STF beslutade idag att stänga alla sina fjällstugor den 30/3

Om det vore så enkelt

Jag fattar inte riktigt vad problemet är. Stugorna är det väl bara att låsa dörren till och gå därifrån? När krisen är över så öppnar man igen. Kan väl inte finnas några fasta utgifter direkt? Med fjällstationerna kan det ju kanske vara lite knepigare men till slut kommer det ju inte vara mycket att välja på. Säg upp all personal och stäng ner tills det går att öppna igen.

Linus, om det ändå vore så enkelt. Personal är uppsagda/permitterade. Stugorna tar ca en vecka rent praktiskt att stänga ner . Det är mkt som måste fixas och säkerställas innan man bara kan låsa dörren. Utgifter; rent krasst så, även bortsett corona, så kostar det mer än det smakar att driva våra fjäll vintertid. Det är en kort säsong och stora kostnader.
Se gärna vår årsberättelse för mer detaljer https://www.svenskaturistforeningen.se/om-stf/arsberattelser/
Varma hälsningar Jenny
 
Tack

Jag är en av de som kritiserat STF en hel del senaste åren.

Dessutom hade jag inte tänkt lösa medlemskort i år av olika anledningar.

Men nu är det självklart att jag löser det.

Vad händer om STF går omkull?

Jag klarar mig såklart. Tror jag.

Jag kan planera mina vandringar, Bor alltid i tält och fixar maten så det räcker men till skillnad från många andra tycker jag inte att ensam i fjällen utan att träffa andra är det roligatse.

Dessutom. Har inte fjällvandrat på två år av olika anledningar men den sista var "skojig" när vi drabbades av camfylobakter (stavning) var inte skoj men att komma ner till Abiskojaure-stugan och köpa köttbullar i gräddsås var gudomligt. Det skulle vi inte kunna göra om stugorna läggs ner.

För övrigt skulle jag knappast äta Felix köttbullar i gräddsås i normala fall men då var de gudomliga.

Tack för ditt stöd. Vi får hoppas att du inte behöver äta köttbullar av den anledningen igen;)
Vänligen Jenny
 
Jag fattar inte riktigt vad problemet är. Stugorna är det väl bara att låsa dörren till och gå därifrån? När krisen är över så öppnar man igen. Kan väl inte finnas några fasta utgifter direkt? Med fjällstationerna kan det ju kanske vara lite knepigare men till slut kommer det ju inte vara mycket att välja på. Säg upp all personal och stäng ner tills det går att öppna igen.

Det är nog mycket mer komplicerat än så. Kostnader blir man inte av med lika snabbt som inkomsterna har försvunnit och kompetens riskerar att försvinna för gott.
 
Jag tycker det känns oseriöst att STF-kommunikationsanvarig ber STF-medlemmar att sluta diskutera på ett offentligt forum.

Gissar att det inte är STF officiella hållning utan resultatet av en stressad medarbetare...
 
sluta inte

Jag tycker det känns oseriöst att STF-kommunikationsanvarig ber STF-medlemmar att sluta diskutera på ett offentligt forum.

Gissar att det inte är STF officiella hållning utan resultatet av en stressad medarbetare...

Bästa Göran
Jag bad er inte sluta diskutera, jag bad om en god ton och att man skulle sluta spekulera. Vi skulle aldrig ha detta forum, om vi inte ville ha engagemang. Men eftersom vi betalar för platsen här, kommer nog den försvinna, nu när vi måste dra i nödbromsen på alla kostnader. Då är ni alla varmt välkomna till våra facebookssida istället, där jag vet att många av er även är.

Stressad, nja, kanske fel ord, men de senaste veckorna har varit galenskap. Så mkt känslor, tråkigheter, jobbtimmar och kärlek. Allt om covid-19 och allt som händer. Går knappt att greppa, hjärnan är trött. Dygnet runt har jag o mina fina kollegor jobbat med formuleringar. Otaliga är de dokument, uppdateringar, texter, inlägg, avbokningsregler, ombokningsregler, pressmeddelanden, intervjuer, svar till arga gäster och oroliga medlemmar, skyltar, brev, riktlinjer och vädjanden. Stöttat fina småföretagare i deras kamp till överlevnad uppvaktat politiken om vad som just dessa behöver. Och när vi trott att nu är det svåraste gjort, ja då kommer det nya direktiv från myndigheterna eller och så börjar allt om. Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig den situation som så många i vårt samhälle är mitt uppe i nu.
Varma hälsningar Jenny
 
Måste STF betala för detta delforum?

Detta är ju ett utmärkt sätt för oss utsidare att få snabb information och snabba svar. Känns som att det är en win-win, eller kanske till och med en win-WIN till utsidan favör.

Är det någon gång som vi gärna har direktkontakt med STF så är det väl nu?
 
Svar på forumfrågan

Måste STF betala för detta delforum?

Detta är ju ett utmärkt sätt för oss utsidare att få snabb information och snabba svar. Känns som att det är en win-win, eller kanske till och med en win-WIN till utsidan favör.

Är det någon gång som vi gärna har direktkontakt med STF så är det väl nu?

Hej Tomas
Vi som organisation får inte svara i det allmänna forumet här på Utsidan, då det är till för privatpersoner. Därför valde vi för några år sedan att betala för ett STF forum här på utsidan eftersom det kom många frågor i olika trådar och vissa var frustrerade över att vi aldrig svarade. Förutom att kunna svara på frågor direkt ville vi samtidigt dela med oss av vad som händer inom föreningen. Och precis som du säger, en utmärkt plattform när ni alla friluftsintresserade finns här.

Men tyvärr tror jag att det är stopp för detta STFforum nu, vi måste ta bort alla kostnader vi kan i dessa dagar. En annan aspekt är att nu när STF behövt avskeda och permittera många anställda, måste vi framöver tokprioritera vad vi ska lägga vår arbetstid på och då gissar jag att tiden inte kommer att finnas att både svara/informera i våra egna kanaler såsom instagram/facebook och här. Som du säkert förstår brinner jag för snabb och direkt kommunikation, men ibland blir det svårt att vara överallt. Ska kolla lite närmare på det i veckan. Lovar att återkomma.
Önskar dig en fin söndagskväll
 
Hej Tomas
Vi som organisation får inte svara i det allmänna forumet här på Utsidan, då det är till för privatpersoner. Därför valde vi för några år sedan att betala för ett STF forum här på utsidan eftersom det kom många frågor i olika trådar och vissa var frustrerade över att vi aldrig svarade. Förutom att kunna svara på frågor direkt ville vi samtidigt dela med oss av vad som händer inom föreningen. Och precis som du säger, en utmärkt plattform när ni alla friluftsintresserade finns här.

Men tyvärr tror jag att det är stopp för detta STFforum nu, vi måste ta bort alla kostnader vi kan i dessa dagar. En annan aspekt är att nu när STF behövt avskeda och permittera många anställda, måste vi framöver tokprioritera vad vi ska lägga vår arbetstid på och då gissar jag att tiden inte kommer att finnas att både svara/informera i våra egna kanaler såsom instagram/facebook och här. Som du säkert förstår brinner jag för snabb och direkt kommunikation, men ibland blir det svårt att vara överallt. Ska kolla lite närmare på det i veckan. Lovar att återkomma.
Önskar dig en fin söndagskväll

Priser går att diskutera. Jag förstår att stf måste hålla hårt i kronorna nu. Jag förstår också om utsidan vill förhålla neutrala till andra organsitaioner och företag (t ex undvika jäv-diskussioner) och därför tar betalt för stf-forumet. Men har stf frågat utsidan om de kanske kan få tillfällig tidsbegränsad rabatt på forumavgiften när läget är som det är. Jag tror det finns ett intresse hos många på utsidan att kunna diskutera friluftsliv kopplat till stf. Tycker aktiviteten i trådarna antyder det.

/Patrik
 
Instämmer i att det vore tråkigt om ni försvann härifrån.

Tack för att du delar med dig om läget Jenny och hoppas att det löser sig för STF så smärtfritt som möjligt.
 
Vi tänkte stötta genom att omboka istället för att avboka. Men vi har inte fått någon bekräftelse och vår bokning är fortfarande kvar. Jag känner mig litet stressad eftersom detta ska vara gjort innan fredag kl 18, annars får vi inga pengar tillbaka. Jag skickade ett till mail idag, och fick till svar att ni skulle svara inom två dagar. Törs jag vänta?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...