Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?)

Tjenare utsidan folk. Vill börja med att tacka för all lärdom man får i forumet här.

Förhoppningsvis kan ni lugna mina nerver lite.

I brist på annat och för att stilla suget lite gav jag mig ut i solen för tvätta tältet samt behandla duken med Nikwax Solarproof. Något jag inte alls tog med i beräkningen var att solen strax skulle gå ner och att tempen då följer med.

Snart stod jag där med Nikwax som hann frysa på duken innan jag kunde torka bort överflöd. Ett frostigt tällt fullt med Solarproof fick åka in i duschen för tvätt och sen upphängning.

I allt detta så började ju såklart tankarna, "Har jag sabbat min tältduk nu?"
"Tog duken stryk?" "Blev allt kanske bättre av detta?"

Så vad säger ni, är det någon som kan lugna mig efter detta idiotiska påfund?

Tältet är ett : Vaude Lizard SUL

Mvh - Onödigt oroliga Sebastian P
 
Nej. Du har inte sabbat din tältduk. Den kan möjligen bli lite "flammig" i färgen om lagret kom på¨lite ojämnt beroende på temperaturskillnaden, men den kommer att funka prima (och förmodligen bli som ny igen nästa gång tältet står ute i solen igen.)
 
Vad jag kan läsa är yttertältets duk dubbelsidigt silikoniserat. Jag äger och har ägt tält med samma behandling sedan mitten av 1980-talet och faktiskt aldrig behövt omimpregnera något tält. Efter varje tur och innan förvaring brukar jag sätta upp tältet för att torka och städa det, finns det någon fläck eller smuts på dukarna torkar jag försiktigt bort det med en mjuk svamp och enbart rent vatten.
PU-belagda dukar åldras och PU-beläggningen släpper vilket gör att duken inte llängre är vattentät, men silikoniserade dukar brukar klara sig nästan oavsett hur gammalt tältet är förutsatt att de är rätt skötta och förvarade. Så min undran är varför du gav dig på att tvätta tältet?
 
Vad jag kan läsa är yttertältets duk dubbelsidigt silikoniserat. Jag äger och har ägt tält med samma behandling sedan mitten av 1980-talet och faktiskt aldrig behövt omimpregnera något tält. Efter varje tur och innan förvaring brukar jag sätta upp tältet för att torka och städa det, finns det någon fläck eller smuts på dukarna torkar jag försiktigt bort det med en mjuk svamp och enbart rent vatten.
PU-belagda dukar åldras och PU-beläggningen släpper vilket gör att duken inte llängre är vattentät, men silikoniserade dukar brukar klara sig nästan oavsett hur gammalt tältet är förutsatt att de är rätt skötta och förvarade. Så min undran är varför du gav dig på att tvätta tältet?

Jadu, en blandning av tristress och längtan efter nästa tur kanske. Främst är det ett UV-skydd jag behandlade med. Tack för båda svaren. :)
 
Jadu, en blandning av tristress och längtan efter nästa tur kanske. Främst är det ett UV-skydd jag behandlade med. Tack för båda svaren. :)

All nylonväv (Polyamid) bryts långsamt ner av solens UV-ljus. normalt brukar det inte vara ett problem på ett vandringstält då det sällan står uppställd långa perioder i fullt dagsljus som ett campingtält, utan oftast packas ner under dagens tur. Jag är inte heller säker på att en impregnering kan fördröja den nedbrytningen annat är marginellt. Dessutom brukar många tillverkare addera UV-skydd i tillverknings/färgningsprocessen på sina nylonvävar vilket säkert är mer djupverkande.

Vill du ha ett tält som klarar solens UV-strålning mer långsiktigt om du har ett sådant specifikt behov rekommenderar jag yttertält i silikoniserad Polyesterväv istället för silkoniserat Polyamidväv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kjell Rydh Impregnering av tält Bo och sova 3
junwei Impregnering för tältgolv...? Bo och sova 10
Nedar Impregnering av sovsäck? Bo och sova 8
Impregnering av tältduk Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...