Allemannsrättens framtid

Att skjuta sig i foten...

Jag håller inte med, Calexico!

Ett av dom största dragplåstren för att få turister till Sverige är ju allemansrätten. Skulle vi inskränka den för just turister så lär många utebli och turistnäringen får ta smällen. Då har vi ställt till det!

Dessutom uppstår ju frågor om hur man skall hantera dom som bor här men inte är svenska medborgare.

Jag kan inte se några problem med att bärplockning sköts av andra än svenskar, vi plockat ju ändå nästan ingenting själva. Däremot kan ju andra icke önskvärda effekter uppstå med boende, hemresor, nedskräpning etc.
 
Jag tänker lite så här att Allemansrätten inte handlar om leder, organiserad bärplockning och evenemang, utan om rätten att vistas i naturen utanför organiserade leder, att plocka bär till sig själv utan att be om lov och att springa genom skogen utan att det är en organiserad tävling.

Det är längs vandringslederna man ser slitage i fjällen. Samtidigt är det just vandringslederna som (troligen) skulle finnas kvar om allemansrätten inte gällde.

Så det är inte allemansrätten som borde diskuteras, utan evenemang och anläggningar.

Här tycker jag att du berör problemets kärna men vandringslederna ligger där dom ligger just på grund av allemansrätten. Den blir per automatik en del av problemet.
 
Är den första att försvara allemansrätten men vissa tar sig rätten att bruka allemansrätten fel eller tänjer på dess gränser.

Kommersiella tävlingar i stort format sliter, likaså den nya flugan att cykla. Vi har ingen anledning att minska på rätten för den enskilde att vistas enligt allemansrätten däremot kanske det bör sättas gränser för de gråzoner som finns.
 
Visst slitage är både acceptabelt och önskvärt. Stigar skulle inte finnas om det inte skulle gå eller cykla nån på dem.

Vad är det för oönskat slitage du menar efter orienteringstävlingar?

Jag känner inte till hur de klubbar som organiserar orienteringstävlingar ersätter markägare men det vore intressant att läsa om.

Thure
 
Jag håller inte med, Calexico!

Ett av dom största dragplåstren för att få turister till Sverige är ju allemansrätten. Skulle vi inskränka den för just turister så lär många utebli och turistnäringen får ta smällen. Då har vi ställt till det!

.
Håller jag inte med om. Det som drar hit turister är storstäderna och svag krona. Visst finns det frilufsande turister, men rätt få i jämförelse med de urbana.

Vi själva får ingen allemansrätt när vi åker till andra länder och tycker inte att vi ska ge dem det tillbaka då heller. Vill man ha den rätten i vårt land så får de bjuda till lite själva också och va generösa tillbaka. Det ska va rättvist.
 
Allemansrätten skall vi slå vakt om. Att försöka frilufsa i länder med Privat Land lagar som i Tyskland eller USA är inte så smärtfritt som många här tycks tro istället för att veta.

Problematiskt är dock att yrkesmässig skörd av bär och svamp får ske på annans land, helt i strid med Allemansrättens lov att färdas över annans rätt och få lov att plocka bär, svamp och en tumme nötter till egen spis.

Utan tvekan är det skogen och fjällen som lockar utlänningar hit, tack vare allemansrätten, men man behöver genom den inte gå på breda upptrampade stigar.

Att nerifrån försöka föreslå en inskränkning av Allenmansrätten är att inte begripa de konsekvenser detta skulle leda till.
Minskad turism, vilket skulle slå hårt mot turistnäringen mm.
Ett synnerligen ogenomtänkt förslag har slunkit ut och det bör dras tillbaka.

go tur
 
Om man tänker sig att man skapar nya förbud, så vem ska i så fall se till att de efterlevs? Om det tex skulle bli förbjudet att gå ut i skogen och plocka blåbär om man är ett sällskap på fler än fem personer. Vem ska i så fall hindra det? Ska markägaren ringa polisen? Polisen kan ju finnas i närmsta stad flera mil bort. Polisen nuförtiden prioriterar ju bort många brott. Tvivlar faktiskt på att de skulle rycka ut för att förhindra stöld av blåbär.
 
Vi har ju redan inskränkningar av allemansrätten i olika områden och olika tider och av olika anledningar. Det kan ju handla om sånt som tillträdesförbud pga militär verksamhet (Udtja) eller särskilda regler för naturreservat och nationalparker (t ex Sjaunja, Muddus/Muttos, Stenshuvud, en del öar i skärgården osv).

Inom Laponiaområdet förs en diskussion och om utvecklingen av antalet besökare skulle gå i samma riktning som i t ex delar av Kirunafjällen, så ligger nog inte restriktioner långt borta - t ex vissa känsliga tider, som renkalvningstid.

Inom besöksnäring förs det också en diskussion om hur man ska kunna använda marker. En vanlig uppfattning är att skydd ibland är för restriktiva, det lägger en våt filt över ett område som omöjliggör ex småskalig ekoturism. Denna fråga lyfts då och då av ex naturturismföretagen (fd ekoturismföreningen). I skuggan av andra verksamheter som skogsexploatering, vindkraftsutbyggnad, vattenkraft och gruvprospekteringar så kan rätt bedriven besöksnäring utgöra en motpol.

Organisation, t ex guidade grupper är oftast inget problem, snarare tvärtom. Bedrivs verksamheten av lokala guideföretag så avsätts pengar lokalt och de har lokal kunskap om natur och kultur och har dialog med andra verksamheter och samebyarna. "Inresta" guideföretags verksamheter har dock i vissa fall lett till friktion då de saknat den lokala kunskapen och dialogen med samebyar - inte bra att ex köra hundspann i ett område där rensamling pågår. Oorganiserad vandring utgör ibland också problem, inte bara genom slitage och nedskräpning - tyvärr liknar vandring "all-inclusive-turisten" i det att ganska lite pengar omsätts lokalt. Många handlar all mat hemma och lite avsätts lokalt - det är ju förståeligt, det är ju så vandring ser ut, men samtidigt så innebär det också olika belastningar och kostnader. Missförstå mig rätt här, det är ingen som helt vill förbjuda vandring eller stänga Sarek, men det är bra att problematisera även vandring och det handlar ju i hög grad om antal och vissa tider och vad natur och kultur tål.
 
Jag håller inte med, Calexico!

Ett av dom största dragplåstren för att få turister till Sverige är ju allemansrätten. Skulle vi inskränka den för just turister så lär många utebli och turistnäringen får ta smällen. Då har vi ställt till det!

Dessutom uppstår ju frågor om hur man skall hantera dom som bor här men inte är svenska medborgare.

Jag kan inte se några problem med att bärplockning sköts av andra än svenskar, vi plockat ju ändå nästan ingenting själva. Däremot kan ju andra icke önskvärda effekter uppstå med boende, hemresor, nedskräpning etc.

Att göra Allemansrätten exklusiv för svenska medborgare skulle ju stärka dess status, samt medborgarskapets status. Sen kan man ta en symbolisk avgift för utländska medborgare som vill ut i vår natur.
En summa som gör att de enda som avstår pga avgiften är de som ändå inte skulle spendera några pengar, vilket gör att turistnäringen inte alls tar någon smäll.
 
hänsyn

Det största hotet mot allemansrätten är saknaden av sunt förnuft.

Nej, normal svamp och bärplockning är inte ett problem.
Kommersiell bärplockning kan vara det om det inte sköts.

Tävlingar och kommersiella evenemang planeras i samarbete med markägare. träningar och småtävlingar kan gå under allemansrätt.

Inse att det behövs resurser till skidspår och leder så betala ev spåravgifter. Om man absolut vill hävda allemansrätt kan man ju göra sina egna spår... (har en egen fejd med hundägare som hävdar allemansrätt när de trampar sönder elljuspåret...)

Sätt inte upp staket och skriv privatskyltar på era bryggor... använder ni någon annans brygga visa hänsyn och flytta om ägaren behöver använda den..

osv osv

/ATW
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...