Allmänt om friluftsliv Övergripande diskussioner om det här med friluftsliv och äventyr, när inget annat forum passar

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-11-06, 14:49
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Fjällvandringen på t ex Kungsleden och i Jämtland ökar och en jämnare fördelning av besökstrycket vore inte fel. Kebnekaiseområdet och norrut till Abisko och Riksgränsbanan är lättillgängligt.

Skall bli intressant att ta del av de nya höjduppgifterna när de kommer. Att nordtoppen på Kebnekaise kommer att var högst framöver är grundtipset.

Thure
Det "officiella tronskiftet" då nordtoppen blev högra än sydtoppen skedde sommaren 2019
https://www.svt.se/nyheter/vet ... unkt-just-nu
Exakt när det rent fysiskt skedde vet nog ingen helt säkert.

Om Sarektjåkkå fysiskt är högre vet vi inte säkert nu men officiellt får vi antagligen mätverdena i slutet av året och då kanske ett nytt "officiellt tronskifte" - som kanske rent fysiskt skett långt tidigare...

/Patrik, väntar med spänning
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 16:12
fowwe fowwe är inte uppkopplad

Citat:
Fjällvandringen på t ex Kungsleden och i Jämtland ökar och en jämnare fördelning av besökstrycket vore inte fel.
Håller med, en jämnare fördelning skulle vara mycket bra. Detta vill säkert STF, Naturvårdsverket och alla förvaltningar också. För att inte tala om några av samebyarna. Det finns många fjällområden som är mycket folktomma och som skulle kunna ta emot fler besökare. Men turister styr man dessvärre inte så lätt!

Citat:
Ursprungligen postat av erik_odal Visa inlägg
Det blir svårt att ladda upp i högklackat och rödvin i händerna i Sarek.
Jag är inte bekymrad för STF:s intäkter, de väger lätt i jämförelse med naturvärdena. Däremot är jag oroad över det opinionstryck som skulle uppstå om Sarek visar sig vara högst (för att nu upprepa min ståndpunkt ännu en gång). För ett sådant tryck kommer det att bli. Det finns mängder av folk vars huvudsakliga (eller rentav enda) skäl att besöka Keb är för att det är högst. Hur länge kommer myndigheterna orka stå emot det trycket om det skulle gälla Sarek?

Först kommer en stor mängd (relativt) fjällvana att se till att de kommer dit. Sedan vill alla andra också ha chansen. Så lätt som möjligt ska det förstås vara, helst enkelt att ta sig dit och inte för svårt att gå upp. Så klart vill ju inte förvaltningarna att det ska ske olyckor pga glaciär och alltför svår terräng, så de måste se till att underlätta innan olyckorna blir för många. Guidningar måste organiseras, osv osv. Jag ryser och fortsätter hantera mina sömnproblem...
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 16:25
thureb thureb är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Det "officiella tronskiftet" då nordtoppen blev högra än sydtoppen skedde sommaren 2019
https://www.svt.se/nyheter/vet ... unkt-just-nu
Av länken framgår att snödrivans höjd på sydtoppen varierar. Så jag skulle vänta lite med att hävda att det varit ett officiellt tronskifte.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 19:17
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Av länken framgår att snödrivans höjd på sydtoppen varierar. Så jag skulle vänta lite med att hävda att det varit ett officiellt tronskifte.

Thure
Eller så kan amn se det att sydtoppen återtar tronen om snödrivan skulle växa till igen. :-)

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 20:39
smux smux är inte uppkopplad

Jag hoppas verkligen att Kebnekaise håller ställningen som Sveriges högsta topp(ar), allt annat vore förödande för ett så känsligt naturområden som Sarek.
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 22:18
kjpil kjpil är inte uppkopplad

Om alla som besöker Kebnekaise tar med en drybag med snö dit upp borde det va lugnt
Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 22:28
silenhag silenhag är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kjpil Visa inlägg
Om alla som besöker Kebnekaise tar med en drybag med snö dit upp borde det va lugnt
STF sätter upp en snökanon på toppen
Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 09:47
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Granitbitarn Visa inlägg
Eller så spränger man ner toppen [i Sarek] så den inte är högst längre. ... /s
Det är nog ett bättre och klimatmässigt (smältande glaciärer och så) mera hållbart sätt
att långsiktigt hjälpa Keb att hålla sig överst. Åtminstone jämfört med att artificiellt skapa
säkrad glaciärhöjd. Och billigare... ;-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.

Logga in