Rygg och vandring.

Jag försöker komma tillrätta med mina ryggbesvär. Försa gången de blev akuta var i Norge 1999, sen dess har de kommit och gått. 2015 blev de, efter 18 dagar i Sydalperna, så akuta att jag i ett par veckor int kunde vare sig gå eller stå utan smärta. Då gick det över med starka mediciner (det kan ha varit en inflammation) och jag genomförde utan problem en 9 dagar lång tur i Österrike/Schweiz. 2016-2018 var problemfria (bortsett från att torkan bedrog mig på en sensommartur 2018).

Iår har det blivit en tur i Norge, som fick avbrytas efter fem dagar p g a en olycka. Därpå en inte alldeles välplanerad tur i Schweiz på nio dagar. Där kände jag av ryggen ordetnlig mot slutet av den sista etappe. Nästa dag, ned i dalen, till närmsta tågstation, gjorde det rejält ont och en fortsättnin gar inte att tänka på.

Det har periodvis blivit en hel del ryggymnastik för ländryggen.
Det handlar om en buktande disk längst ned och förslitningsskador i två.

Jag konsulterade i september en fysioterapeut och det blev de gamla vanliga övningarna, fast fler och oftare.

Går det inte att göra mer? Jag skulle vilja träna upp ryggen på ngt sätt så att jag kan bära en ryggsäck med god hållning. Och jag skulle vilja begripa vad som händer med ryggen när man går med packning, i mitt fall som mest 14 kg. En terapeut som jag konsulterade sa ngt om att ryggraden trycks ihop av packningen, men jag har ju bälte och känner att jag har luft mellan axlar och axelremmar. Han antydde också att man i backar, uppför eller nedför, med packning, leds till en hållning som kan belasta ryggen illa.

Nån som har idéer om detta?
 
Jag har problem med smärta i ländryggen när jag ligger, står eller går (3 slitna diskar + ett diskbråck) och jag har upptäckt ett par saker som hjälper.

1. När jag har träningsvärk i sätesmuskeln så minskar ryggbesvären, Lite oklart om det beror på förändrad hållning eller nåt annat men jag upplever att träna knäböj med lite högre belastning hjälper i ett par dagar efter varje träningstillfälle.

2. Stretching och massage av sätesmuskel och baksida lår hjälper på liknande sätt. Enligt massör och Osteopat är jag spänd i dessa muskler och jag har alltid varit väldigt stel och ovig.

Även när ryggen känns bättre så känner jag av den direkt när jag går i uppförsbackar. Då lutar man automatiskt fram överkroppen och arbetar mer med baksida lår.

Min teori är att det är en kombination av stärkt bålmuskulatur och en förändrad hållning som behövs för att jag ska bli bättre i ryggen.

/M
 
Rygg och bålträning gör stor nytta. Vissa aktiviteter är bättre än andra. T ex är rodd och kajakpaddling bra liksom längdskidåkning.

Cykling oftast för statiskt. TS springer ju och det är ofta bra. Jag skulle föreslå att springa i terrängen där steglängden och hållningen varieras vilket stärker bålen.

Har du testat pilates Peter? Kan funka alldeles utmärkt.

Thure
 
Rygg och bålträning gör stor nytta. Vissa aktiviteter är bättre än andra. T ex är rodd och kajakpaddling bra liksom längdskidåkning.

Cykling oftast för statiskt. TS springer ju och det är ofta bra. Jag skulle föreslå att springa i terrängen där steglängden och hållningen varieras vilket stärker bålen.

Har du testat pilates Peter? Kan funka alldeles utmärkt.

Thure

Rodd och paddling är helt uteslutet av praktiska skäl och åka skidor kan jag inte; jag vet bokstavligen inte hur man gör.

Löpning är än idag en sådan underbar och avspänd aktivitet, går väl så länge knäna håller. Jag håller mig mest till stigar och småvägar, allra helst i Eklandskapet i Linköping (senast idag, cirka 13 km).

Försökte googla på Pilates men hittade inga konkreta övningar. Och jag har massor av övningar, diverse bukövningar, sidoplanka med diverse rörelser, Stjärnan, (plus en hel del för ben och rumpa) men inget som stärker den yttre ryggmuskulaturen.

Det finns åtm ett företag i Linköping som sysslar med Pilates men jag vet inget om deras kvalitet och lyhördhet för kundens speciella behov. Min erfarenhet av PT:ar är inte uppmuntrande.

Har du nån bra länk till övningar?
 
Rodd och paddling går att göra simulerat med maskiner.

"Skidåkning" går med rullskidor.

Jag har bara ägnat mig åt pilates med kvalificerad instruktion dvs med instruktör.

Med ryggbesvär tycker jag att det skulle kännas otryggt att öva självständigt. Men OK att göra övningar jag instruerats till att göra själv.

Thure
 
Jag har problem med smärta i ländryggen när jag ligger, står eller går (3 slitna diskar + ett diskbråck) och jag har upptäckt ett par saker som hjälper.

1. När jag har träningsvärk i sätesmuskeln så minskar ryggbesvären, Lite oklart om det beror på förändrad hållning eller nåt annat men jag upplever att träna knäböj med lite högre belastning hjälper i ett par dagar efter varje träningstillfälle.

2. Stretching och massage av sätesmuskel och baksida lår hjälper på liknande sätt. Enligt massör och Osteopat är jag spänd i dessa muskler och jag har alltid varit väldigt stel och ovig.

Även när ryggen känns bättre så känner jag av den direkt när jag går i uppförsbackar. Då lutar man automatiskt fram överkroppen och arbetar mer med baksida lår.

Min teori är att det är en kombination av stärkt bålmuskulatur och en förändrad hållning som behövs för att jag ska bli bättre i ryggen.

/M

Jag brukar stretcha på fyra eller fem sätt efter ett löppass. Baksida lår mot ett träd, men det står stilla där och det är klar skillnad i aktiv rörlighet mellan vänster och höger.

Jag tränar förstås även baksida lår, lårcurl på boll, ett ben i sänder. Benböj kör jag 3*15, omväxlande med Omvänd FInne 3*10. Jag kör med viktskivor, 2*5 kg, borde kanske köra tyngre. Vad kör du med?

När jag ser din ålder inser jag att jag varit oförskämt privilegierad i det förgångna. Idag är jag 75.
 
Jag kör med såpass mycket vikt att jag har lättare träningsvärk dagen efter.
Just nu 3x15 med 40 kg, vågar inte öka vikterna mer ännu pga ryggen men tycker det gjort stor skillnad mot att köra med lättare vikter.

En annan sak som jag upplevt att det hjälper är akupunktur. Märkte ingenting efter de första gångerna men efter femte besöket var jag plötsligt smärtfri i ett par dagar. Min plan är nu att köra en ny omgång med akupunktur när jag känner att bålstyrkan är bättre för att se om effekten blir mer långvarig.

/M
 
Jag kör med såpass mycket vikt att jag har lättare träningsvärk dagen efter.
Just nu 3x15 med 40 kg, vågar inte öka vikterna mer ännu pga ryggen men tycker det gjort stor skillnad mot att köra med lättare vikter.

En annan sak som jag upplevt att det hjälper är akupunktur. Märkte ingenting efter de första gångerna men efter femte besöket var jag plötsligt smärtfri i ett par dagar. Min plan är nu att köra en ny omgång med akupunktur när jag känner att bålstyrkan är bättre för att se om effekten blir mer långvarig.

/M

Har funderat på ett stångset, 20 kg, från XXL. Det är ungefär vad jag klarar att få hem från posten.

En gång när jag hade besvär med gluteus medius provade fysioterapeuten akupunktur. Symptomen försvann nästan direkt. Jag tror det hjälper om man tror på det, och jag hade ingen förutfattad mening.
 
Rodd och paddling går att göra simulerat med maskiner.

"Skidåkning" går med rullskidor.

Jag har bara ägnat mig åt pilates med kvalificerad instruktion dvs med instruktör.

Med ryggbesvär tycker jag att det skulle kännas otryggt att öva självständigt. Men OK att göra övningar jag instruerats till att göra själv.

Thure

Jag äger verkligen inga maskiner. Och rullskidor kan jag lika lite som vanliga -- jag har aldrig ens försökt. Men jag ska kontakta ett företag som bl a sysslar med Pilates och se vad de har att erbjuda.
 
Är delar av ryggen slut så kommer man bara kunna symptomlindra med träning och om inte en pt/tränare/instruktör har till gång till journaler, eller allra helst samarbetar med behandlande sjukgymnast, så vete sjutton vad de ska tillföra? Om de bara får tillgång till journaler så krävs det fortfarande att de har riktigt djupa kunskaper inom sjukgymnastik för att kunna göra något vettigt. Få tränare eller instruktörer är så duktiga.
Är en person symptomfri och har klartecken att träna från vården så krävs det fortfarande rejäla kunskaper för att inte ställa till med något.

När någon har skadeproblem så tenderar de ofta att försöka hitta något magiskt som funkar men det handlat snarare om att låta rehaben ta den tid som krävs och sen inse eventuella kvarvarande begränsningar.
 
Är delar av ryggen slut så kommer man bara kunna symptomlindra med träning och om inte en pt/tränare/instruktör har till gång till journaler, eller allra helst samarbetar med behandlande sjukgymnast, så vete sjutton vad de ska tillföra? Om de bara får tillgång till journaler så krävs det fortfarande att de har riktigt djupa kunskaper inom sjukgymnastik för att kunna göra något vettigt. Få tränare eller instruktörer är så duktiga.
Är en person symptomfri och har klartecken att träna från vården så krävs det fortfarande rejäla kunskaper för att inte ställa till med något.

När någon har skadeproblem så tenderar de ofta att försöka hitta något magiskt som funkar men det handlat snarare om att låta rehaben ta den tid som krävs och sen inse eventuella kvarvarande begränsningar.


Någon rehab handlar det knappast om -- förslitning är förslitning. Fysioterapin är fysioterapeutens gebit, och den gäller kotor och diskar i ländryggen. Jag har anlitat en privat terapet och följer hans program; det funkar i det vardagliga.

Vad jag är ute efter är ren muskelträning, buk och rygg, som stärker hållningen så att ryggraden belastas mindre, eller mindre snett under vissa aktiviteter, som att vandra i ojämn terräng, med höjdskillnader och med packning på ryggen (som mest 14 kg).

Terapeuten på R&H i Linköping talade vl mycket om att ta det lugnt, byta en del löppass mot promenader (alltså avspänd aktivitet mot stressig) och hade inga svar på mina frågor. Jag är alltid skeptisk mot sådant, även om jag är mer van att höra det från läkare: "vill du bli frisk måste du dö" (i sådana fall har ofta fysioterapeuter kommit med mer uppmuntrande svar).

Nu har jag hyfsat stark buk -- det är de muskler som jag tränat mest genom åren, av fåfänga, kanske. Jag har också på sistone tagit upp övningar som fått vila, t ex Sidoplanka med rotationer och Stjärnan, men jag är frustrerande okunnig om lika enkla övningar för ryggen, övningar som inte kräver avancerade redskap och maskiner (en roddmaskin kostar 7000 kronor; det kanske jag har råd med, men var ska jag ha den?)
 
Jag förvarar alla "maskiner" på valfritt gym. Billigare och enklare att testa många olika. Vill man köpa en så går det förstås lättare om man hittat en som man är nöjd med. Det som känns bra och som man utför regelbundet är bättre än teoretiskt "bäst" om man inte klarar eller inte gör.

All rehab är inte för att bli yngre i funktionen, mycket vunnet också att motverka försämring (eller att den går snabbare utför än utan rehab).

Vill man bli bra på något specifikt så är det inte så tokigt att träna på det, det lönar sig. Vill man vandra så kan man göra det, men med den tyngden på packningen som besvären tillåter, som träning då. Blir man bättre av träningen så kan man öka belastningen, annars får man anpassa sig till den som man klarar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...