Akkas stortopp från söder

Vi gick upp på Ahkka från söder. Vi hade också tänkt att gå den vägen som du har ritat ut men på plats så såg den väldigt brant ut och vi valde istället att gå öster om glaciären och blev också tvungna att passera haket. En stund funderade vi på att ta den andra vägen ner men från toppen såg det också väldigt brant ut.

Jag tror att det kan vara knepigt om du följer A ungefär i höjd med att du har ritat att linjen håller höjd och viker mot C, där ser det riktigt brant ut.

På första bilden sitter jag i haket och tittar mot kammen som är markerad med A.

Andra bilden visar kammen men på avstånd. Där kan du ana svårigheten. Jag hade ingen bild som var tagen på närmare håll.
 

Bilagor

  • P8050121.jpg
    P8050121.jpg
    24.7 KB · Visningar: 817
  • P8040107.jpg
    P8040107.jpg
    18.1 KB · Visningar: 826
Fredrik Neregårds utmärkta Fjällvandra i Sarek tipsar om att att vandra upp på bergssidan mellan Borgtoppen och Stortoppen, typ mitt emellan A och B i tidigare bild, och liksom denna vika av mot vänster och gå på ryggen sista biten för att undvika det brantaste partiet.

Själv gick jag upp via ryggen från sydväst, via Borgtoppen, med fantastisk utsikt precis hela tiden. Det är ju förstås en rejäl omväg om målet främst är Stortoppen, men för den som gillar att gå på bergskam var det sagolikt fint.

Hur ansträngande det är är som alltid relativt. Toppen saknar Kebs snitslade bana och är lite bökigare, och Neregård kategoriserar den som svår. Men huvudsakligen handlar det om brant vandring uppför snarare än egentlig klättring (om man inte räknar med några enstaka handtag här och där för att ta stöd). Utsikten från Akka, om man har tur med vädret, är nog fjällets mäktigaste, pga Sveriges största fallhöjd med mer än 1500 m ned till omgivningen. Så det är väl värt mödan!
 
Sista biten bara ser brant ut. Men den är det inte. Jag kom tillbaka en bit til väster och sen tillbaka till kanten mellan glaciärer. Rollstenar där så är det kanske inte lättare att stiga upp därifrån
 
Själv gick jag upp via ryggen från sydväst, via Borgtoppen, med fantastisk utsikt precis hela tiden. Det är ju förstås en rejäl omväg om målet främst är Stortoppen, men för den som gillar att gå på bergskam var det sagolikt fint.

Tack! Har också funderat på vägen via Borgtoppen, men det finns ett par vittnesmål som skapar tvivel - någon fann det så brant och luftigt att ta sig ner från Borgtoppen till sadeln att de valde att använda rep. Sedan finns en artikel på Aftonbladet om ett par som ringde fjällräddningen då de troligen på detta ställe fastnat och varken vågade gå upp eller ner. Hur upplevde du den passagen?
 
Tack! Har också funderat på vägen via Borgtoppen, men det finns ett par vittnesmål som skapar tvivel - någon fann det så brant och luftigt att ta sig ner från Borgtoppen till sadeln att de valde att använda rep. Sedan finns en artikel på Aftonbladet om ett par som ringde fjällräddningen då de troligen på detta ställe fastnat och varken vågade gå upp eller ner. Hur upplevde du den passagen?

Jo, i stunden (åtminstone mitt romantiska minne av det) tyckte jag nog mest det var magiskt, men även om jag inte upplevde det så illa som dessa vittnesmål indikerar så är det är nog inget att rekommendera om du inte har rätt stor vana att hoppa fram på bergskammar. (Alternativt verkligen känner av din förmåga så att du inte hamnar som i Aftonbladsfallet på ett ställe från vilket du inte vågar dig tillbaka.)
 
Vill skicka ett sent tack till er som svarade på min vädjan om Akkha-info i den här tråden i våras. Turen till Stortoppen blev verkligen av, den 2 augusti och genomfördes i perfekta förhållanden, nästan vindstilla på toppen. Vi valde den väg jag kallade A i den tidigare postade bilden - gick på snön alldeles i kanten av Borgglaciären. Svettigt och brant men inte svårt. Sedan tog vi oss upp till sadeln mellan Stortoppen och Borgtoppen, ett mycket brant och besvärligt parti på gissningsvis knappt 100 höjdmeter. Löst grus och stenar så att man fick hålla avstånd för att inte skada den som befann sig nedanför. Sista biten på kammen mot toppen var enkel och upplevdes inte alls som så luftig som i andra vittnesmål. Utsikten var förstås makalös.

Toppboken i toppröset fann vi i ett bedrövligt skick, svårt fuktskadad. Jag anmälde detta till STF via kundtjänst som lovade att skicka informationen till ansvariga, men har inte fått bekräftat att det nått fram. Vet någon vem som är rätt person?
 

Bilagor

  • IMG_20190802_145726.jpg
    IMG_20190802_145726.jpg
    34.7 KB · Visningar: 565
Vill skicka ett sent tack till er som svarade på min vädjan om Akkha-info i den här tråden i våras. Turen till Stortoppen blev verkligen av, den 2 augusti och genomfördes i perfekta förhållanden, nästan vindstilla på toppen. Vi valde den väg jag kallade A i den tidigare postade bilden - gick på snön alldeles i kanten av Borgglaciären. Svettigt och brant men inte svårt. Sedan tog vi oss upp till sadeln mellan Stortoppen och Borgtoppen, ett mycket brant och besvärligt parti på gissningsvis knappt 100 höjdmeter. Löst grus och stenar så att man fick hålla avstånd för att inte skada den som befann sig nedanför. Sista biten på kammen mot toppen var enkel och upplevdes inte alls som så luftig som i andra vittnesmål. Utsikten var förstås makalös.

Kul att ni genomförde toppturen, och att ni hade så fint väder! Utsikten från Akkhas toppar tillhör de absolut vackraste i svenska fjällen, så underbart att ha vädergudarna på sin sida -- det är ju inte direkt någon garanti i de trakterna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
tolij Utrustning för Sarektjåhkkås Stortopp Fjällvandring 9
vandrarman Sarektjåhkkå stortopp Fjällvandring 5
Per Blomkvist Akka stortopp Fjällvandring 7
Avslzyx Sarek Stortopp saknar penna Fjällvandring 7
PFE Akka Stortopp!!? Fjällvandring 2
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
chreng Bestigning av Sarektjåkka Stortopp Fjällvandring 3
ostbrink Foton från söder om Tronndalen Fjällvandring 4
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
haiwa söder om ladtjovagge Fjällvandring 1
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
Lasse S Söder om Rapadalen Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
plp Från söder in i Sarvesvagge? Fjällvandring 0
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
migael E10 söder om Abisko stängd pga broras Fjällvandring 27
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
ulfnor Söder om Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 7
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...