Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-09-02, 12:28
jenny_sjoberg jenny_sjoberg är inte uppkopplad

Jag vill tipsa om det tält jag valde när jag sökte "ett och bara ett tält för livet" för några år sen; Tarptent Stratospire 2 p. Jag prioriterade väderstyrka, absidstorlek och takhöjd högt när jag letade. Jag är mycket nöjd med mitt val.

-Utrymmena är fantastiska i tältet. Tillåmed min man som avskyr små utrymmen accepterar det. Till nöds sover jag + mina mellanstadiebarn i det (men då är det trångt) två vuxna har mycket gott om plats

-Det är betydligt lättare att sätta upp än jag befarade (det ser lite knasigt ut på youtube och det var på tältets minussida när jag utvärderade). Men det går fint efter ett par övningsgånger; tolvåringen klarar det själv, utan hjälp

-det väger faktiskt bara 1,5 kg med pinnar o allt (ungarna vandrar inte med stavar så ska de ut utan mig måste de ha pinnar)

-Vädertåligheten kvarstår att utvärdera. Jag har haft det ute nån natt i hällregn och nån natt i blåst. Men inte samtidigt regn och blåst... Ingenting i tältets uppförande gör mig dock orolig att anvnäda det i mycket dåligt väder under flera dygn

Nu är ju svenska kronan ganska rutten mot amerikanska dollarn så jag har inte klart för mig hur dyrt ett Tarptent skulle bli i inköp idag, men när jag köpte det var det väldigt mycket tält för pengarna.
Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 12:35
username2 username2 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
Kondens uppstår i sovsäcken när din fuktiga "kroppsluft" på vägen ut genom isoleringen träffar på den kalla omgivande luften. Den kondensen uppstår oavsett hur stor mängd isolering du har.
Det där stämmer inte riktigt. Tjockare sovsäck --> lägre temperatur längst ut --> större risk daggpunkten hamnar i sovsäcken. En tunnare sovsäck är alltså lättare att hålla torr med kroppsvärmen. Jag säger inte att man ska ta en för tunn / kall sovsäck men det är bra att förstå hur det påverkar.
Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 12:58
scandiaca scandiaca är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
Kondens uppstår i sovsäcken när din fuktiga "kroppsluft" på vägen ut genom isoleringen träffar på den kalla omgivande luften. Den kondensen uppstår oavsett hur stor mängd isolering du har. (Din kropp avger omkring 5 dl vatten/svett varje natt.) Däremot fördelas kondensen på mer isolering i en tjockare sovsäck så det dröjer något dygn till innan du märker att sovsäcken börjar bli fuktig och kall.
Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag syftar på luftens fuktighet inne i tältet, inte kroppsfuktigheten i sovsäcken. Dvs god ventilation i tältet = lägre temperatur = lägre luftfuktighet, vilket minskar risken för fukt på sovsäcken utifrån. Kroppsfuktigheten inifrån sovsäcken påverkas förstås inte av tältet.
Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 13:17
thureb thureb är inte uppkopplad

Kondens:

Kondens bildas när temperaturen når daggpunkten. Dvs 100% luftfuktighet. Oftast i tältsammanhang så bildas kondensen på yttertältets insida dvs den kallaste ytan i tältet. På natten när man ligger i sovsäcken svettas man normalt inte så mycket utan det mesta av fukten förloras från kroppen via utandningsluften som i och med att den är relativt varm innehåller mkt fukt innan den kyls av. Lite av den kan kondensera på utsidan av sovsäcken men det mesta av fukten torde hamna på insidan av yttertältet. Är det minusgrader på insidan blir fukten i form av rimfrost.

En del fukt som kondenserar på insidan av yttertältet kan också komma från väta på marken i absider dvs en transport av fukt från varmare mark till kallare insida av yttertältet via avdunstning och kondensering.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 16:13
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

glad Nja

Citat:
Ursprungligen postat av username2 Visa inlägg
Det där stämmer inte riktigt. Tjockare sovsäck --> lägre temperatur längst ut --> större risk daggpunkten hamnar i sovsäcken. En tunnare sovsäck är alltså lättare att hålla torr med kroppsvärmen. Jag säger inte att man ska ta en för tunn / kall sovsäck men det är bra att förstå hur det påverkar.
Du har helt rätt men skall du ha en sovsäck som är så tunn att daggpunkten hamnar utanför sovsäcken då lär du frysa rejält i svenska fjäll. Det är nog inte många som kör med så tunna sovsäckar. Dom som gör det har säkert en torr sovsäck när veckan är till ända!
Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 20:13
Boludo Boludo är inte uppkopplad

Jack Wolfskin Exolight III

När jag för första gången på över 30 år blev utan HB-tält så såg jag mig omkring på marknaden, och köpte ett Jack Wolfskin Exolight III. Mycket rymligt innertält för två, bra takhöjd, ganska små absider.
En fördel är att mitt tält väger 100 gram MINDRE än uppgivet, en nackdel är att markpinnarna är ganska små.
Lite pyssligt att slå upp, men inte svårt alls om man har gjort det hemma innan turen.
Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 12:46
RoAlf RoAlf är inte uppkopplad

Har haft mitt Exped Orion II i ca 3 år på ett antal nätter i skärgården med alla typer av väder och jag har aldrig haft problem med att tältet inte håller vattnet ute, är i övrigt väldigt nöjd med tältet, höjden är ett stort plus för mig som är över 190
Svara med citat
Svara

Taggar
hållbarhet , kvalité , lättviktstält , sitthöjd , tält

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.