Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-09-08, 07:56
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nermander Visa inlägg
Det är väl just därför nåt med mer "svetslåga" ger bättre kontroll av värmen, man vill helst värma utan att det börjar brinna.

Jag har Silva Helios stormtändare som jag faktiskt tror t.o.m. marknadsfördes just för att vara bra till det. (Tror inte den tillverkas längre.)
Har man mörk lina vill i alla fall jag bränna den för att undvika vita pluppar på det jag gör. Vilket på intet sätt motsätter att 3n mer riktad låga kanske är bättre, jag har bara inte kommit mig för att testa och går på vad jag vet funkar.
Fast återigen så ska man "bara" säkra ändarna på en lina så funkar de flesta metoderna bra.
Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 09:56
nermander nermander är inte uppkopplad

Problemet är att om linan börjar brinna så tappar man lätt kontrollen över hur den smälter, det blir mycket svårare att få det jämnt. I alla fall om man har linan "bar", har man tejpat innan man eldar är det inte lika stort problem att den börjar brinna för tejpen begränsar.
Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 10:25
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Problemet är att om linan börjar brinna så tappar man lätt kontrollen över hur den smälter, det blir mycket svårare att få det jämnt. I alla fall om man har linan "bar", har man tejpat innan man eldar är det inte lika stort problem att den börjar brinna för tejpen begränsar.
En kopp med vatten att doppa i om det tar sig, kanske?

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 13:02

Blås på linan så slocknar den. Det är inget som brinner särskilt fort men det är smält plast så man får akta händerna och underlaget. Ventilation är inte heller någon dum idé.
Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 16:04
nermander nermander är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
En kopp med vatten att doppa i om det tar sig, kanske?
Problemet är inte att det börjar brinna i sig, det är att när det börjar brinna så brinner det lätt "på fel ställe". Elden sprider sig.

Så länge det bara är tändarens låga som värmer repet har man kontroll, börjar det smälta för mycket flyttar man bara tändaren.

Visst kan man doppa i en kopp, men då är repet blött när man ska fortsätta och det funkar inget vidare.
Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 16:26
fyad fyad är inte uppkopplad

Säger ju det! X11 med skärmunstycke! Pang på bara! Skär av 'et!
Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 02:50
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Citat:
Aha, tejpa har jag inte tänkt på.Det var problemet med tältsnöret. Var tvungen att låta den börja brinna för att både höljet och tåtarna inuti skulle smälta och då blev det en irriterande svart kula i änden. Fult iofs, men det som är irriterande är den lilla kulan.

Tack, ska testa det. Om jag nu lyckas tejpa det tunna snöret. Har bara bränt "riktiga" linor förut, typ båtlinor med synliga kardeler. Och det är det ju inget problem med.
Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 07:43

Citat:
Problemet är inte att det börjar brinna i sig, det är att när det börjar brinna så brinner det lätt "på fel ställe". Elden sprider sig.

Så länge det bara är tändarens låga som värmer repet har man kontroll, börjar det smälta för mycket flyttar man bara tändaren.

Visst kan man doppa i en kopp, men då är repet blött när man ska fortsätta och det funkar inget vidare.
Pratar vi fortfarande om fallskärmslina typ 550? För de problem du beskriver har jag aldrig upplevt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.

Logga in