Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Många projekt nu... Men kan inte låta bli ett till. Är det fler än jag som gillar skäggyxor? Ropar efter vikingen i en, liksom, plus att de ger en fin kontroll vid mer noggranna arbeten. Jag gillar att modda, så bestämde mig för att köpa en gammal rejäl snickaryxa som jag ska glödga/temperera, forma om helt och sedan härda eggen igen. Även skaftet får nog någon omgång. Wish me luck
 

Bilagor

  • 74C1DBD5-9C06-4310-A90D-B1952FF78A9C.jpeg
    74C1DBD5-9C06-4310-A90D-B1952FF78A9C.jpeg
    84.9 KB · Visningar: 466
Många projekt nu... Men kan inte låta bli ett till. Är det fler än jag som gillar skäggyxor? Ropar efter vikingen i en, liksom, plus att de ger en fin kontroll vid mer noggranna arbeten. Jag gillar att modda, så bestämde mig för att köpa en gammal rejäl snickaryxa som jag ska glödga/temperera, forma om helt och sedan härda eggen igen. Även skaftet får nog någon omgång. Wish me luck
Kul, yxor är också mycket intressanta. Tyvärr har man inte riktigt samma kläm på dem jämfört med knivar.

På tal om knivar. Här kommer åtminstone en usel bild på den tidigare omnämnda Chaparral-kniven.
 

Bilagor

  • Min Spyderco Chaparral FRN, 2.jpg
    Min Spyderco Chaparral FRN, 2.jpg
    39.3 KB · Visningar: 428
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 416
Nya tillskott.

Manly Wasp har ju på sista tiden dykt upp som ett billigt alternativ innehållande exklusiva stålsorter till moderat pris. Jag passade på och köpte två varianter, en med S90V-blad och den andra med Sandvik 12C27. Enligt uppgift skall båda ligga nära 61HRC. Hyfsat för 12C27 ;).

Greppet på båda är Desert Camo G-10.

Har dessutom ropat in en fin filékniv från Frosts, modell CS 9160.

Greppet är i jakaranda.
 

Bilagor

  • Min Manly Wasp, Sandvik 12C27, 3.jpg
    Min Manly Wasp, Sandvik 12C27, 3.jpg
    37.2 KB · Visningar: 393
  • Min Manly Wasp, Sandvik 12C27, 2.jpg
    Min Manly Wasp, Sandvik 12C27, 2.jpg
    42.2 KB · Visningar: 385
  • Min Manly Wasp, Sandvik 12C27, 1.jpg
    Min Manly Wasp, Sandvik 12C27, 1.jpg
    39.2 KB · Visningar: 403
  • Min Frosts CS 9160 filékniv.jpg
    Min Frosts CS 9160 filékniv.jpg
    35.2 KB · Visningar: 408
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 390
Nya tillskott.

Manly Wasp har ju på sista tiden dykt upp som ett billigt alternativ innehållande exklusiva stålsorter till moderat pris. Jag passade på och köpte två varianter, en med S90V-blad och den andra med Sandvik 12C27. Enligt uppgift skall båda ligga nära 61HRC. Hyfsat för 12C27 ;).

Greppet på båda är Desert Camo G-10.

61hrc! Oväntat bra, om det stämmer! Fina edc-knivar, ser mycket prisvärda ut. Hur är F&F?
 
61hrc! Oväntat bra, om det stämmer! Fina edc-knivar, ser mycket prisvärda ut. Hur är F&F?
Den är hyfsat bra men det är klart - det är ingen Shirogorov direkt. I stil med Spydercos kinesiska modeller.

Att det verkligen rör sig om en så pass hög RC-grad finns det flera tester på 😊. Bland annat så presterade 12C27-versionen likvärdigt med en S30V kniv med samma bladgeometri. Kommer tyvärr inte ihåg märke och modell.

-Paul-
 
Ledsen för det 😇.

Greppet är som jag skrev tidigare tillverkat i jakaranda (palisander). Det är m a o ett mörkrödbrunt trä.

-Paul-

Det är lugnt. Har ju samma kniv men från serien med ljusare grepp.

Får återgå till bahco husmorsserie. Kom nyligen över skärpstålet i nyskick. Nu är det bara 3 av knivarna som saknas...
 
Det är lugnt. Har ju samma kniv men från serien med ljusare grepp.

Får återgå till bahco husmorsserie. Kom nyligen över skärpstålet i nyskick. Nu är det bara 3 av knivarna som saknas...
Bra jobbat! Det är en eftertraktad serie, ifall man lyckas få ihop alla pjäser. Jag är långt ifrån att lyckas med den bedriften ;). Dock är de "likkisteknivar" jag äger i nyskick och ofta i originalförpackning :).

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...