Decathlon Makalu Light Sovsäck

Hej,

har börjat kika på en sovsäck för att användas under 3 säsonger i svenska förhållanden.

Stötte på Decathlons Makalu I Light som verkar väldigt prisvärd. Är det någon som har en uppfattning om säcken, kanske till och med någon som äger den som vill dela med sig av sina erfarenheter?
 
Jag har ingen erfarenhet av denna säck, men den tilltalar inte mig pga:
- formen gör att den inte passar en i-vändare som mig, dvs jag vill ha en sovsäck som bättre medger att jag kan röra mig och vända mig inuti säcken. Dessutom sover jag gärna på sidan med ett uppdraget knä, där stoppar den sarkofagformade designen mig effektivt att ligga bekvämt.
- Ingen riktigt huva. Hur kan man designa en sovsäck avsedd för minusgrader utan riktrig huva?
- Dragkedja mitt på bålen istället för vid sidan ger risk för köldbrygga, dessutom svårare att effektivt ventilera när det är varmare
- 20cm fotbox i storlek L, det gäller att ha små fötter. Mina fötter i storlek 43/44 är klart längre.
- Ankdun iställer för gåsdun förklarar ett lägre pris
- Vikten på säcken är inte imponerande givet den avskalade designen. Finns bättre säckar för samma vikt.
 
Spelar det någon roll om det är ankdun, gåsdun eller vilken som helst annan dunsort? Fyllnadskraften är ju angiven som 800.
 
Spelar det någon roll om det är ankdun, gåsdun eller vilken som helst annan dunsort? Fyllnadskraften är ju angiven som 800.
Gäss är större fåglar än ankor, varför dunklustren från gäss är större än från ankor. De större dunklustren från gäss medger även att det går att hitta gåsdun med högre fyllndskraft än för ankdun.
Priset på gåsdun högre än för ankdun, vilket även bör efterspeglas i priset på den färdiga sovsäcken.
 
Jag har ingen erfarenhet av denna säck, men den tilltalar inte mig pga:
- formen gör att den inte passar en i-vändare som mig, dvs jag vill ha en sovsäck som bättre medger att jag kan röra mig och vända mig inuti säcken. Dessutom sover jag gärna på sidan med ett uppdraget knä, där stoppar den sarkofagformade designen mig effektivt att ligga bekvämt.
- Ingen riktigt huva. Hur kan man designa en sovsäck avsedd för minusgrader utan riktrig huva?
- Dragkedja mitt på bålen istället för vid sidan ger risk för köldbrygga, dessutom svårare att effektivt ventilera när det är varmare
- 20cm fotbox i storlek L, det gäller att ha små fötter. Mina fötter i storlek 43/44 är klart längre.
- Ankdun iställer för gåsdun förklarar ett lägre pris
- Vikten på säcken är inte imponerande givet den avskalade designen. Finns bättre säckar för samma vikt.

Intressant! Snabb fråga, vad menar du med inte riktig huva? Och även, bättre sovsäckar till samma vikt, men hur ligger de i pris?

Tack för input!
 
Jag tycker det ser ut av bilderna som om huvan är mycket mnimalistisk och att den inte räcker till för att även täcka delar av ansiktet vid behov. Men som sagt detta är något som är svårt att se på bild, men om du jämför med andra sovsäckar så har de rymligare huva.
Ser inte heller ut som om sovsäcken har värmeisolerande krage?

Vikten strax under 1300g i XL (min längd) ligger den ganska likt (tom lite tyngre) än min Marmot Pinnacle Long som har liknande temp gränser (TComfort -5,5C, Tlimit -12,2C) och 800CUIN gåsdun. Pinnacle är dock en betydligt rymligare sovsäck utan mumieskärning. Den sovsäcken finns inte längre, men jag är övertygad om att det lätt går att hitta sovsäckar till liknande specifikationer från olika fabrikat.
Priset på Makalu 1 är bra, men en bra dunsovsäck är en investering för många år så lägg hellre till lite pengar och få en sovsäck som du kommer att trivas med än att bara titta på priset är mitt tips.
Provligg i butik om du har möjlighet. Sovsäcken skall inte strama någonstans då detta trycker ihop loftet med sämre isolering som följd förutom obekvämhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rwalb Decathlon tält Bo och sova 5
vandrafjäll Recension Black Diamond First light 2p Bo och sova 0
vandrafjäll ASIVIK Lavvu Light 3 Bo och sova 2
Knall S2S Comfort Plus Insulated vs Ether light XT Bo och sova 0
Nennaa Ajungilak Arrow Light Bo och sova 0
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
DoktorGlas Asivik Lavvu Light 3 Bo och sova 0
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
Motormannen Everest Adv Light 2 S12 Bo och sova 11
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
pelka Ringstind Light ,lättare? Bo och sova 5
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
northtrail Helsport Lavvu light Bo och sova 5
larmbacken Helsport Rondane Light 3 Bo och sova 9
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
zaipper Kompakt vs kompakt light Bo och sova 6
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Sarvi Helsport Ringstind Light Bo och sova 6
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
flunkan RP light star/sky star Bo och sova 1
boran Åsikter om Fjällräven F.E.M R/S Light 2... Bo och sova 13
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Homie Fjällräven SKULE R/S light vs HELSPORT PASVIK Camp Bo och sova 9
nielsjonas RP. Light Star? Bo och sova 2
Donuts Akka R/S Light 3 Bo och sova 15
janåke Skule R/S 2 Light? Bo och sova 3
Jonathan Silhutte Down LIght VAR ???? Bo och sova 0
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...