Laga kniv med glappt hjalt

Hej,

har en kniv som jag gjort i slöjden, för många år sedan.
Nu har tyvärr hjaltet/handtaget blivit glappt.
Kommer inte ihåg exakt, men jag minns det som att tången limades fast i hjaltet med något slags skumlim. Känns som om det är limmet som inte håller längre. Nu skulle jag i alla fall vilja laga kniven, om det går.

Kniven har genomgående tånge, med knapp i ändan, så jag tänker att man borde kunna lossa knappen genom att såga/fila loss den. Sedan borde hjaltet gå att dra loss från tången. Sedan tänker jag att man får kratsa loss det gamla limmet och limma om.

Någon som vet om det kommer att funka, och vad ska jag i sådana fall använda för lim den här gången? Hjaltet är f.ö. av masurbjörk och renhorn.
 
Jag har limmat knivskaft med epoxi, det funkar bra. Var noga med att blanda och använd gärna långsam epoxi, den som det står 5 minuter på kan vara ganska stressig att få till. Clas Ohlson har 60-minuters, den tar egentligen ännu längre tid innan den är helt hård, men 5-minuters är så snabb att du kanske inte hinner få in lim på rätt plats.
 
Låter som en bra plan, epoxi är standard att använda för knivar sedan några decennier :) och att ha en längre pot-tid är precis som Vandraren att rekomendera "snabb" epoxi blir stressigt och sällan lika bra. Har du mycket glapp kan du späda epoxi med lagom fint sågspån (ej damm) så behöver det inte gå åt en hel tub, den ska dock inte bli mättad med spån.

Om du glödgar tången (exempelvis med ett gaskök) så kan du smälta loss lim med den och få en exakt passform (men inte för nära bladet så härdningen går loss). Sågar/filar man riskerar man att ta bort mer än lim. Det beror dock lite på lim om det kommer lossna lätt med glödgad tånge.

Har du även sprickor mellan horn/trä kan du eventuellt knacka loss dem när tången är fri och limma om dem. Mindre sprickor som inte riskerar att gå upp igen tätas sannolikt till om du ger den ny olja som gör att den sväller något.

Om det blir tajt att få dit en ny knapp får du jobba av lite från en/båda ändar av skaftet beroende på vad som blir bäst. Sen knacka dit en ny med mycket tålamod. Testa detta innan limning är nog att föredra :)
 
Tack för jättebra svar. En följdfråga: Något tips på hur man gör för att inte epoxilimmet ska smeta ner hela kniven? Jag tänker att om epoxilimmet ska fylla ut ordentligt kommer överskottet att rinna ut. Hur hanterar man det?

Vad gäller träet tror jag att det är ganska ordentligt inoljat, eventuellt vaxat från början. Kan man dra på lite extra linolja för säkerhets skull?
 
Använd tejp.
Maskerings-tejp eller el-tejp för att antingen stoppa limmet att rinna ut, ellerför att göra en "form" att samla det inuti.
Man kan också tejpa det man vill skydda.

Vill man vara mera pysslig så kan man tillverka epoxi-spackel som inte rinner så lätt. Det finns färdig filler att blanda limmet med till lagom konsistens, eller så tar man bara såg/fil-spån av trä i lämplig färg så ser det ut som det trä man limmar dessutom när man putsar upp det sedan.

Olja efteråt.
 
Jag oljar oftast mina knivar med 50/50 av kokt linolja och balsamterpentin.

Tänk bara på att linolja kan självantända om det får ligga i trasor/spån etc.

Om den har väldigt fet yta kan du ha lite högre andel terpentin, den är till för att hjälpa oljan att tränga ner i kniven. Men om den redan har bra yta skulle jag bara polera kniven för att se om det den behöver mer olja. Är ytan bra, kan du ta nästan vilken olja som helst för att bara få en finare yta. Matolja funkar om du inte har någon träolja hemma. Enbart linolja tar väldigt lång tid att torka och ger lätt en klibbig yta på många material.

Maskeringstejp fungerar bra för att skydda övriga kniven från lim. Om du inte petar på limmet som rinner ut så är de ofta relativt enkelt att skära loss det. Börjar man kleta och torka av det så är risken större att det sätter sig bättre i porer, speciellt i horn med exponerad märg.

Tänk på att inte olja innan du limmar, det är nästan omöjligt att få helt rent och epoxi fäster riktigt dåligt på feta ytor.

/G
 
Lite uppföljning, har fått isär kniven och tången ren. Men har någon en idé om hur man får rent insidan på handtaget från gammalt lim? Känns som att det kan vara svårt att bli av med allt, men det mesta i alla fall. Har hittills kratsat med ett sågblad från sticksågen...
 
Du kan ju alltid borra ur det. Epoxi härdar med full styrka även utan press, så det är bara att fylla igen det du borrat bort.

Fast om du får i tången ordentligt så kan du lika gärna lämna limresterna kvar. Rugga upp med sandpapper, blås ur dammet och avfetta med tex rödsprit innan du limmar.
 
Om att bruka fel ord för att man vill verka kunnig, hjalt är grepp på svärd, på kniv brukas grepp, skaft om man vill vara korrekt.

go tur
 
Om att bruka fel ord för att man vill verka kunnig, hjalt är grepp på svärd, på kniv brukas grepp, skaft om man vill vara korrekt.

go tur

Å andra sidan verkar det ju inta ha uppstått några som helst missförstånd tidigare i tråden, så det där var en i mina ögon ganska tråkig kommentar att skicka in.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Laga/ersätta skosnörögla? Gör det själv 3
Rune E Laga gummisulor Gör det själv 6
Nisse87 Laga en Paris-pulka Gör det själv 6
Djj1927 Laga kompass. Gör det själv 3
tango Laga blixtlås i sovsäck? Gör det själv 8
statemachine Laga gore-tex handske Gör det själv 3
FrökenGuppy Laga kanot Gör det själv 1
Skärgårdsbon Laga Arcteryx limfog vid blixtlåset? Gör det själv 4
avslutat_17_06_20 Laga hål i fleecetröja? Gör det själv 30
statemachine Laga Gore Tex jacka Gör det själv 1
eribur Laga hål (pertex quantum) Gör det själv 12
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Steer086 Laga ryggsäck där dragkedja lossnat Gör det själv 2
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Askel Laga reva i Hestra work glove Gör det själv 1
skallagrimson Laga Gore-Tex Gör det själv 12
centipod Tips: Laga vindögd kikare Gör det själv 0
avslutatmedlemskap160620 Laga dragkedja Gör det själv 8
pacific Laga lossnad sömtejp? Gör det själv 5
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
IslandTraveller Laga dragkedja? Gör det själv 4
PetNor Alternativ lagningssats till Neoair? Gör det själv 7
tango Hur laga gummimatta? Gör det själv 4
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
Frostfödd Laga en stretchjacka Gör det själv 2
Kisuris Laga turåkningspjäxor Gör det själv 3
rplnd1 laga hål i tarp Hilleberg UL? Gör det själv 6
thureb Laga yttertält Gör det själv 13
äventyrssugen Laga regnställ Gör det själv 13
benny Laga paddel? Gör det själv 1
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
erik morvall Laga hål i myggnät Gör det själv 7
L.A. Laga plastpjäxa? Gör det själv 2
jonand2 Laga storskor Gör det själv 1
honkydory Laga trasig dragkedja! Gör det själv 7
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
andreaze Laga ryggsäck Gör det själv 5
islägg Laga blixtlås Gör det själv 8
Sjobbe Laga Haglöfs paclite Gör det själv 2
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
EvilEmil Laga membranfabrikat med värme Gör det själv 0
EBx laga sovsäck Gör det själv 4
Tidenztand Laga climer 35 Gör det själv 1
jamo Hur laga reva i GTX Paclite-byxa Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Avslmedl Laga kapell till cykelkärra Gör det själv 4
Mindcrime Laga dunjacka? Gör det själv 3
larsanden Laga Camelbak? Gör det själv 10
storfiskarn? laga regnjacka Gör det själv 3
bash Laga ett trasigt underställ Gör det själv 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...