Synpunkter på Sarek-vandring

Mest för att jag fått för mig att Rapadalen inte verkar vara så fin att gå i. Mäktig sett från ovan, men en djungel att gå i. Men håller man sig högt upp så kanske den är fin och lättgången?

Inget man vill vandra i flera dagar, men om du går ner från snavva och sen upp igen den vanliga höga vägen så är man bara en vandringsdag där nere och det finns ju oftast stigar (och ibland djungelstigar)
 
Tack för alla svar!

Tanken var ju att avsluta med middag och boende i Saltoluokta. Middagen ska förbokas senast klockan 15 samma dag.

Hur ska jag bäst göra med boendet? Förboka sängar redan nu och sedan helt enkelt se till att jag hinner dit i vettig tid? Eller kan jag lika gärna boka rum när jag kommer fram (trycket kanske inte är så hårt sista helgen i augusti?). Tips mottages gärna!

Tillägg: Undrar även om priset när man tar bussen från Kebnats till Suorva. Förstår inte hur man ska utläsa denna prislista.
https://ltnbd.se/wp-content/uploads/2019/01/fjacc88lllistan-ort-till-ort-l93-2019-01-01.pdf

Suorva - Kebnats ser ut att kosta 95 kr per person så jag antar att detsamma gäller i motsatt riktning?
 
https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-pa-rapadalens-norra-sida-nagra.htm

Här finns bra info. Tycker inte den är särskilt svårgången där jag gått iaf

Jag håller med. Det var inte särskilt svårt att gå skogsspåret i Rapadalen (inte strandspåret). Men det var torrt när jag var där för 1,5 veckor sedan, kan vara annorlunda i regnet. Men det är inte så många kilometer innan du kan gå upp till den övre vägen.

Jag ringde in för en rumsreservation på morgonen på min sista vandringsdag och fick en av de sista (billigare) sängarna på Saltoluokta. Så kanske reservera i förväg. Det kan finnas mobiltäckning från Skierfe-toppen och definitivt från avsnittet söderut från Sitosjavre. Saltoluokta har dock många skyddade tältplatser i skogen.

Middagen var också fullbokad på kvällen men det fanns fler lediga platser vid den tiden jag ringde. (Översatt med google)

P.S. Jag har en kort video av vandringen i min blogg, https://exposedpaths.exposure.co/sarek-moments. Men inte mycket om Rapadalen.
 
Tack, då ser jag förmodligen till att förboka sängar. :)

Är det någon som har koll på busspriset? Ser bara ena riktningen i prislistan men i tidtabellen framgår att båda riktningarna går att åka (Kebnats vid väg - Suorva vid väg) och då antar jag att det är 95 kr även den riktningen, men det vore skönt med en bekräftelse på att man faktiskt kan åka så och vad priset är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...