Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är just hårdmetallborr jag använt, av bästa kvalitet! Det finns tydligen specialhårdmetallborr för just härdat stål, men bara i beställningssortimentet, och kostar 500kr per borr. Försökte avhärda med min blåslampa, men helt utan resultat. Helt sjukt. Har kommit fram till att enda vägen framåt är att hetta upp tången till kritiskt igen och svalna långsamt

Försök komma på vad du gjorde annorlunda med just den delen av stålet. Slog du med hammare på den? Var den fästad där i ett skruvstäd och därmed fick en annan värmefördelning? etc etc.
Det är ju extremt intressant att du fått en slags superhärdning just där. Kan vara användbar kunskap. Kompressionshärdning?
Är just den delen koherent magnetiserad? Har den bildat molekylära kristallformer som är extra hårda/täta?

Om det var en fil du använt som ämne, kan det vara att just den filen var härdad extra just där? Laminerad med något annat material inuti?
 
Det beror på vad du ämnar använda kniven till. Personligen anser jag att den är tämligen värdelös. .

~Paul~
Men vad gör man egentligen med en EDC?
Visst, Sheffielden är både tung och i ett knepigt format, därför beställde jag en Gerber.
Jag skär av snören, öppnar kartonger, sprättar brev, skär upp någon plastförpackning mm med min fickkniv.

Detta är min Every Day Care https://www.victorinox.com/global/e...ves/Small-Pocket-Knives/NailClip-580/p/0.6463
 
Men vad gör man egentligen med en EDC?
De viktigaste EDC-uppgifterna har med resor, vandringar och utflykter att göra.

Därför vill jag att min kniv klarar med bravur att skära lite korv/salami, bröd, bre på smör på mackan, tälja en grillpinne, samt utföra enklare matprepp på campingen/lägerplatsen. Det är just på grund av dessa attribut som jag köpte min Benchmade Bugout. Den funkar ypperligt till dessa arbetsuppgifter ;).

~Paul~

P.S. Kniven skall i nödfall klara av att användas i samband med jakt och fiske. Därför får den gärna vara av öppen konstruktion och klara av att skruvas isär, som den nämnda Benchmade Bugout är ett exempel på ;).
 
De viktigaste EDC-uppgifterna har med resor, vandringar och utflykter att göra.

Därför vill jag att min kniv klarar med bravur att skära lite korv/salami, bröd, bre på smör på mackan, tälja en grillpinne, samt utföra enklare matprepp på campingen/lägerplatsen. Det är just på grund av dessa attribut som jag köpte min Benchmade Bugout. Den funkar ypperligt till dessa arbetsuppgifter ;).

~Paul~

P.S. Kniven skall i nödfall klara av att användas i samband med jakt och fiske. Därför får den gärna vara av öppen konstruktion och klara av att skruvas isär, som den nämnda Benchmade Bugout är ett exempel på ;).

Tack för bra förklaring :)
Då har jag missförstått EDC. Trodde inte de hade med vandringar, grillpinne och matlagning att göra. Då är min Fällkniven F2 en värdg EDC misstänker jag?
 
Tack för bra förklaring :)
Då har jag missförstått EDC. Trodde inte de hade med vandringar, grillpinne och matlagning att göra. Då är min Fällkniven F2 en värdg EDC misstänker jag?
Alltså en EDC bör enligt min mening klara av urbana uppgifter också 😏.

Med andra ord. Den skall fungera hyfsat i alla typer av miljöer, väga så lite som möjligt, äga bra ergonomi och vara så pass liten och fickvänlig att man inte ens tänker på att den finns där (i fickan menar jag förstås).

Om du har samma kriterier som undertecknad och anser att din F2-a platsar på den beskrivningen så kan jag bara gratulera 😊.

-Paul-
 
Alltså en EDC bör enligt min mening klara av urbana uppgifter också 😏.

Med andra ord. Den skall fungera hyfsat i alla typer av miljöer, väga så lite som möjligt, äga bra ergonomi och vara så pass liten och fickvänlig att man inte ens tänker på att den finns där (i fickan menar jag förstås 😁).

Om du har samma kriterier som undertecknad och anser att din F2-a platsar på den beskrivningen så kan jag bara gratulera 😊.

-Paul-

I min ficka vardagligen ligger oftast en Victorinox Nail https://www.victorinox.com/global/e...ves/Small-Pocket-Knives/NailClip-580/p/0.6463
 
Försök komma på vad du gjorde annorlunda med just den delen av stålet. Slog du med hammare på den? Var den fästad där i ett skruvstäd och därmed fick en annan värmefördelning? etc etc.
Det är ju extremt intressant att du fått en slags superhärdning just där. Kan vara användbar kunskap. Kompressionshärdning?
Är just den delen koherent magnetiserad? Har den bildat molekylära kristallformer som är extra hårda/täta?

Om det var en fil du använt som ämne, kan det vara att just den filen var härdad extra just där? Laminerad med något annat material inuti?

Du ställer många kompetenta frågor, tyvärr blir det nog IQ fiskmås på svaren :) Det enda jag kan komma på kan ha hänt är att ämnet inte blev jämnt uppvärmt när det glödgades. Min metod är ju minst sagt rustik och har inte jobbat med ett så tjockt ämne tidigare, 9mm, så kan ha blivit så att det inte ”tog” i mitten av ämnet. Men det konstiga är att det är hårdare än en annan likadan fast helt oglödgad fil. Nu händer i alla fall detta
 

Bilagor

  • 3BB57872-E56F-431B-8CD6-932AE422F2B9.jpg
    3BB57872-E56F-431B-8CD6-932AE422F2B9.jpg
    87.1 KB · Visningar: 400
Du ställer många kompetenta frågor, tyvärr blir det nog IQ fiskmås på svaren :) Det enda jag kan komma på kan ha hänt är att ämnet inte blev jämnt uppvärmt när det glödgades. Min metod är ju minst sagt rustik och har inte jobbat med ett så tjockt ämne tidigare, 9mm, så kan ha blivit så att det inte ”tog” i mitten av ämnet. Men det konstiga är att det är hårdare än en annan likadan fast helt oglödgad fil. Nu händer i alla fall detta

Inte för att någon bryr sig men jag måste ropa ut SUCCÉ! Ett litet steg för mänskligheten men ett jättekliv för människan :)
 

Bilagor

  • C78A6E8E-5830-4AF0-A2D8-D3C4A0A29E38.jpg
    C78A6E8E-5830-4AF0-A2D8-D3C4A0A29E38.jpg
    93.4 KB · Visningar: 360
Hur bar du dig åt?

-Paul-

Värmde till kritiskt (icke-magnetiskt) på just delen som var diamanthård, la försiktigt (för att inte luftsvalna för snabbt) plant på eldfast tegel för att inte warpa under svalning, på med glödande kol och ovanpå det aska som jag sparat sen tidigare och sen på med locket. Idag var det borrbart
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...