Rapadalen, en vecka?

Hej, försöker få till en tur till Rapadalen i sensommar med min sambo, vi har båda fjällvandrat tidigare. Finns det några tips på turer där man får uppleva Skierfe och sedan djupare in i Rapadalen med en tidsåtgång på cirka en vecka (exklusive tågresorna)?
 
Ni hinner gå från Kvikkjokk till Saltoluokta via Kungsleden inkl ett besök på Skierfe på en vecka, men vill ni in i Sarek behöver ni mer tid.
 
Hur långt brukar ni vandra i fjällterräng per dag? Finns ett par olika rutter man kan ge sig på, och hinna med, på en vecka.
 
Hur långt brukar ni vandra i fjällterräng per dag? Finns ett par olika rutter man kan ge sig på, och hinna med, på en vecka.

Visst, under bra omständigheter, relativt långa dagsetapper och utan större marginal för överraskningar och dåligt väder finns det några möjligheter på att se mer av det inre av Sarek på en 6-7 dagar. Men det kräver samtidigt att man är någorlunda van att gå utanför led och att vada så att inte dessa moment skapar fördröjningar. 8-9 dagar är mer rimligt som kortaste tid och ger lite mer marginal.
Det tar ju viss tid att nå nationalparken från alla tillgänliga start/slutpunkter men den tiden kan ju kortas om man flyger in eller startar ex vid Sitoälvbron.
Startar man vid Sitoälvbron vis Aktse-Skeirfe till Biellevallda höga vägen och vidare ut till Suorva kan man nog fixa det på 6 dagar under bra förutsättningar, men det är rejäla etapper och dåligt väder kan lätt kräva extra tid.
 
Senast ändrad:
Visst, under bra omständigheter, relativt långa dagsetapper och utan större marginal för överraskningar och dåligt väder finns det några möjligheter på att se mer av det inre av Sarek på en 6-7 dagar. Men det kräver samtidigt att man är någorlunda van att gå utanför led och att vada så att inte dessa moment skapar fördröjningar. 8-9 dagar är mer rimligt som kortaste tid och ger lite mer marginal.
Det tar ju viss tid att nå nationalparken från alla tillgänliga start/slutpunkter men den tiden kan ju kortas om man flyger in eller startar ex vid Sitoälvbron.
Startar man vid Sitoälvbron vis Aktse-Skeirfe till Biellevallda höga vägen och vidare ut till Suorva kan man nog fixa det på 6 dagar under bra förutsättningar, men det är rejäla etapper och dåligt väder kan lätt kräva extra tid.

Tänkte t.ex. Sorva -> Rapadalen -> Skierfe -> Salto. Det går du på 5-6 dagar utan problem.
 
Jag vill nog med min egen referens ha några dagar extra på den turen, men det är som sagt inviduellt.

Håller med, skulle personligen också räkna med minst 7 dagar för sträckan. Samt en, gärna 2 extradagar. Om man har tänkt att gå på bara 5-6 dagar blir det långa vandringsdagar i motspänstig terräng där man ofta måste navigera utan stigar. Dessutom behöver väder, vattennivåer och annat vara gynnsamt så att man inte blir fördröjd eller måste ta tidsödande omvägar.
 
Tänkte t.ex. Sorva -> Rapadalen -> Skierfe -> Salto. Det går du på 5-6 dagar utan problem.

Jag gick på 5 dygn 2016 och fick mina extradagar i Saltoluokta istället, men gick ensam och med lätt packning, så jag kunde pinna på rätt snabbt. Går man i sällskap så tycker jag man i regel tar det lugnare och hinner se mer :)

( Jag tror sprang ikapp paret i länken här ovan också faktiskt när de satt och åt lunch strax innan Sitojaure. Ett av deras foton nedanför stupet ser ut som där jag också gick, om det var ner i ravinen vid Lulep Vassjajågåjs. Måste nästan varit där om de sen gick söder om toppen 1112)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
fson Rapadalen - The Dark Side? Fjällvandring 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...