Solceller

Ja om du tar med dig dem

STF har ingen sådan service såvittt jag vet, men du kan ju investera i en solcell och ta med dig.

Christian
 

avslutad210712

Gäst
Ja..det är ju på STF:s forum vi är...

Självklart finns det solceller men det är troligen enbart för STFs egna behov. Men jag hade kanske valt att fråga STF direkt om de har den servicen att man får ladda. Känns som att med den mängd vandrare som det är efter Kungsledens nordligaste del så lär det vara svårt att ha den kapaciteten.
 
Affärsmöjlighet

För att förbättra STF:s haltande ekonomi så torde en investering i en kraftfull solpanel kunna inbringa en hel del intäkter. Ingen förväntar sig väl att det skall vara gratis?
Solcellspaneler är dessutom mycket långlivade och kräver väldigt litet underhåll så det kan nog bli en bra "business".

Jag har för mig att Lunndörren tog 10 kronor och själv skulle jag gladeligen betalat det dubbla.
 
Fick svar av STF på mailen. Svaret är Nada.
Så en Powerbank och de två fjällstationer man passera
Eller slutför vandringen
 
Ladda mobilen

Hej, svarade i en annan tråd, men svarar även här

Ber om ursäkt för sent svar. Det är lite hektiskt nu i o m att vi precis öppnar upp alla fjällstugor och fjällstationer inför sommarsäsongen. Vilket är härligt!
Det går inte att räkna med att kunna ladda sin mobil i någon av STFs fjällstugor. Vi råder alla att ta med sig en egen powerbank på sin tur. Det lilla ström solcellerna ger måste i första hand gå till våra butikskassor och wifi. Samt såklart vid nödsituationer. Skulle det vara många dagar i sträck med strålande sol, kan man ev få ladda sin mobil. Men som sagt man ska inte räkna med det. Solceller eller el finns i de stugorna där det finns möjlighet att betala med kort;

Rogen-området: Rogen
Jämtland: Arådalen, Gåsen, Lunndörren, Stensdalen och Vålåstugan.
Lappland: Abiskojaure, Alesjaure, Tjäktja, Sälka, Singi, Kaitumjaure, Teusajaure, Vakkotavare, Sitojaure, Aktse, Akka, Aigert, Syter och Viterskalet

På våra fjällstationer kan du självfallet ladda upp din mobil och powerbank.

I Gåsen har vi på gång en laddstation, men i dagsläget har vi stött på patrull då vi inte får batteriet att riktigt fungera.
Fjällsäkerhetsrådet har satt upp en laddstation i vindskyddet, Spåime, mellan Storulvån och Sylarna.

Vänligen Johan Påve, fjällstugechef STF
 
Tack

Tack för snabbt och tydligt svar. Vi får ta det som en "bonus" om vädret är så bra att det går att ladda medhavda utrustningar också. På sikt kanske det kan vara en god idé att få igång ett laddsystem som kan generera litet intäkter.
 
Nyttan av GSM är begränsad utefter Kungsleden.

Numera kan man förstås använda andra funktioner i mobilen som kartor och GPS eller läsa böcker lyssna på musik etc.

Enklast och förmodligen bäst är nog att ha mobilen avstängd tills man har tillgång till nätström.

Nöd-SMS kan vara en reservmöjlighet men då bör man spara på batteriet och låta telefonen vara avstängd.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällkjell Solceller för laddning av mobiler. Svenska Turistföreningen 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...