Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-12, 13:58
smux smux är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av paerl Visa inlägg
Jag har vadat Rapajokken i centrala Sarek två gånger utan problem, men båda gångerna var i slutet på augusti då vattennivåera sjunkit undan ordentligt. Du kan titta på SMHIs modelldata över vattenflöden på https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/ .

De två datum jag gick över så skattade de flödet till ca 6 kubikmeter per sekund. Under första halvan av juli, då flödet är som störst, når det ofta över 60 kubikmeter per sekund (tio gånger mer!!!) vilket naturligtvis ger helt andra förutsättningar (i princip omöjligt). Dessutom blir då ofta glaciärjokkarna uppifrån Tielma-Ålkatj-massivet också i princip omöjliga att passera vilket gör att man helt enkelt måste välja någon annan väg.

I slutändan så är det en bedömning man måste göra på plats eftersom flödet kan variera kraftigt dag för dag, men i mitten av juli så är risken stor att man inte kan gå rakt igenom centrala Sarek på det här hållet någorlunda säkert.
Som sagt flödet varierar mycket mellan åren, men är generellt mycket högt första halvan av Juli med över 200m3/s vissa dagar (ex 2017 där snösmältningen var ovanligt sen). 2014 var en torr och varm sommar även i Sarek, då låg flödet över 100m3/s runt mitten av Juli för att sedan nå mycket låga värden i slutet av Augusti.
Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 19:00
JTTTOTW JTTTOTW är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kjpil Visa inlägg
Första bilden visar östkammen på bucht, andra haket till 1903
Citat:
Ursprungligen postat av kjpil Visa inlägg
Här är också bilder från tre olika vinklar som visar din planerade väg över pårte.
Klippkvaliten är inte att jämföra med alperna eller norge direkt
Tack för bilderna, alltid bra att få ett bättre perspektiv av hur det ser ut! Förstår dock inte vad du menar med klippkvaliten? Att det år mycket löst menar du?🤔

Citat:
Ursprungligen postat av paerl Visa inlägg
Jag har vadat Rapajokken i centrala Sarek två gånger utan problem, men båda gångerna var i slutet på augusti då vattennivåera sjunkit undan ordentligt. Du kan titta på SMHIs modelldata över vattenflöden på https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/ .
De två datum jag gick över så skattade de flödet till ca 6 kubikmeter per sekund. Under första halvan av juli, då flödet är som störst, når det ofta över 60 kubikmeter per sekund (tio gånger mer!!!) vilket naturligtvis ger helt andra förutsättningar (i princip omöjligt). Dessutom blir då ofta glaciärjokkarna uppifrån Tielma-Ålkatj-massivet också i princip omöjliga att passera vilket gör att man helt enkelt måste välja någon annan väg.
I slutändan så är det en bedömning man måste göra på plats eftersom flödet kan variera kraftigt dag för dag, men i mitten av juli så är risken stor att man inte kan gå rakt igenom centrala Sarek på det här hållet någorlunda säkert.
Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Som sagt flödet varierar mycket mellan åren, men är generellt mycket högt första halvan av Juli med över 200m3/s vissa dagar (ex 2017 där snösmältningen var ovanligt sen). 2014 var en torr och varm sommar även i Sarek, då låg flödet över 100m3/s runt mitten av Juli för att sedan nå mycket låga värden i slutet av Augusti.
Ja det är ganska rejäla mängder vatten verkar det som, känns lite dumt att chansa faktiskr. Det blir att att jag går den andra vägen runt! det får ta sin tid, så bråttom har jag ändå inte så det blir bara härligt att få se lite mer av nationalparken!
Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 18:35
kjpil kjpil är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av JTTTOTW Visa inlägg
Tack för bilderna, alltid bra att få ett bättre perspektiv av hur det ser ut! Förstår dock inte vad du menar med klippkvaliten? Att det år mycket löst menar du?🤔
Exakt, jag tror att ickeklättrare generellt har risk att freaka ur på scrambling passager här även om det inte är klättergraderad. Det har högre seriositet än att vandra upp på mont blanc, eller klättra cosmiq arete eller andra liknande grejer i alperna, så som jag ser det. Det gäller dock inte västkammen upp på stortoppen, eller normalvägen via mikkajiegna (den har dock feta crevasser som behöver passeras)
Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 10:58
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Jag har själv gått Guhkesvagge upp till Akka. Vi gick söder om Suottasjjåhkå och korsade Nijakjågåsj. Vid punkt 700 korsade vi Sjnjuvtjudisjåhkå och gick genom Rakkasbuollda till Akkastugorna.

Jag har dock läst rekommendationer att gå norr om Suottasjjåhkå. Rakkasjåhkå ska vara djup men nära på stillastående och därför möjlig att vada. Men detta har jag som sagt var ingen egen erfarenhet av.

Vad gäller rapaälven så avråder jag från av vada den, Tielmavadet riskerar att vara mycket svårt. Upp emot Skarja bör den dock minska betydligt i storlek och vara säkrare att vada, men pga videsnåren som går utmed södra sidan av rapaälven hela vägen upp till Skarja så rekommenderar även jag att du följer Malinsa:s råd.

Hoppas du får en fin tur!
Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 14:56
Totteman Totteman är inte uppkopplad

Tid

Tror tiden är lite knapp. Jag går i alla fall max 20 km under en dag i Sarek om jag bara går. Sarek ska man njuta av.
I Sarek är det najs att gå obanat och det blir man oftast tvungen till tycker jag, då det inte finns leder. En del stigar finns ju, men charmen med Sarek är ju det orörda, det vilda.
Att vada i Sarek...inget man bara gör. Behöver planeras, och är i många fall omöjligt då det strömmar på bra i många vattendrag. Har inte kollat de planerade vaden på kartan.
Sist en synpunkt: ha luft i tidplanen...det går kanske inte så fort som man tänkt sig.
//Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av JTTTOTW Visa inlägg
Hej!
Jag skall ut på en solotur den 13 Juli med utgångspunkt Kvikkjokk och avslutar vid Áhkkástugorna där jag tar båt vidare till Ritsem och buss hem mot Stockholm. Jag har alltså tänkt vandra genom Sarek Nationalpark och kommer också att bestiga ett par 2000m toppar längst vägen, först och främst Bårddetjåkkå & Bálgatjåkkå i Pårtemasivet, sedan Sarektjåhkkås alla fyra (Eventuellt tre) toppar (Via glaciär över till Buchttoppen - Sydtoppen - Stortoppen & Ner). Dagen efter tar jag eventuellt också Nordtoppen och beger mig sedan vidare Áhkkámassivet och bestiger Áhkkás Stortopp. Jag har räknat med att vandringen skall ta max 10 dagar, men ska försöka göra det på max 7-8 dagar.

Och nu kommer min fråga, hur ser det ut med lederna i Sarek? Det är svårt att tyda genom karta om hur vandringsmöjligheterna ser ut. Jag är väldigt otaggad på att hamna framför ett så stort vattendrag att jag måste vända om och gå tillbaka timmar om inte värre dagar (exempelvis). Jag har gjort en eventuellt vandringled jag har tänkt följa och hade uppskattat om någon/ra kan ta sig möjligheten att kika på den. Den är inte i extrem upplösning direkt, får fixa en större om det behövs.

Kartan har ni nedanför.

Tack på förhand!
Mvh Emil
Svara med citat
Svara

Taggar
bergsbestigning , fjällen , sarek , vandring

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.