Långcykling På två hjul genom världen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-24, 08:15
nilsj nilsj är inte uppkopplad

Hej Danneman.
Förlåt om jag är nyfiken, men hur går förberedelserna inför sommarens långtur?
Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 10:02
thegedd thegedd är inte uppkopplad

Min tur från Kristiansand - Nordkap 2005. Ej särskilt bra skrivet eller bra bilder...men kanske lite bra info. Ett fantastiskt vackert land. - https://www.utsidan.se/blogs/t ... te_13784.htm
Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 14:19

Härliga norgebilder!!
Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 18:44
Jörgen Held Jörgen Held är inte uppkopplad

glad Småtips

Om du vill ha prestationen tycker jag du ska försöka ge dig på din ursprungliga resa. Själv har jag gjort 240 mil på 19 dagar med full packning och underbensprotes men det är en annan historia.
Några småtips som kan vara bra och som man kanske inte tänker på i första hand är som följer:
1) Ta med dig läppbalsam, gärna med solskyddsfaktor. Blåst, fartvind och långa dagar i solen resulterar lätt i munsår.
2) Ta med dig en liten spegel för inspektion av de delar som är i kontakt med sadeln. Även små sår kan göra otroligt ont men ser man att det bara är ytligt känns det lättare att äntra sadeln igen. En handduk eller liknande som är vikt i flera lager på sadeln kan göra underverk för att flytta belastningen från områden som smärtar.
3) Nål och tråd. En gång släppte det elastiska snöre som håller ihop tältpinnarna av kolfiber (kupoltält). Med nålen som lod och sytråden fäst i det elastiska snöret var det lätt att dra det elastiska snöret igenom den ihåliga kolfiberpinnen och sedan göra en ny knut. Nålen kan även användas för att peta ut stickor, taggar eller annat man kan få i händerna när man är ute i naturen förutom att sy och laga saker förstås.
Ju sämre förberedd du är desto tuffare blir det men det är inte värre så. Man skulle kunna cykla på en oväxlad cykel med packningen i ett par ICA-kassar. Cyklingen skulle ta längre tid och det skulle naturligtvis bli jobbigare men omöjligt är det inte...Lycka till med din cykeltur!

Senast redigerad av Jörgen Held den 2019-04-24 klockan 19:03
Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 05:12

Såg nyss att Danneman inte varit inne här på 5 månader.
Synd! Hade varit intressant att höra lite om hur projektet utvecklat sej.
Ska dock tilläggas att jag har den fullaste respekt för dem som väljer att göra sina upplevelser utan att vika ut sej på utsidan eller andra s k sociala medier!
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 15:08
perosen perosen är inte uppkopplad

Om du vill cykla långt och många mil per dag, kan rekommenderas att prata med folk som ägnar sig åt randonné-cykling - eller själv prova ett par turer.

De långa turerna inom denna gren är på 120 eller mer mil, och körs vanligen i tempo på ungefär 30 mil per dag. Det är inte en tävling utan mer utmaning för en själv, man brukar försöka vara självständig (inga följebilar) men hjälpa varandra vid problem.

De "vardagliga" turerna ordnas på många ställen i Sverige, och är på 20, 30, 40 eller 60 mil. Det kan nog vara en bra träning om du vill göra någon långtur, oavsett om det är organiserad randonné eller egen "snabbsemester".

Jag körde Sverigetempot för några år sedan, en tur på 210 mil från Riksgränsen till Smygehuk. Det gick på 6 dagar ungefär, och fungerade. Dock blir det inte mycket mer tid än cykla-äta-sova. Vilket också har sin charm, att starta bland snöfält och sen vara nere i grönskan i Skåne. Och kan man det tempot går det att köra säg 15-20 mil om dagen och få gott om tid för bad och semester.

http://stockholm.randonneurs.se/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.

Logga in

Aktuellt: Gotaleden invigd