Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Till maskinen ska det förutom filtskivan även införskaffas ett 400 korns CBN hjul.
 

Bilagor

  • DSC_1362.jpg
    DSC_1362.jpg
    29 KB · Visningar: 391
  • DSC_1363.jpg
    DSC_1363.jpg
    28.4 KB · Visningar: 392
Mitt nuvarande projekt går fruktansvärt dåligt, allt som kan gå fel gör det också. Nuläget ser ut såhär, kanske ändå kan bli npgot till slut. Allt är i allra högsta grad WIP, har bara grovformat
 

Bilagor

  • 3C881763-1847-41F1-AB65-B19173257DB0.jpg
    3C881763-1847-41F1-AB65-B19173257DB0.jpg
    166.3 KB · Visningar: 326
Vilka delar är du missnöjd med? Det där ska väl definitivt sluta gott.
Har lite RWL 34 2.6x38 mm kvar och funderar lite på en portabel mini kökskniv med blad ca 105 mm. Lite grovt skissat. I verkligheten tänker jag dra upp buken försiktigt redan från hälen.
 

Bilagor

  • DSC_1366.jpg
    DSC_1366.jpg
    11.7 KB · Visningar: 321
Vilka delar är du missnöjd med? Det där ska väl definitivt sluta gott.
Har lite RWL 34 2.6x38 mm kvar och funderar lite på en portabel mini kökskniv med blad ca 105 mm. Lite grovt skissat. I verkligheten tänker jag dra upp buken försiktigt redan från hälen.

Tja, bladet warpade enormt vid härdning, och spetsen har gått av två (!) ggr efter olika missöden. Hålet i bladet ser ev. planerat ut (och kan visa sig bli en intressant detalj, jag ”fyller” det kanske på något sätt) men är ett resultat av att jag halkade till när jag skulle drämma dit min stämpel och fick ett djupt jack istället...) Handtaget har väl inte haft ett moment som gått smidigt än så länge, men verkar gå att rädda det hyfsat. Jag använder tunna kopparplattor i handtaget, de är väldigt oförlåtande och blir varma otroligt snabbt med limsläpp som följd. Men man lär dig, som vanligt.

Kul koncept med portabel kökskniv. Då får vi se lite av ditt fina läderarbete också :)
 
Haha kan inte låta bli att skratta, för jag känner så väl igen det! Ibland går bara allt åt h*vete alltså. Men ser ut som att du kan få ordning på det till slut ändå.
 
Mycket fin design.

Själv är jag förtjust i Roach Belly-typen av knivar till allround-/ute-/-jakt-/fiske och matprepp. Min drömkniv skall till skillnad från Cold Steels version vara utrustad med ett fullt flatslipat blad och inte äga någon som helst ansats.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...