Vadning Sarek i början av juli

Hej! I år kommer fjällvandringen ske v27. Även om det såklart beror på kommande månads temperatur samt nederbörd tänkte jag höra era erfarenheter om vadning i både generella termer samt av nedanstående specifikt i början av juli. Jag är inget större fan av snöbryggor.

Rapadalen (håller höjd): Bouvdajågåsj
Rapadalen (håller höjd): Lulep Vassjajågåsj

Alternativt: Från Sourva till Pielastugan. Några vad som lär vara problematiska? Vilka?

Mycket tacksam för era tankar.

/Christoffer
 
Jag tror inte det kommer vara några problem med vad på den rutten om du inte har otur med extrem värme eller kraftiga regnoväder.

Har gått tidigt i juni, annan rutt med större vattenflöden normalt, utan problem trots lite värme

Jag gick höga vägen rapadalen i början av juli i somras. De vaden var mycket enkla då
 
Gick där i v.28 i fjol och vaden var väldigt tacksamma då. Visserligen var förra året väldigt varmt och torrt, så vi hade inga problem på förmiddagens/dagen. Tuffast/mest vatten var nog Alep Vassjajågåsj vid utflödet i Rahpaädno en eftermiddag (om du har tänkt dig att gå ner i Rapadalen).

Tar du dem tidigt på dagen och letar lite tålmodigt efter bästa övergången så ska det nog gå alldeles fint, givet att vädret är rimligt fram tills dess.
 
Vi gick in från Suorva till Biellevallda i månadsskiftet Juli-Augusti 2017, nu var sommaren ovanligt sen det året så rent snösmältningsmässigt gissningsvis 2 veckor senare än normalt. Enda vattendraget som vållade oss problem var Njavvejågåsj som pga hög vattenföringen fick oss att söka bättre vadställen än det oftast rekommenderade på ca 650m nivån. Efter letande och några försök hittade vi ett tryggt vadställe strax under 900m nivån där vattendraget tillfälligt delade upp sig i två fåror. Så min rekommendation är att ta höjd upp mot 850m nivån där det äbn finns fina tältplatser, och även på sydsidan Njavvejågåsj är det en lättgången nivå på fina gräshedar över Njavvebuollda.
 
Hej! Tänkte skicka en liten update efter att precis ha kommit hem. Vi vågade oss inte på att korsa Buovdajågåsj förra veckan / under helgen (5-7 juli). Någon som gjort det nyligen? Vid viken höjd isf?

Snötäcket kändes överlag väldigt poröst samtidigt som snöbryggan skapat en hög mur där den rasat. Nu stoppade ändå helgens stormiga väder oss från att leta ett bättre ställe (blev att tillbringa 36 timmar i tältet) men kändes överlag osäkert.
Bilden är från ca 1200 möh.

I och med veckans väder lär här dock snösmältningen ta fart men det låg mycket kvar.
 

Bilagor

  • 3AC2B5F1-87B5-426F-A888-10C3023BC6C4.jpg
    3AC2B5F1-87B5-426F-A888-10C3023BC6C4.jpg
    49.3 KB · Visningar: 377
Lånar tråden lite. Jag kommer fram till Kvikkjokk på lördag fm och ska bestiga alla 2000m toppar i området innan jag tar båten vidare till Ritsem. Jag kommer ner vid Sarvesvágge efter bestigningen av Bálgatjåhkkå och har enligt planeringen tänkt vandra vidare mot Álggavágge för att nå Sarektjåhkkå då jag hört att det kan vara väldigt problematiskt att vada i Rapadalen från den riktning jag kommer ifrån. Jag är dock väldigt väldigt sugen på att se Rapadalen och jag sparar mycket tid samtidigt. Någon som varit i området nu på sistone och kan ge mig en rapport om hur läget ser ut? Läst om något som kallas Tielmavadet (?), nämns i en bok jag läst, är det något som skulle kunna funka för mig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wolfred Vadning i Sarek Fjällvandring 5
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
bjarv EFTERLYSES: Sarek- Vadning Vid Rissajavrre Fjällvandring 3
L-O SAREK-Vadning i rapadalen!!! Fjällvandring 4
grodanbolle Vadning i Sarek? (rapadalen) Fjällvandring 8
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
john76 Korta vadare, tillfällig vadning Fjällvandring 2
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
undvall Vadning av Sitoätno? Fjällvandring 5
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
grodanbolle Hur få tätt vid skorna för vadning? Fjällvandring 24
avslutat medlemskap1105 Gamajåhkå, vadning Fjällvandring 7
Lillbobban Vadning Fjällvandring 82
Kalle G Vadning från Riksgränsen mot Vadvetjåkka? Fjällvandring 3
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Vadning i Valfojåkka Fjällvandring 15
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
0399 vadning Fjällvandring 4
mekelund Vadning Miellätno Fjällvandring 6
tingdahl Vadning över Ráhpajåhkå & Sarvesjåhkå Fjällvandring 10
Vadning av Mielätno vid Alkajaure Fjällvandring 7
mr.murphy Vadning över Kaskasjohkka??? Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.