Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ska själv ge mig på mitt första "riktiga" blad. En skinner i 3.8 mm tjock RWL 34. Planen är planslipning, mässingsguard och sidor av Redwoodvril. Finns säkert lättare profiler att börja med, men varför inte utmana sig själv lite...

Härligt!!! Grym profil ju, och en riktigt rolig utmaning direkt. Lycka till, och köp den där halvmasken nu i n n a n du sätter igång :)
 
Ska till Tokyo om lite drygt en månad och tar gärna emot tips på knivar att köpa där. Finns ju några att välja på:)
Vill nog ha en nakiri o nån santuko med mig hem. Gärna rosttrögt.
 
Ska till Tokyo om lite drygt en månad och tar gärna emot tips på knivar att köpa där. Finns ju några att välja på:)
Vill nog ha en nakiri o nån santuko med mig hem. Gärna rosttrögt.

Ojojoj. Jag skulle vänta med att bestämma mig, och istället ta det på plats. Åk till ”köksutrustningsdistriktet” Kappabashi och go crazy. Kanske ska du sätta en övre köpgräns innan, det är VÄLDIGT lätt att bränna hela reskassan där
 
Ojojoj. Jag skulle vänta med att bestämma mig, och istället ta det på plats. Åk till ”köksutrustningsdistriktet” Kappabashi och go crazy. Kanske ska du sätta en övre köpgräns innan, det är VÄLDIGT lätt att bränna hela reskassan där

Ja, men risken finns att jag stupar i första shopen. Men kanske är knivarna på kappabashi likvärdiga?
 
Ja, men risken finns att jag stupar i första shopen. Men kanske är knivarna på kappabashi likvärdiga?

Alltså, det finns allt. Traditionella, moderna, kolstål, rostfritt, alla modeller från petty/skalknivar till meterlånga tonfiskstyckare. Ditt problem blir inte att hitta, det blir att välja
 
1. Så sant gällande sågtandningen. I övrigt är kniven snarare utformad till att tälja med, om det inte vore för det köksmässiga greppet ;).

2. Absolut, det var därför jag ropade in den :).

3. Helt korrekt. Som sagt så bör en fiskekniv vara utrustad med ett fullt flatslipat blad,

4. Tack!

Här är auktionen: https://www.tradera.com/item/342912/348567261/aldre-kniv-10-kj-eriksson-mora

För övrigt så är min kniv utrustad med samma blad som den här varianten med trägrepp (killen vill ha rejäla pengar för den :D): https://www.tradera.com/item/342912...?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

~Paul~

Tidigare fanns en variant med mer bearbetat skaft och än tidigare en med lägre blad, fjällfunktionen tycker jag är sisådär.
Modellen med mer bearbetat skaft reade CO ut på 90 talet.

go tur
 
Tidigare fanns en variant med mer bearbetat skaft och än tidigare en med lägre blad, fjällfunktionen tycker jag är sisådär.
Modellen med mer bearbetat skaft reade CO ut på 90 talet.

go tur
Så är det. Tror jag äger alla dessa varianter, inklusive den med ett inte lika brett blad. För det är väl den här du syftar på:
aa876153-5747-419c-823a-5f3620e7c851-original.jpg

13b6299b-d72d-4d67-8fea-d723df9a97c9-original.jpg

bfdc2290-f0b5-4a97-be18-68103c3bdb49-original.jpg

22747e2e-65c9-469b-a85d-b8e23477ef73-original.jpg


~Paul~
 
Köks-vildmarkskniv

Vad tycker ni om det här konceptet från Bark River? Jag är inte så intresserad av köksknivar, men ...

THE AURORA III
It all started as an April fools-joke.
Then things got more serious – with a post to show actual interest in the model.
Over 225 people liked it, and over 500 comments were written.
NOW, it’s time for ACTION! And there is nothing I want more, than this piece of BRK-history, that we together made happen!

This is the link to where you can pre-order your very own Aurora III
https://www.dlttrading.com/bark-river-aurora-iii-3v-pre-order

And for all we know, this might be the only run ever made of this model. I, myself, have already made three pre-orders. I’m not going to take any chances, if this is indeed a one run-only model.
To put it simple: The Aurora III is sort of a dream project of mine; a field kitchen camp knife. A knife that you can pretty much do whatever the f*ck you want with tbh. It’ll slice like a dream, feather like a breeze, baton with ease and even chop, should you want to do that. Maybe even work as a decent pig sticker, should you have to deal with that … This is one large, versatile knife that will feel light and swift, but still pack a punch!
So, tell me, us – what pre-order(s) have YOU made? Inspire us with your handle materials/combos!
Be part of this historical event, that we together made happen! And remember, this will be sort of a small run, so don’t miss out. This ”First Production Run” could very well the the one and only ever made!
 
Vad tycker ni om det här konceptet från Bark River? Jag är inte så intresserad av köksknivar, men ...

THE AURORA III
To put it simple: The Aurora III is sort of a dream project of mine; a field kitchen camp knife. A knife that you can pretty much do whatever the f*ck you want with tbh. !

Den påminner om den knivigt typ som apacherna har i lucky Luke och apacherna!!!! Jag gillar den. Allt förstor dock för att jag skulle kunna ha någon egen användning av den.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.