Allmänt om friluftsliv Övergripande diskussioner om det här med friluftsliv och äventyr, när inget annat forum passar

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2019-05-10, 15:38
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Hjärnan, men inte lungorna. Sen tror jag njurarna tar lite och att det är nåt med blodkroppar också, men kan minnas fel om det. Hjärnar står för det stora behovet ivf. Men det är inga mängder. En normalkostare behöver 150 g per dag. Någon som är inkörd på lågkolhydratkost bara 50. Och äter man inga kolhydrater alls tillverkar kroppen glukos själv. Men man kan må rätt pyton om man inte är van. Och processen lär tära på proteinet/musklerna. Underäter man även protein är det inte så lyckat.
Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 16:00
AmaerildeRimfrost AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nermander Visa inlägg
Jag har fått lära mig att hjärna och lungor är de två organ i kroppen som kräver glukos för att fungera bra?
Hjärnan måste ha någon form av kolhydrater (glukos/glykogen?) då andra energikällor "är för stora för att nå upp" typ. Får kroppen inte kolhydrater producerar levern ketoner som ersättning så hjärnan får sin energi.
Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 19:10
nermander nermander är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Hjärnan, men inte lungorna. Sen tror jag njurarna tar lite och att det är nåt med blodkroppar också, men kan minnas fel om det.
Ja, jag rotade fram boken och det står hjärna, njurar och röda blodkroppar. Vet inte varför jag fått för mig att det var lungorna.
Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 00:07

Hjärnan kan inte gå helt på ketoner. Det absoluta behovet är runt 50 g glukos som jag sa. Men kroppen kan producerar glukosen också. Frågan är om det är önskvärt.

Men ditt problem verkar ju inte vara för lite kolhydrater. Snarare för lite av alltning annat. ;-)
Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 07:09

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Men kroppen kan producerar glukosen också. Frågan är om det är önskvärt.
Ja, problemet är väl att den gör det genom att bryta ner kroppens organ och muskelvävnad, d.v.s. kroppen äter upp sig själv.
Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 11:58

Bara om man inte äter tillräckligt.
Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 14:59
ålänning ålänning är inte uppkopplad

Två dygn sen vi fick en uppdatering. Hoppas allt är ok!
Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 15:35

Tror han protein- och fettladdar på hoteller. Entrecôte ned bea alla gånger.
Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 08:49
AmaerildeRimfrost AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad

Tjo. Jag lever. Var på hotellet. Chillade mest och fattade hur trött och sliten jag egentligen var. Hade beslutsångest ifall jag skulle vandra vidare men kunde inte överblicka det hela. Valde att vara nöjd och ta mig tillbaka.

Dock inser jag snabbt hur lugnt och skönt det var ute i naturen jämfört med Malmö 😀 Planen är nu att dra ut lite i östeuropa och Tyskland.

Sen ska jag ut på ett nytt äventyr är tanken. Då ska jag lära.mig laga mat därute också. Nu blev det ju enbart vattenkokning.

Ska planera in bättre väder nästa gång. Fick sämsta tänkbara förutsättningar som nybörjare.

Hade även en del problem med fötterna och vad etc som bidrog till att jag inte åter begav mig ut. Vädret var kasst igår dessutom vilket gjorde att jag inte orkade lägga den extra energin om söndagen som hade behövts. Dock sken det upp mot kvällen.

Kollade in corky beef på willys iaf då det låg runt hörnan från hotellet. Hade även pulvermos i tankarna men jag hade svårt att se hela planen framför mig.
Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 11:27
Elvah Elvah är inte uppkopplad

Härligt att höra att du planerar nya vandringar och, precis som vi tipsade om, bygger på med nya utmaningar utifrån föregående insikter.

Tack för att vi fått följa dig så här, det har varit väldigt spännande och jag är superimpad att du fixade vara ute så länge på din första vandring och under rådande förhållanden. En risk när man vandrar nära bebyggelse är ju annars att det kan vara lite väl lätt att bryta. Vilket samtidigt är en säkerhet såklart! Grymt bra kämpat!

Kul att få följa, men samtidigt kunde det kanske vara spännande att upptäcka hur det är att tillbringa några dagar ute, utan att vara uppkopplad? :-)
Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 12:24

Bra kämpat! Välkommen hem!
Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 17:15

Såhär efteråt vore det intressant att höra lite vad du tycker om de tips du fick i början av tråden. Om det var några tips du borde lyssnat mer på eller om alla tips var värdelösa?

Det var ju ganska olika åsikter om de olika tipsen och råden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.

Logga in

Tips!