Tältkåta

Helsport Nordmarka innertält

När jag köpte mitt Helsport Dividal 8-10, jämförde jag också mot Varangern (Misstänker att Nordmarka är budgetalternativet nu när man har de nya ingångspartierna). Då fann jag inget annat som skiljde mellan Varangern och Dividal förutom att man det inte fanns fästen för innertält i Dividal-tältet och att topphatten kunde justeras inifrån på Varangern. Jag missade dock Varangern (utförsäljning) och fick nöja mig med Dividal-tältet. Men jag var lika glad för det. För att fixa fästen för ett innertält kostade mig typ 60 spänn och en kvarts jobb och behöva justera topphatten utifrån går an.
Om det är skillnad på dukarna numera vet jag dock inte. Men är det bara innertältet och topphatten som det skiljer, hade jag köpt budgetversionen.

Hej!
Jag har precis fått hemmin kåta Helsport Nordmarka 6 (tips: billigt nu på xxl)

Den har myggdörr men då jag är en dålig kombination av friluftsmänniska och det godaste myggorna vet så är hyfsat myggtätt viktigt för mig. Vet någon om Helsport Varanger 4-6 passar eller kan lätt anpassas till Nordmarka? Kåtorna är lika höga 255cm, Varanger är symetrisk med diameter 400cm [URL="https://www.helsport.no/varanger"]https://www.helsport.no/varanger
. Nordmarka är dock osymmetriskt diameter 400/450cm https://www.helsport.no/nordmarka-lavvo-6
Låter lite märkligt att kåtan är osymmetrisk, men så kanske det är. Någon som funderat, testat lösning eller har nån helt annan bra lösning på det? Om det bara är myggnät eller ett innertält är mindre viktigt i detta skede.

/Pelle
 
Hej!

Jag har precis fått hemmin kåta Helsport Nordmarka 6 (tips: billigt nu på xxl)



Den har myggdörr men då jag är en dålig kombination av friluftsmänniska och det godaste myggorna vet så är hyfsat myggtätt viktigt för mig. Vet någon om Helsport Varanger 4-6 passar eller kan lätt anpassas till Nordmarka? Kåtorna är lika höga 255cm, Varanger är symetrisk med diameter 400cm [URL]https://www.helsport.no/varanger
. Nordmarka är dock osymmetriskt diameter 400/450cm https://www.helsport.no/nordmarka-lavvo-6

Låter lite märkligt att kåtan är osymmetrisk, men så kanske det är. Någon som funderat, testat lösning eller har nån helt annan bra lösning på det? Om det bara är myggnät eller ett innertält är mindre viktigt i detta skede.



/Pelle



Jag har för mig att Nordmarkan är 250cm och Varanger 255 cm (jag köpte aluminiumstågen till min och sågade av 5cm)
Varanger är också 8-kantig, mot Nordmarkan 6 kanter så jag tror det kan bli småknepigt att passa in innertältet.Jag har aldrig haft problem med myggor i min Nordmarka, men har heller inte varit i extremt mygginfekterade miljöer. Jag har dock tältat på ett ställe där utsidan och topphatten blev helt täckt av flygmyror, men där bara en eller två lyckades ta sig in i tältet.
 
616af19035d709f81cacbba2520c609d.jpg


Jag tänkte bara dela en bild på min tältkåta in action. Jag provade på att tälta med kamin i höstas och blev såld direkt, och köpte då en canvastipi från Tentipi. Otroligt härligt att kunna sitta i t-shirt en uppvärmd tipi i februari. Den är ju inte lätt att krånka runt på, men komforten är oslagbar. Denna bilden är från i helgen när jag var ute med min treåring strax norr om Växjö. Vi ska nog ge oss ut igen imorgon och ladda upp med massa goda råvaror att tillaga på kaminen.
 
Jag har för mig att Nordmarkan är 250cm och Varanger 255 cm (jag köpte aluminiumstågen till min och sågade av 5cm)
Varanger är också 8-kantig, mot Nordmarkan 6 kanter så jag tror det kan bli småknepigt att passa in innertältet.Jag har aldrig haft problem med myggor i min Nordmarka, men har heller inte varit i extremt mygginfekterade miljöer. Jag har dock tältat på ett ställe där utsidan och topphatten blev helt täckt av flygmyror, men där bara en eller två lyckades ta sig in i tältet.

Tack för snabbt svar!

Jag hade inte ens reflekterat över att de var 6 respektive 8 sidiga. Jag provar utan myggnät/innertält då det ju verkar funka ganska bra som det är. Då slipper jag det problemet nu ;-)

/Pelle
 
Har blivit med tältkåta!
Helsport Varanger Camp 8-10.
+ Innertält och golv (separata, ej den modell som sitter permanent ihop med varandra).

Tanken är att på sikt skaffa en kamin. Har funnit Gstove mycket intressant. Slutsålt och beräknas vara tillgänglig april/maj.
- Är det någon som kan delge erfarenhet kring nämnd kombo, varanger 8-10 tillsammans med gstove?
- Finns det andra bra alternativ? Helsports egna kamin känns på pappret tung!
 
Har äntligen skaffat tätlkåta. Jag har drömt länge om att köpa tentipi, men då jag fick tag på en Helsport Finnmark för halva priset så blev det en sån istället. Kompletterade med en Gstove XL kamin.
Nån som har prövat slå upp Helsport lavvu med inner och yttertält ihopkoplat? När jag börjar med att bara sätta upp yttertältet har jag svårt att få till formen.
Blir lätt lite väl utdraget i botten, och då måste jag använda stormlinorna för få bättre utsträckning på överdelen.
Annars är jag helnöjd med både lavvu och kamin.
 

Bilagor

  • AB5AC5B7-02D6-4B16-81CB-4B8922D23943.jpg
    AB5AC5B7-02D6-4B16-81CB-4B8922D23943.jpg
    40.6 KB · Visningar: 1,840
  • C95ABA79-2AF1-444E-912D-FC6F2A866BA6.jpg
    C95ABA79-2AF1-444E-912D-FC6F2A866BA6.jpg
    15 KB · Visningar: 1,526
Nortent

Jag har fastnat för Nortent Lavvo 4 och Lavvo 6, mycket pga deras lösningar med hela innertält. Även tittat på Seek Outsides olika lösningar men vill kunna ha ett helt innertält och golv för myggens skull.
Bägge använder samma typ kamin med genomförning i tältduken.
Har sen många år använt tältkåtor, idag Helsport Varanger 4-6 men den blir så tung att ta med någon längre sträcka, framförallt med innertält och golv.
Nortent är lätta, verkar vara en bra konstruktion men hittar ingen svensk återförsäljare, tror Packraft-sverige sålde dessa tidigare men verkar slutat.
Finns det någon som har erfarenhet av dessa tält och kaminer och vet om de går att få tag i Sverige eller EU.
http://www.nortent.no/
 
Bara internetförsäljning enligt hemsidan. Ingen fysisk butik. Återförsäljare verkar bara finnas i nordamerika?

Jag tycker också att produkterna verkar intressanta.
Samtidigt känns de konventionella bomull-polyestervävarna lite mera beprövade för bruk tillsamman med kamin. Fast då är det mera baslägeranvändning, kanot och liknande.

Thure
 
Jag sydde mig en tältkåta på 90-talet som använde i många år, har nu en Varanger 4-6, bägge tältkåtorna har jag eldat väldigt mycket i, aldrig några problem men självklart skall man vara försiktigt med höga lågor.
Känslan av eld i kåtan slår det mesta.

Seek outside har dåliga lösningar på innertält då de är mest ett myggnät som täcker halva innertältet, skall man vara flera så behövs två innertält.
De saknar dessutom en "kjol" nertill så man får tätt mot backen, vill varken få drag eller en massa mygg den vägen.
 
Hej jag håller på spana på en tentipi men kan inte bestämma mig för ifall jag borde ta safir 5 eller 7.
Oftast kommer den användas av 1-3personer + kamin.
Men jag hittar så lite information om 5an och är rädd att den ska kännas trång, är det någon som har information om 5an?
 
Tentipi Onyx 5 lätt

Hej
Efter att ha läst denna tråd fram och tillbaka inför tält-köp så blev det till slut en Tentipi Onyx 5 lätt. Nu är jag dessutom nybliven medlem här på Utsidan så jag tänkte jag skulle dela med mig av mina tankar innan köpet samt hur tältet presterade under en vecka i Rondane.

Kriterier inför köpet:
  • Användas för fjällvandring, alltså så lätt som möjligt.
  • Rymma 3-4 med "fjällvandringskomfort", dvs relativt trångt.
  • Högt i tak.
  • 4-säsongs.

Hade från början alltså inte bestämt mig för tältkåta men hamnade där när jag upptäckte att det fanns lätta varianter. Den enastående takhöjden samt möjlighet att elda avgjorde saken.
Studerade en mängd märken och modeller men det blev till slut en Tentipi helt enkelt av den anledningen att det var det enda märke jag kunde få se uppställt. Uthusets tältloge är ett utmärkt ställe om man vill klämma och känna på tält. Under deras mässa Fair Enough kunde man dessutom träffa folk från Tentip.
Tentipi-representanten föreslog själv Onyx-modellen efter att förhört sig om användningsområde samt antal tältnätter/år. Innertältet blev ett Comfort då jag ville kunna öppna golvet.

Så tält inhandlades till bra mäss-pris och vecka 26 bar det av till Rondane i Norge. Efter att 4 personer tillbringat 6 nätter i tältet i skiftande väder så har jag i princip bara positiva erfarenheter.

Plus:
  • Vikten på ca 6 kilo gav 1,5 kg tält/man. Helt OK ur min synvinkel.
  • Lätt och snabbt att sätta upp med tygmallen och snöret.
  • Underbart att kunna stå upp och klä på sig. Visst, huvudet tar i myggnätet men jämfört med mitt Nallo 3GT är det fantastiskt.
  • Utrymme för att sova. Med fyra liggunderlag utlagda var det tillräckligt med plats för ryggsäckar och övrig utrustning runt om.
  • Utrymme för att umgås. Med två liggunderlag på varandra på vardera sidan blev det en fin yta i mitten för matlagning, kortspel och samtal.
  • Det delbara innergolvet var perfekt när man skulle laga mat och äta. Bara att vika undan så allt söl hamnade på marken. Dessutom mycket bra att öppna upp från ingången till mitten för att slippa våta och söliga kängor på golvet.
  • Höll helt tätt under ca 36 timmars regnade.
  • Mycket effektiv ventilation, knappast någon kondens och skönt att kunna reglera "topplocket" från sovsäcken.

Minus:
  • De krokspikar som levereras med tältet för att hålla ner stormmattorna är inte av så bra kvalitet, böjer sig lätt.
  • Lite väl stor påse till tältet som inte går att komprimera så mycket. Vi hade pinnar och stång för sig och tältet i en 20 liters kompressionspåse.
För övrigt spände vi alltid ut stormlinorna. Dels gör jag alltid det när jag tältar över trädgränsen, dels gav det mycket bättre volym inne i tältet då innertältet hakas fast på insidan av stormlinornas fästen.
Att elda har jag ännu inte prövat på, troligtvis kommer jag att först testa utan innertält med min BushBuddy och pellets och se hur mycket värme det ger.

H/Per
 
gstove, fråga

Hej,
Jag har inte hittat information om gstove heat view och om hur många extra pipor det behövs till en tentipi safir 7. Jag ska komplettera med gnistskyddet och genomföringsrör för att skydda duken, men hur många extra rör behöver jag? Nån som sitter på den infon?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...