Vilken kniv

Har flera karesuandoknivar i bruk inom familjen, helt klart bra produkter som rekommenderas. Bra stål som håller skärpan mycket bra och välgjorda både till design och material. Men för de användningsområden du anger funkar en morakniv också.
 
Försökte hitta något om stålet O1 som ska vara i den kniven men hittar inget.

Det är flera olika stål som används så var observant på exakt vilket det är i just det blad du köper. O1 är ett verktygsstål i väldigt hög kvalité men kan ta rost.

Du har även D2 som jag valde för min kniv som är betydligt mer resistent även om man inte ska utmana ödet och lämna det vått, särskilt inte i en slida av näver (garvningen snabbar på oxideringen).

Sen har du slipningen som är antingen flat ex (denna i d2):
http://mixfishing.se/knivmaterial/knivblad/enzo-fulltange/enzo-trapper-95-d2f.html

Eller skandinavisk (denna i 01):
http://mixfishing.se/knivmaterial/knivblad/enzo-fulltange/enzo-trapper-95-o1scz.html

Jag valde personligen d2 flat, då det passade mig bäst. Flatslipningen tycker jag är lättare att hålla ordentligt vass och är enklare att tälja med samt rensa fisk. Det är dock ömtåligare.

Att få bladen i en färdig kniv ser ut att kosta dig ca 1500kr . Det är billigt men vill du göra det själv så blir det under 1000kr och mer personligt. Fulltånge kräver inga speciella verktyg utan vanliga handverktyg duger fint.
 
1. Prisklass gärna under 4000:-

2. bör inte vara i "militär" stil

3. snyggt hantverk

4. till att tälja med, kapa sisal-snöre

5. "all-round".

6. någon man bör undvika och kanske någon jag ska titta extra på?

7. Jag har även spanat en del på Fällkniven, och då främst SK1L Jarl...
1. För de pengarna kan du få en hel drös med hyfsade knivar. Att därför ge tips gällande en specifik kniv kan vara svårt.

2. OK, förståeligt.

3. Svårt att veta vad du anser är "snyggt hantverk". Det kan variera mellan oss alla och har snarare att göra med de egna estetiska preferenserna. Återigen - väldigt svårt att ge råd.

4. Dessa arbetsuppgifter klarar i princip alla knivar, oavsett typ och anv. område :D. Faktum är att jag äger en slipad bestickskniv som skulle platsa på den här punkten ;).

5. Eftersom du ämnar mestadels använda kniven till diverse träbearbetning så skulle jag satsa på ett blad utrustat med skandinavisk slipfas och kolstål.

Allround betyder i knivsammanhang att kniven är medioker på allt dock inte utmärkt på något ;). En allround-kniv bör i och för sig vara utrustad med ett flatslipat blad. Så du ser att det finns en konflikt här...

6. Personligen så skulle jag undvika blad med skålslipade, sågtandade, tjocka och-/eller extremt konvexa blad, hala grepp i naturmaterial, överdrivna ansatser, urgröpningar för fingrarna och de s k choils i bladet.

7. Det finns avsevärt mer lämpliga knivar till de sysselsättningar som du beskriver. Och till en mycket mindre prislapp.

~Paul~
 
Förutsättningarna är att jag vill ha en kniv som passar mig som scoutledare.

Förstår att det kan vara kul med en dyr kniv, men just som scoutledare finns det väl en poäng i att ha en enkel, billig kniv? För att visa att man inte måste ha dyra saker och att bruket av en kniv sitter främst i kunskapen att använda den, inte i hur fin kniv man har.

Den fina kniven finner säkert sin användning utanför scouteriet.

Mvh
Anders
 
Billig kniv

Förstår att det kan vara kul med en dyr kniv, men just som scoutledare finns det väl en poäng i att ha en enkel, billig kniv? För att visa att man inte måste ha dyra saker och att bruket av en kniv sitter främst i kunskapen att använda den, inte i hur fin kniv man har.

Den fina kniven finner säkert sin användning utanför scouteriet.

Mvh
Anders

Håller med men fällkniven i en slinga är det jag föreslår i dagens samhälle. Slidkniven börjar får känslor hos många. En slinga av paracord på 50 cm som sitter i bältet och lärkögla runt kniven sedan runt bältet. Kniven är dold i fickan, lätt att leta rätt på och ingen risk att tappass.
 
Med din budget och med tanke på att du redan har en karesuandoyxa, skulle jag rekommendera nedanstående. Klassisk design, och mycket bra knivstål.




http://www.casstrom.se/knivar/knivar/karesuandokniven/skarpsint-rwl-34.html

Precis den har jag tänkt att kika på, tillsammans med Fällkniven SK1L Jarl. Den sistnämnda har dock bredare blad och är konvext slipad vilket kanske passar bättre till "grövre" jobb? Bägge verkar ha riktigt bra knivstål som sagt...
 
För 4 k skulle jag beställa en kniv av någon gör den som jag vill ha den. Fast för scouterna skulle jag använda några täljknivar och en vanlig brukskniv tills jag får tid att skaffa en egen kniv.
 
Nu har jag varit och klämt och känt på Karesuandokniven Hunter RWL 34 (eller Skarpsint som den också verkar kallas).

En riktigt fin kniv i mitt tycke! Snyggt utförd med rena fina detaljer och linjer. Vikt och balans kändes bra och greppet kändes helt ok. Björken matchar yxan fint (ingen överraskning direkt) och fodralet var väl utfört i läder.

Det enda som jag egentligen inte riktigt gillade var att greppet kändes "tunt". Jag kanske helt enkelt har lite för stora händer för kniven. Ingen show-stopper, men i alla fall. Sedan hade björken gärna fått varit porfylld för den riktigt lyxiga känslan, men det är nog att önska för mycket.

Tydligen kan man dock får RWL-stålet till i princip vilken knivmodell som helst, så valmöjligheterna är rätt stora...

Nåja, nu ska jag försöka få tag på Jarl för att klämma lite på den :)
 
Kniv för runt 1000 kr, så skulle jag nog säga Casström No 10. Jag har 2 st en med det äldre greppet i ek och O2 samt skandi slipning. Den känns oförstörbar när man använder den och bonkar med, ändå kan jag plocka svamp och skära tomater.

Min andra Casströmmare är med det nya greppet som i bilden, stabbad masur och fullflatslipat rostfritt blad i vänsterslida. Tack för att någon tänker på oss 10 % vänsterklypor! Anledning till köpet av denna är att kniven är okänslig mot väta och det är en fördel vid fiske.

Tack för tipset! Har letat kniv med vänsterslida i flera år nu. Känner inte till kniven i fråga, skulle du säga att den storleksmässigt även passar för en kvinna? Jag behöver en smidig allroundkniv som jag kan använda när jag bygger läger, bushcraftar och lagar mat etc.
 
Tack för tipset! Har letat kniv med vänsterslida i flera år nu. Känner inte till kniven i fråga, skulle du säga att den storleksmässigt även passar för en kvinna? Jag behöver en smidig allroundkniv som jag kan använda när jag bygger läger, bushcraftar och lagar mat etc.

Många knivar med kydexslida är enkla att ändra från höger till vänster men till många går det också enkelt att beställa vänsterslidor, antingen i kydex eller läder.
 
Tack! Du har säkert rätt i det, men när man bor på en liten ort är utbudet begränsat och det kan vara så att handlarna här inte riktigt känner till det. Jag skulle säkert kunna "tota ihop" någonting själv men har inte utrustning för det. Får fråga runt igen, det går säkert bättre när man har någonting att relatera till. Vill inte köpa kniv på nätet, behöver känna att den passar i handen, alternativet är att passa på när jag är i Stockholm nån gång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
dePaul Backpacking jorden runt; vilken kniv? Utrustning allmänt 15
ruskja Vilken kniv ? Utrustning allmänt 46
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...