Gissa position

Jag är ingen geolog, men jag tror så här.

Stenmassor av den här typen är mycket vanliga i alla våra högre fjälldalar. De brukar kallas svämkäglor eller svämkoner och har oftast en triangulär form. Vattnet delar ofta upp sig i flera armar, vilket underlättar för oss vandrare. Ofta har jag stått och varit förundrad över hur en såpass beskedlig jokk kan ha dragit ner såna väldiga stenmassor som man bl. a. ser i Sareks stora dalgångar. Jag tror att stenarna under flera årtusenden har kommit nedfarande från fjällen ovanför, antingen infrysta i isflak under vårens högvatten och/eller med hjälp av s.k. slasklaviner. Sådana tillfälligt uppdämda vattenmassor med snö och is drar med sig allt i sin väg, även lösa stora stenar. När strömhastigheten avtar stannar isflaken och stenarna blir kvar på ett sluttande deltaland.

Jag tror vidare att det mesta av materialet har sitt ursprung i sådana rasmassor och glaciärmaterial som du själv antar, men transporten har nog skett med snö, is och vatten. Våldsamma krafter!

Kanske någon med bättre kunskaper kan utveckla resonemanget?
 
Ett svårt fall, kanske. Jag tror det finns rätt många att välja mellan, men jag hittar ändå inget som verkar troligt. Men vi är väl ändå i Norrbottens län?
 
Trevligt när folk vågar gissa. Tyvärr var det inte rätt.

En några år äldre bild från samma plats.
 

Bilagor

  • Scan-110119-0001 kopiera.jpg
    Scan-110119-0001 kopiera.jpg
    178.5 KB · Visningar: 361
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.