Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jo möjligen har du två poänger där, åtminstone med fånglinehålet. Det slimmade greppet stör mig inte så mycket, jag tycker det är ok. Hela konceptet är väl nätt liten fickkniv. Däremot hade jag gärna sett att bladet var 1.5- 2 mm tjockt. Sådana här knivar ska ju bara vara små skärande laserknivar, och då finns det inga skäl till så "tjocka" blad.
 
1. Det slimmade greppet stör mig inte så mycket, jag tycker det är ok. Hela konceptet är väl nätt liten fickkniv.

2. Däremot hade jag gärna sett att bladet var 1.5- 2 mm tjockt. Sådana här knivar ska ju bara vara små skärande laserknivar, och då finns det inga skäl till så "tjocka" blad.
1. I mina rätt stora händer känns de franska knivarna alltför långa i greppet, samtidigt som de ofta är tunna som en blyertspenna.

Det finns ju små, nätta fickknivar som trots sin petita form äger ett mer greppvänligt skaft än vad "fransmännen" är utrustade med. Ett exempel är EKA Executive Sportsman.

2. Precis. En förutsättning för den här typen av knivar är ett blad som man inte skall behöva tunna ut.

Som vanligt så har det med vinklarna att göra. Ett blad vars bladbredd är 20 mm är avsevärt mer skäreffektivt än ett annat blad vars bladbredd är 15 mm (när bladtjockleken är den samma). Det gäller förstås att också anpassa eggens vinkel.

~Paul~
 
Marttiini 382 Karhupuukko






På plussidan:

  • Saknar ansats
  • Den övergripande bladprofilen
  • Greppet
  • Detaljarbetet/finishen
På minussidan:
  • Saknar fånglinehål
  • Stålvalet (Bonpertuis)
  • Allt för enkel slida (trots plastinsats som skyddar bladet mot rost pga kontakten med det garvsyrebehandlade lädret)
  • Slipfasen (borde varit fullt flatslipad eftersom det handlar om en jaktkniv)
~Paul~
 
Trevlig kniv, på många sätt. En finsk trailing point.. Håller med, slipfasen är inte direkt optimal. Känns som man inte tänkte så mycket på sådant förr. Mycket skandinaviska slipfaser på jaktknivar då. Men de återfinns även nuförtiden bland de mer traditionella knivslöjdarna. Fint samlarobjekt hur som.
 
Trevlig kniv, på många sätt. En finsk trailing point.. Håller med, slipfasen är inte direkt optimal. Känns som man inte tänkte så mycket på sådant förr. Mycket skandinaviska slipfaser på jaktknivar då. Men de återfinns även nuförtiden bland de mer traditionella knivslöjdarna. Fint samlarobjekt hur som.
Tack MAW!
Dina iakttagelser går i linje med mina

~Paul~
 
Ja, jag tror vi har ganska snarlika uppfattningar om vad som utgör en bra kniv i olika sammanhang.
Sitter själv och klurar på härdugnar. Kommer nog bli en sådan efterhand. Här är två fina.
 

Bilagor

  • xpress-km24-blk-sept2016.jpg
    xpress-km24-blk-sept2016.jpg
    14.3 KB · Visningar: 617
  • kf-22.5-primary_grande.png
    kf-22.5-primary_grande.png
    49.9 KB · Visningar: 567
härdugnar. Kommer nog bli en sådan efterhand. Här är två fina.
Ojoj, de ser mycket "aptitliga" ut!! Lite avis, helt plötsligt .

Jag får trösta mig med att jag idag erhöll en fin kockkniv som jag beställde häromdagen för ett hyfsat nedsatt pris :).
 

Bilagor

  • Min Mcusta kockkniv, 1.jpg
    Min Mcusta kockkniv, 1.jpg
    106.7 KB · Visningar: 518
  • Min Mcusta kockkniv, bladtjocklek.jpg
    Min Mcusta kockkniv, bladtjocklek.jpg
    82 KB · Visningar: 529
  • Min Mcusta kockkniv, 3.jpg
    Min Mcusta kockkniv, 3.jpg
    27.1 KB · Visningar: 528
  • Min Mcusta kockkniv.jpg
    Min Mcusta kockkniv.jpg
    13.6 KB · Visningar: 526
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 520
Mycket trevlig kniv. Mcusta verkar göra prisvärda historier. VG10-stål ser jag, inget fel på det ju! Hur hårt?

Ja, härdugnarna verkar vara bra grejer. Om man nu ska börja maka knivar på allvar så är det väl bra med en sådan också. Djupkylningen är mer svårlöst... Hämta torris och blanda upp med sprit är en möjlighet. -80 frys för laboratorieändamål finns också, men kostar som tre härdugnar.

Du som har koll på stålsorter Paul, vilka stål ska tvunget djupkylas? Har köpt en del rwl 34 som jag förstår vinner en del på det. Men 12c27 som jag också tänkte skaffa pga det attraktiva priset, verkar inte lika tvunget..
 
Ja, härdugnarna verkar vara bra grejer. Om man nu ska börja maka knivar på allvar så är det väl bra med en sådan också.

Härligt att se dig ta knivmakardrömmen framåt steg för steg, MAW. Du gör det jag bara drömmer om, cudos! Ska bli mycket kul att se vad för alster som döljer sig i din hjärna. Tänker du att du bara ska leka med egna idéer, eller finns chansen att göra en beställning tror du?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...