Gissa position

Hej!

Är det inte Liddupakte (1759 m) som skymtar i bakgrunden? Högre än Stuor Ruska (1708 m).

Kanske är det möjligt, själv tror jag att det är Stuor Jierta 1543 m. Bilden är tagen från Norge nära bron vid Vuolip Coarvejavri. Har inte tillgång till mina fjällbilder nu, så vogar inte gissa på Swift bild.

Där fick vi en bra ledtråd! Kanske någon har vänligheten att ge det rätta svaret och lägga ut nästa bild!
 
Jag tror fjället är ganska okänt för de flesta, och bara 1248 m högt. Men de höga topparna i bakgrunden är desto mer välkända.
 
Hm, svår bild men den ger nog ändå en del information. Jag tror mig se en väl trampad stig som kommer fram till ett vattendrag där sten och grus spolats upp längs kanten och skymmer vattenfåran. Där ligger möjligen en sommarbro som inte är på plats utan bortlyft, kanske är du ute rätt sent på hösten. Bärrisets färg talar också för detta. Om dessa tankar är riktiga går det nog att jobba vidare, eftersom det inte finns särskilt många sommarbroar i fjällen.
 
Intressanta reflektioner! Det mesta stämmer men det verkar som om detta är gamla rasmassor från, kanske en glaciär som kollapsat för länge sedan...jag spekulerar fritt.
 

Bilagor

  • IMG_20180905_192555.jpg
    IMG_20180905_192555.jpg
    73.5 KB · Visningar: 481
Ny blir det lätt med alla dessa ledtråden. Det finns ju bara 44 STF stugor, så det är ingen konst alls att gissa på. Jag börjar med en gissning: 1,4 km sydväst från Viterskalstugan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.