Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Jag är inte heller en puritan, men tycker ändå det kan vara trevligt att ha grepp om vad olika termer och benämningar egentligen betyder

2. många skulle nog föredra en morakniv som rostar framför min förbättrade nykonstruktion.

/John
1. Absolut! Därav mina långrandiga svar till Hattmakaren 🧐.

2. Underteckad inberäknad 🤤.

-Paul-
 
De "smaklösa" amerikanerna hos TOPS och ESEE använder väldigt ofta 1095-stål. Tämligen rostbenäget...

Och här kan man ofta verkligen snacka om ricasso/ansats.

Men jag kan inte hjälpa att jag tycker att några av deras knivar är väldigt bra och trevliga. Min senaste anfäktelse, som jag ännu inte köpt, är ESEE PR4. Väldigt liten ansats på denna. Se https://www.knivbutik.se/overlevnadsknivar/1733-esee-pr4.html
1095 är ett hyfsat kolstål och den kniv du länkar till ser bra ut på många sätt utom när det gäller prislappen 🤑.

-Paul-
 
Det var en intressant diskussion om ansatsen.

Jag tycker den är ok då det gör så att blodet inte rinner längs hela eggen ned på min hand utan droppar av där innan på ansatsen.

Det är väl därför ansatsen uppfanns en gång för länge sedan?
 
Senast ändrad:
Hej, har impulsköpt en kaktkniv/styckkniv med utbytbart blad. Jag undrar vem tillverkaren är? Sidan är helt omärkt. Kniv bladen är märka med två symboler som eventuellt ser ut som DI och stainless sweden.

Mvh
 

Bilagor

  • _20181017_205645.jpg
    _20181017_205645.jpg
    9.2 KB · Visningar: 459
  • DSC_0859.jpg
    DSC_0859.jpg
    18.3 KB · Visningar: 457
  • _20181017_205538.jpg
    _20181017_205538.jpg
    11.1 KB · Visningar: 463
1095 är ett hyfsat kolstål och den kniv du länkar till ser bra ut på många sätt utom när det gäller prislappen 🤑.

-Paul-

Esse PR-4 kan hittas för 1162,50 kr på ebay.com, inkl. porto från USA. Moms ca. 300 kr. Och med den nya tullhanteringen: ca. 3-4 veckors väntetid, medan paketet ligger på en hylla i Sverige...

Men ändå lite billgare än i Sverige/EU, om än marginellt.

1539,79 kostar kniven inkl porto till Sverige på https://www.knivesandtools.com

Det går nog fortare att beställa inom EU. Den nya tullhanteringen är en katastrof... Sverige borde ha ett frihandelsavtal för knivar med USA...
 
Senast ändrad:
Det var en intressant diskussion om ansatsen.

Jag tycker den är ok då det gör så att blodet inte rinner längs hela eggen ned på min hand utan droppar av där innan på ansatsen.

Det är väl därför ansatsen uppfanns en gång för länge sedan?
Den allra första idén bakom ansatsen får vi nog aldrig reda på. Precis som du antyder så har den funnits på diverse (stick)vapen under många centennia. På vanliga användarknivar har den blivit populära senare och då framför allt på amerikanska knivar av Bowie-typ.

Filosofin bakom ansatsen är:
  • Underlättar åtkomst av eggen i samband med slipning/bryning
  • Underlättar i samband med framställning av själva bladet
  • Ger bladet extra stadga i området mellan handtag och blad
  • Ger stöd åt parerstångens/fingerskyddets infästning mellan grepp och blad
  • Ger ett estetiskt tilltalande utseende

~Paul~
 
Hej, har impulsköpt en kaktkniv/styckkniv med utbytbart blad. Jag undrar vem tillverkaren är? Sidan är helt omärkt. Kniv bladen är märka med två symboler som eventuellt ser ut som DI och stainless sweden.

Mvh

Känner igen logon men kommer i skrivandets stund inte på tillverkaren. Jag tror inte att det står DI, utan bilden föreställer en bruten, grov pil pekandes åt ett städ (enligt min tolkning förstås ;)).

Slidan hör väl inte till kniven?

Vad säger texten under Stainless?

Har du ropat in den på Tradera?

~Paul~
 
Esse PR-4 kan hittas för 1162,50 kr på ebay.com, inkl. porto från USA. Moms ca. 300 kr. Och med den nya tullhanteringen: ca. 3-4 veckors väntetid, medan paketet ligger på en hylla i Sverige...

Men ändå lite billgare än i Sverige/EU, om än marginellt.

1539,79 kostar kniven inkl porto till Sverige på https://www.knivesandtools.com

Det går nog fortare att beställa inom EU. Den nya tullhanteringen är en katastrof... Sverige borde ha ett frihandelsavtal för knivar med USA...
OK, tack för infon. Ja, det har blivit krångligare med diverse tullar och avgifter. Synd.

~Paul~
 
Känner igen logon men kommer i skrivandets stund inte på tillverkaren. Jag tror inte att det står DI, utan bilden föreställer en bruten, grov pil pekandes åt ett städ (enligt min tolkning förstås ;)).

Slidan hör väl inte till kniven?

Vad säger texten under Stainless?

Har du ropat in den på Tradera?

~Paul~
Under stainless står det sweden.

Är inte helt säker på att slidan är original, men har "fack" för extra laser och passar båda knivbladen.

Japp den är från tradera. Känner också igen märkningen, men kan inte placera den.
 
Under stainless står det sweden.

Är inte helt säker på att slidan är original, men har "fack" för extra laser och passar båda knivbladen.

Japp den är från tradera. Känner också igen märkningen, men kan inte placera den.
Hm, skumt som sagt.

Det som är extra konstigt är att det står ”stainless” i stället för det nästan allenarådande 12C27.

Greppet påminner mig om det hos den finska Tunturi-puukko. Också några svenska fällknivar har ett liknande stuk på handtaget, t ex EKSTA.

-Paul-
 
Den allra första idén bakom ansatsen får vi nog aldrig reda på. Precis som du antyder så har den funnits på diverse (stick)vapen under många centennia. På vanliga användarknivar har den blivit populära senare och då framför allt på amerikanska knivar av Bowie-typ.

Filosofin bakom ansatsen är:
  • Underlättar åtkomst av eggen i samband med slipning/bryning
  • Underlättar i samband med framställning av själva bladet
  • Ger bladet extra stadga i området mellan handtag och blad
  • Ger stöd åt parerstångens/fingerskyddets infästning mellan grepp och blad
  • Ger ett estetiskt tilltalande utseende

~Paul~

Vems filosofi är det där? Din egen antar jag?

Jag finner inte den filosofin särskilt trovärdig. Men det är min åsikt såklart.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.