3 säsongs sovsäck, budget

Mina fina ungar ska få sovsäckar. Den äldre är nybliven scout och familjen är hyggligt flitiga sovsäcksanvändare i båt och i tält. Nu har barnen (5 och 8) billiga sommarsäckar från Classe, men de duger verkligen bara under sommaren. Jag vill förlänga säsongen i båda ändar av sommaren och kikar på säckar.

Om man tänker sig användande ner mot 0 grader, vad är rimlig vikt? Eftersom den ömma modern har dille på att tvätta säckarna efter varje användning föreställer jag mig att syntet är det rätta för oss.

Kvalitetsmässigt söker vi något bättre än Classe och Biltema, men det behöver inte vara toppklass.

Pris då? Lite oklart. Det beror på vad vi måste betala för att bli nöjda, men budgeten är begränsad.

Tacksam för både köpråd och direkta tips!

Anders
 
Decathlon har ganska fina och prisvärda sovsäckar. Istället för att hela tiden tvätta säckarna kan man köpa ett lakan som man har i, detta kan man tvätta så mycket man vill och ändå ha lång livslängd på sovsäcken.
 
Decathlon har ganska fina och prisvärda sovsäckar. Istället för att hela tiden tvätta säckarna kan man köpa ett lakan som man har i, detta kan man tvätta så mycket man vill och ändå ha lång livslängd på sovsäcken.

Tackar för tips, jag ska kika på Decathlon.

Min fru är....hmm... mycket renlig av sig och skulle antagligen vilja tvätta dem ändå. Annars är det förstås en bra idé som jag tillämpat i ett tidigare liv 😀
 
Jag skulle nog ifrågsätta tvättandet vänligt men bestämt med att, tvättar hon även täckena hemma hos er för varje person efter varje natt ?
Om inte, så undrar jag varför man inte kan nöja sig med att tvätta efter ex. 10 nätters användning då sovsäcken blivit rent fysiskt smutsig utvändigt och använd sovsäckslakan det går ju att tvätta många ggr.
Efter 10 tvättar, kan sovsäcken vara söndertvättad dvs fibrerna kan förlora för mycket av sin ursprungsform och värmekraft, samt att dragkedjor osv kan ta stryk.


Jag skulle satsa på Everest junior sovsäckar finns begagnade på ex tradera för ca 200kr/st. De är varma och i rätt budgetsegment och väger inte för mycket ca 900g.
Annars har decathlon fina dunsovsäckar för från 1000-1400:-/st i vuxenstorlek (i olika storlekar) som håller för många års användning och är varma om man inte tvättar sönder dem. Om den garanterat ska klara 0C så är 1400:- kanske nödvändigt. Men beställ hem båda och titta på dem är mitt tips.


Rimlig maxvikt är 1 kg, skulle jag säga om barnen varav en scout själv ska bära på sovsäcken OCH få plats med en i sin scoutsäck.
Ju lättare sovsäck desto bättre naturligtvis, allting annat de bör på väger också.
8-åringen bör nog kunna ha en liten vuxensovsäck, men inte 225cm lång sovsäck då utan en 170-180 cm lång. 5-åringen bör kunna ha en juniorsovsäck i några år till.
Jag är barnledare i en friluftsfrämjargrupp med 8-10 åringar, där ständigt dessa frågor kommer upp.
 
Senast ändrad:
Jag har lätta och fina vuxendunsäckar till barnen. Skulle jag köpa idag skulle det nog bli aegismax på aliexpress. Kan va tips om ni kan tänka om med tvätten
 
Tackar för alla tips! Jag kanske ska introducera lakan och försöka mildra nötandet i tvättmaskin. Vi sover ju dessutom i underställ...

Nenaa, du har kanske rätt i att det bör bli en kortare vuxensäck till 8-åringen. Det är ju viktigt att hon kan bära själv så småningom. Nu är hon mitt i sin första säsong som scout, och hon gillar't! Första utomhushajken kommer nog till nästa sommar.

Kikar vidare i sovsäcksdjungeln.

//A

PS. Kjpil, jag har skickat mail.
 
Jag tvättar min när den är synligt smutsig eller om den luktar. Lukt kan komma av användningen eller av förvaring. Men jag förvarar i bra förråd och är försiktig med säcken. Så svaret på din fråga blir jävligt sällan.

Bosse
 
Tvättar väldigt sällan, vädrar alltid. Även under turen.

Bra med rutin på att sovsäck åker upp så fort tältet är uppslaget. Antingen ovanpå tältet vid fint väder eller i tältet om det är fuktigt/regn. Sen vädra ut ordentligt när man kommer hem. Sover i dedikerat sovunderställ men sällan i lakan.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
_winston_ Lätt(!!!) tre-säsongs-sovsäck??? Bo och sova 18
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
lime3003 Tält för 3 säsongs bruk. Bo och sova 23
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...