Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som det redan har skrivits så äger kniven många fina detaljer och exklusiva material men tänk va mycket bättre den hade varit om den saknade den där evinnerliga ansatsen och det tillika irriterande eggslutet.

Min idé om en förbättrad version:

Ack så lätt att slinta och skära sig, med den förbättringen... särskilt som skollorna också är förbättrade. Nej, en liten ansats är aldrig fel ur användarsynpunkt - även ur slipsynpunkt. I glasmontern spelar det givetvis ingen roll. Där är den visuella designen kung.

Jfr Morakniv Classic 1 och Classic 612. Den senare framstår som lite mer användarvänlig, tycker jag.
 
Som det redan har skrivits så äger kniven många fina detaljer och exklusiva material men tänk va mycket bättre den hade varit om den saknade den där evinnerliga ansatsen och det tillika irriterande eggslutet.

Min idé om en förbättrad version:

Tycker också att avstånd mellan egg och grepp är lite för långt. Men ett par mm ansats och ett ca 2 mm litet urtag /choil innan eggen är praktiskt ur slipsynpunkt och har ingen praktisk betydelse vad gäller användande.
 
Ack så lätt att slinta och skära sig, med den förbättringen... särskilt som skollorna också är förbättrade. Nej, en liten ansats är aldrig fel ur användarsynpunkt - även ur slipsynpunkt. I glasmontern spelar det givetvis ingen roll. Där är den visuella designen kung.

Jfr Morakniv Classic 1 och Classic 612. Den senare framstår som lite mer användarvänlig, tycker jag.
Alltså Benchmade-kniven skall föreställa en puukko!!

Med ditt resonemang så diskvalificerar du i princip alla finska puukko-knivar och merparten av traditionella moror.

Som bekant så har dessa modeller funnits i hundratals om inte tusentals år och är byggda på användarvänlighet och effektivitet. Det samma kan man inte säga om många moderna knivar utrustade med onödiga ansatser, eggslut, överdrivet tjocka och skålslipade blad, samt choils ;).

Om det går så långt att handen slinter och förs över eggen så spelar det ingen roll ifall bladet är utrustat med en ansats eller ej. Du skär dig oavsett.

Jag vänder på ditt resonemang: I glasmontern spelar det givetvis ingen roll ifall kniven är utrustad med en ricasso/ansats, eller eggslut .

~Paul~
 
1. ett par mm ansats och ett ca 2 mm litet urtag /choil innan eggen är praktiskt ur slipsynpunkt

2. har ingen praktisk betydelse vad gäller användande.
1. Är man extra orolig för att greppet skall bli repigt så är det tämligen enkelt att skydda det med en liten bit eltejp. Dock brukar jag inte bry mig om detta grepp ifall det handlar om en användarkniv. Den kommer ju ändå att uppvisa spår av slitage, oavsett vad.

2. Liten betydelse har det allt eftersom du förskjuter momentet framåt på bladet. Du får således inte samma kontroll och kraft i skäret som hos en kniv som saknar ansats och eggslut. Så varför utrusta en kniv med sådana attribut när de inte behövs?

~Paul~
 
1. Är man extra orolig för att greppet skall bli repigt så är det tämligen enkelt att skydda det med en liten bit eltejp. Dock brukar jag inte bry mig om detta grepp ifall det handlar om en användarkniv. Den kommer ju ändå att uppvisa spår av slitage, oavsett vad.

2. Liten betydelse har det allt eftersom du förskjuter momentet framåt på bladet. Du får således inte samma kontroll och kraft i skäret som hos en kniv som saknar ansats och eggslut. Så varför utrusta en kniv med sådana attribut när de inte behövs?

~Paul~

Jag tycker fördelarna med en liten ansats överväger nackdelarna. Det landar i personlig preferens så klart.
 
Jag behöver inte diskvalificera alla moraknivar bara för att jag inte tycker att en ansats eller liknande inte är helt fel, utan tvärtom lite mer användarvänlig.

Ansatsen/ricasson gör t.ex. inte kniven obrukbar.
Så vad är problemet - annat än att det kan tänkas störa den estetiserande blicken in i glasmontern?

Knivtillverkare som sätter dit en ansats - är de samfällt jubelåsnor?
 
1. moraknivar .... ansats eller liknande inte är helt fel, utan tvärtom lite mer användarvänlig.

2. Ansatsen/ricasson gör t.ex. inte kniven obrukbar.
Så vad är problemet - annat än att det kan tänkas störa den estetiserande blicken in i glasmontern?

Knivtillverkare som sätter dit en ansats - är de samfällt jubelåsnor?
Nu får du lugna ner dig lite .

1. Nej, ärligt talat så ser jag ingen poäng med ansats på någon typ eller modell av knivar över huvud taget, bortsett från knivar till avfångning och som utpräglade vapen (bajonetter, stiletter osv), dvs stickvapen.

Diverse svärd och liknande kommenterar jag inte, det är en helt annan kategori.

Med andra ord. Knivar som är designade att skäras med skall enligt min åsikt inte vara utrustade med ansats.

Både puukkos och traditionella moror är knivar lämpliga till träbearbetning och behöver således ingen ansats eller fingerskydd eftersom dessa attribut begränsar dess mångsidighet. Titta gärna på hur en Mora Nusnäs ser ut ;). Den kniven är designad som täljkniv.

Den aktuella kniven är, enligt Benchmades egen presentation, en puukko, dvs en kniv i samma kategori som en traditionell mora. Därav min kritik.

2. Inte helt obrukbar men mindre praktisk.

Estetiken brukar ju tvärtom gynna förekomsten av ansats/ricasso. Så på den här punkten haltar din logik .

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.