Handskar

Kör med cykelhandskar större delen, vid kallare klimat så har jag ett par fodrade arbetshandskar som är vind och vattentäta.
 
Tack igen allesammans, de här var till stor hjälp. Edit: skrev fel ang Sealskinz dragon eye trail - den är INTE vattentät - dock systermodellen med tillägger MTB. Har dock läst en review som gjorde mig skeptisk o funtar nu på att investera i ett par Hestra Ergo grip outdry dexterity.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kan rekommendera denna: Hestra CZone Pick Up. Vättentät och varm. Har svårt att tro att du behöver någon mer handske än denna för en Septembertur.
 
Tack igen för alla utförliga svar. Jag har surfat runt ett tag och tillslut ändå bestämt mig för Sealskinz modell Dragon eye för MTB. Detta för att jag bedömmer att den fungerar bäst som arbetshandske/allround och för klättring. Motsvarande modeller hos Hestra verkar mindre slittåliga, vill man ha grövre modeller måstre man gå upp några prisklasser. Har dock ännu inte köpt en skal/överdragsvante, men vet vad jag ska leta efter. Ev räcker de gamla skinntumvantarna jag har om man fettar in dem rejält.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Fick hem Sealskinz Dragon Eye MTB idag. Tyvärr var det precis som jag fruktade, kardborreremmarna är av mycket dålig kvalitet o samma typ som i budgethandsken Mechanic där remmarna gick upp efter nån vecka.
c6800426b4e703c491af6812e44bd767.jpg
 
Jag har under flera år använt Hestra Work glove med en tunn merinoullsliner. Ordentligt infettade tycker jag de är perfekta. Mina är dock ordentligt slitna nu och behöver väl egentligen bytas ut. Men att doppa ner handen i en iskall fjällbäck för att fylla på vattenflaskan funkar bra utan att handen blir kall eller blöt. På en längre eller blötare tur behöver väl dock handsken återfettas för att hålla sig vattentät
 
Jag har under flera år använt Hestra Work glove med en tunn merinoullsliner. Ordentligt infettade tycker jag de är perfekta. Mina är dock ordentligt slitna nu och behöver väl egentligen bytas ut. Men att doppa ner handen i en iskall fjällbäck för att fylla på vattenflaskan funkar bra utan att handen blir kall eller blöt. På en längre eller blötare tur behöver väl dock handsken återfettas för att hålla sig vattentät



Vad använder du för fett? Hur funkar dem under flera dagars regn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag kom hem från Sarek igår. Fingervantar av fleece plus vanliga diskhandskar från ICA använde jag. Iofs lite av en nödlösning men det fungerade riktigt bra i enstaka plusgrader och snöblandat regn.
Det gäller att handskarna har tillräckligt hög och tunn krage så att man enkelt får jackans ärmar över dessa. Annars blir det snabbt blött hur vattentäta handskarna än är.
 
Vad använder du för fett? Hur funkar dem under flera dagars regn?


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Det har varit lite blandat. Vanligt skofett med bivaxblandning eller Lundhags skofett. Jag har haft dem under 5 dagar med blandat väder utan problem, men jag skulle nog inte räkna med att de är täta efter en vecka med regn
 
Det har varit lite blandat. Vanligt skofett med bivaxblandning eller Lundhags skofett. Jag har haft dem under 5 dagar med blandat väder utan problem, men jag skulle nog inte räkna med att de är täta efter en vecka med regn


Ok tack för svar. Är ju en idé att kombinera med en vattentät tumhandske.

Jag kom hem från Sarek igår. Fingervantar av fleece plus vanliga diskhandskar från ICA använde jag. Iofs lite av en nödlösning men det fungerade riktigt bra i enstaka plusgrader och snöblandat regn.

Det gäller att handskarna har tillräckligt hög och tunn krage så att man enkelt får jackans ärmar över dessa. Annars blir det snabbt blött hur vattentäta handskarna än är.


Hehe. Bra att veta som nödlösning. Regnade det mycket nu? Var det kallt?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.