Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om att samla. Finns det något er irriterande än alla dessa bulvaner som trissar upp priser på i princip alla fora?

Av princip så budar jag aldrig på dessa objekt.

~Paul~
 
På tal om att samla. Finns det något er irriterande än alla dessa bulvaner som trissar upp priser på i princip alla fora?

Av princip så budar jag aldrig på dessa objekt.

~Paul~

Verkligen irriterande! Syns så tydligt när likadana knivar i princip samma skick hamnar väldigt långt ifrån varandra i slutpris.

Har försökt komma över både jernbolagets sjömanskniv och mindre styckniv, men när budgivningen ligger över 500-lappen med 10 dagar kvar är det bara att lägga ned. Morr!
 
Verkligen irriterande! Syns så tydligt när likadana knivar i princip samma skick hamnar väldigt långt ifrån varandra i slutpris.

Har försökt komma över både jernbolagets sjömanskniv och mindre styckniv, men när budgivningen ligger över 500-lappen med 10 dagar kvar är det bara att lägga ned. Morr!

Är det så klart att några budar upp och jobbar ihop för att driva priset är det väl läge att meddela de som har marknadsplatsen?
 
Det brukar tyvärr sällan resultera i några åtgärder :(.

~Paul~

Kanske tipsa här om sidor och de som fulbudar så andra inte åker dit på det.
Auktionssidor kan svårligen stänga av någon som i ett inlägg typ "För x dagar sedan meddelade jag xxxxxxx.xx om en auktion, som de budar upp själv. Då ingen reaktion från auktionssidan xxxxxxx.xx varnar jag här för att buda på auktionen"
 
Det är ofta helt nya medlemmar som driver upp priser. Förmodligen kör de "mörkt" och byter därför ideligen alias.

Jag är rädd att för att skapande av en sådan lista skulle kräva åtskilliga sidor och en enorm arbetsisats.

~Paul~
 
Auktioner har som regel alltid fejkade budgivare.

Nätauktioner kan ha bots som ger bud. Det går att registrera att ett visst IP-nummer, som precis lagt ett bud, fortfarande bevakar sidan. Och då kan boten lägga motbud.
 
Det finns en taktik mot detta.
Ge bara ett bud / auktion. Ge direkt det pris du är villig betala. Bjuder någon över får dom ta det.

/John
Ja, det är nog det enda sättet.

Dock brukar priserna vara så upptrissade att de oftast ligger bortom det pris som är skäligt. Med andra ord så brukar jag inte ropa över huvud taget.

~Paul~
 
Nyligen tittade jag på diverse bergsbestigar-filmer, bland annat "Cliffhanger" med Sylvester Stallone. Plötsligt ser man i filmen en fällkniv med omisskännlig design: Spyderco, med tandat blad. En snabb googling ger vid handen att det är Spyderco Endura.

Tydligen har Stallone använt Spyderco även i andra filmer. "Rambo-kniven" var emellertid en specialtillverkad kniv i filmen "First Blood".

Finns det andra kända knivar som ni sett i filmer?
 
Nyligen tittade jag på diverse bergsbestigar-filmer, bland annat "Cliffhanger" med Sylvester Stallone. Plötsligt ser man i filmen en fällkniv med omisskännlig design: Spyderco, med tandat blad. En snabb googling ger vid handen att det är Spyderco Endura.

Tydligen har Stallone använt Spyderco även i andra filmer. "Rambo-kniven" var emellertid en specialtillverkad kniv i filmen "First Blood".

Finns det andra kända knivar som ni sett i filmer?
Har för mig att Enduran i Cliffhanger diskuterades så tidigt som i andra delen av 90-talet på Spyderco-forumet där undertecknad är medlem än idag ;).

Det finns otaliga knivar som använts i actionfilmer, allt från Rovdjuret till Rambo och ett antal SF-filmer. Det finns trådar på BF som handlar om detta ämne.

https://www.google.se/search?rlz=1C...i30k1j0i22i30k1j0i22i10i30i19k1.0.M_kSzlVUM0k

https://www.google.se/search?client.....0...1.1.64.psy-ab..0.3.163....0.3jFmBI5DHl4

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...