Innersäck / innerliner

Jag tror Sea to Summit har den typen av lite tjockare liner som kan ha en viss värmande effekt. Sea to Summit Thermolite Reactor
 
Tack för svar!
Om du sover i dragiga miljöer (typ vindskydd, under bar himmel, mesh-tält) så tror jag att det är effektivare att ha en "outer liner", eller sovsäcksskydd. Min egen upplevelse är att vinden ger en påtaglig kyleffekt i sovsäcken och att det skulle höja tempen ett par grader att ha ett skyddande lager utanpå, precis som man har regnjackan som yttersta lager om det regnar. På så sätt så ger du även förutsättningar för sovsäcken att göra sitt jobb - att värma dig - så effektivt som möjligt. Ju fler lager du har mellan dig själv och sovsäcken, desto mindre utnyttjar du sovsäckens värmande förmåga och förlitar dig istället på de tunnare lagren.

Jag vet inte riktigt vilket tält jag tar på sommarens vandring längs Höga kusten-leden. Det är första gången jag går själv och kan troligast låna ett enmanstält. Det låter vettigt det du skriver men troligast blir det ett traditionellt, vindskyddat tält.

Är både snål och anti överkonsumtion så jag försöker låta bli att köpa saker jag inte ser någon flitig användning för.

Anders
 
Jag har mitt supertunna syntetlakan. Värme ger det ingen men håller säcken fräsch längre. Kläder har man ju alltid med sig och känns vettigast för den extra värmen när den behövs. Ett tjockare lakan väger mer men man har ingen nytta av det annat än just som ett lakan. Sådan är min syn på saken ;)
 
även om ett sidenlaken inte ger så mycket värme är det ändå rättt skönt på sommaren när ett underställ är för varmt. Kanske ej i fjällen men på andra turer med varma sommarnätter. ett par kallingar, ett sidenlakan och en sommarsäck räcker långt för ex en kajaktur.
 
Är både snål och anti överkonsumtion så jag försöker låta bli att köpa saker jag inte ser någon flitig användning för.

Anders

Då är vi två, men jag förstår inte hur det påverkar situationen. Det enda jag menar är att det är mer effektivt att ha en "påse" utanpå sovsäcken än inuti. Om du sen väljer att använda ett sidelakanet eller något annat material utanpå sovsäcken får du själv bestämma, men det finns alternativ gjorda för detta ändamål som inte kostar mycket mer än ett sidenlakan eller en fleeceliner.
 
Ok, då missförstod jag dig. Jag tänkte att resonemanget främst gällde när det är dragigt. Jag ska kika lite på säckar för utvärtes bruk också 😀
 
Hittar inte tråden där jag skrev om Siden-Selmas reselakan, så det får passa här istället.

Såg att de börjat med speciella sovsäckslakan nu. Betydligt billigare än Helsports påse. Tyvärr har de glömt att skriva ut vikt och visa exakt hur påsen är utformad. Man undrar ju om påsen smalnar av neråt eller är fyrkantig och om den går upp bakom huvudet på undersidan t.ex.

http://www.sidenselma.se/res-i-siden/sidenreselakan/reselakan-pase
 
Har både siden och Thermolite reactor. Sover helst utan men siden är ok. Thermolite värmer mer men fastnar i naglar, hudflikar o så. Om man inte är helt bebis-len :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.