Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. En billig kniv kan ha ett relativt gott bruksvärde. Det är inte säkert att den absolut dyraste kniven har högst bruksvärde.

2. Här är den senaste frestelsen jag fallit för: TOPS BOB Fieldcraft

3. Vad man kan reta sig på här är fodralet i kydex,

4. begriper jag inte varför man inte slipar till knivryggen på knivar som utger sig för att vara överlevnadsknivar.

5. Som konsument kan man verkligen undra vilka överväganden som leder till olika mindre lyckade lösningar.

6. Kanske måste jag ändå falla till föga för Mora Garberg Black? ....... Kanske är Fällkniven F1

7. Hypotes: den ultimata kniven för mig hade kanske varit Mora Garberg Black fast då med skollor i linnemicarta och naturligtvis med ett kydexfodral med tillhörande eldstål. Hur svårt kan det vara...?

8. Eller så får jag slipa till knivryggen på Esee 4 och TOPS BOB...
1. Överens :).

2. En OK-kniv varken mer eller mindre. Tänk vad mycket bättre kniven varit utan den stupida ansatsen med tillhörande "näbb". Något i stil med den bild jag slänger in på slutet av det här inlägget.

3. Hm, jag retar mig som sagt på själva kniven (se förra punkten), fodralet och liknande är inte lika viktiga element för min del.

4. Kanske för att många, framför allt amerikaner brukar hålla över själva knivbladet när de ämnar applicera en större press på bladet?

På den här punkten håller jag med dig. Totalt onödigt att runda av bladryggen. Det bör inte vara där man håller om kniven i samband med extra tryck. Själva handtagets form borde ombesörja för den detaljen (i samspel med bladets infästning i den samma).

5. Fast det som ter sig som en mindre lyckad lösning i din bok kan vara en superhit för en annan ;).

6. Beror på vad man använder kniven till. Garberg är mer åt täljknivhållet, F1 mer åt jaktknivhållet.

7. Fråga MoS :). Skäll ut dem efter noter eftersom kniven inte är perfekt, enligt din åsikt ;).

8. Det är nog den enklaste varianten för din del.

~Paul~
 

Bilagor

  • bros01-5.jpg
    bros01-5.jpg
    46.5 KB · Visningar: 719
Jag retar mig inte så mycket på förekomsten av ricasso/parerskydd. Som jag ser det är det en (viktig) funktion. Det är inte roligt att slinta och få fingrarna på ett välslipat blad.

Sedan kan jag ändå hålla med om att din (de Pauls) version av TOPS BOB är en klar förbättring - skollorna har ju redan parerskydd... men det är egentligen bara en designfråga som inte påverkar handhavandet.

En dyr överlevnadskniv borde ha ett genomtänkt fodral som inkluderar eldstål - åtminstone som alternativ. Här bör knivtillverkare även hålla i minnet att det ofta sitter en ryggsäck på oss utemänniskor, varvid dangler anbefalles.
 
4. Kanske för att många, framför allt amerikaner brukar hålla över själva knivbladet när de ämnar applicera en större press på bladet?

På den här punkten håller jag med dig. Totalt onödigt att runda av bladryggen. Det bör inte vara där man håller om kniven i samband med extra tryck. Själva handtagets form borde ombesörja för den detaljen (i samspel med bladets infästning i den samma).

6. Beror på vad man använder kniven till. Garberg är mer åt täljknivhållet, F1 mer åt jaktknivhållet.

7. Fråga MoS :). Skäll ut dem efter noter eftersom kniven inte är perfekt, enligt din åsikt ;).
~Paul~

Om 4: många amerikanska knivar har s.k. "jimping" på knivryggen, precis invid skollorna. Detta är väl tillräckligt? Återstoden av knivbladet hade väl kunnat vara 90 grader?

Om 6: tja, det är väl en smaksak? Skandinavisk slipning funkar väl lika bra till jakt som konvex egg?

Om 7: jag har svårt att tänka mig att Morakniv skulle börja med micarta, eftersom det lär resultera i en exponerad fulltånge - vilket är en styggelse för jägare i minusgrader. I min värld kommer Morakniv aldrig lämna sitt nuvarande koncept med formpressade skollor på sina uteknivar. Visserligen har man haft Lapplander 95, men det var ju ett tag sedan.
 
Det bör kanske tilläggas att jag - givet temat på denna tråd ("välj din favoritkniv") - anser att Esee 4 och TOPS BOB Fieldcraft kommer ganska nära att kvala in som "favoritknivar", efter mycken möda och stort besvär att reda ut ens egen smak i knivdjungeln. Därmed har de kanske passerat min TBS Boar, .

Vad är det som är så bra med dessa, som jag ser det?
1. Hantverket - finishen - genomtänkt design - ergonomi - balans. Fantastiskt fina knivar.
2. Generell användbarhet genom designlösningar - dock med minus för att knivryggen inte håller 90 grader (denna brist finns även på TBS Boar - det förefaller som om Morakniv hör till de få som lägger sig vinn om detta).
3. Egentligen föredrar jag träskollor, men Esees och TOPS canvas- och linnemicarta är trevliga halvsyntetiskta alternativ, som dessutom har fördelen att vara formstabila och sköna att greppa. Här tappar både Fällkniven och Morakniv med sina plastiga, formpressade skollor, som jag upplever som lite obehagliga att ta i och billiga.
4. En överlevnadskniv ska ha en fulltånge med pommel, tycker jag. Morakniv Garberg, Fällkniven F1, Esee 4 och TOPS BOB har alla denna egenskap. Men här tappar TBS Boar - liksom t.ex. Casströms, Helles, och Karesuandoknivens knivar.
5. Fingerskydd: bra på Esee 4 och TOPS BOB, men avsevärt sämre på TBS Boar, Mora Garberg, Fällkniven F1, m.fl. Kanske måste jag därför också backa från omdömet att de Pauls version av TOPS BOB är en förbättring...

Ingen behöver hålla med mig i ovanstående.
 
Senast ändrad:
1. många amerikanska knivar har s.k. "jimping" på knivryggen, precis invid skollorna. Detta är väl tillräckligt? Återstoden av knivbladet hade väl kunnat vara 90 grader?

2. Skandinavisk slipning funkar väl lika bra till jakt som konvex egg?

3. jag har svårt att tänka mig att Morakniv skulle börja med micarta
1. De avrundade kanternas (tveksamma) syfte är snarare att skona känsliga fingrar/händer i samband med extra press, inte så mycket för att få ett säkrare grepp. Men som jag skrev tidigare. Det finns bättre sätt att uppnå det. Bland andra genom att ge handtaget en korrekt utformning.

2. Säger inte att den inte funkar men frågan är huruvida den är optimal därtill. Den EMÅ lämpligaste bladprofilen är den fullt flatslipade. Det är bara att kika på styckningsknivar. Det är svårt att hitta andra typer av slipfaser än just full-flatslipning. Den svagt konvexa slipfasen ligger närmare den fullt flatslipade än den skandinaviska dito.

Faktum är att många köksknivar/styckningsknivar har svagt konvexa blad. Testa genom att lägga bladet flat mot en plan sida och tryck omväxlande på området intill bladryggen och eggen :). Inte sällan wobblar bladet fram och tillbaka.

Den skandinaviska slipfasen funkar väl på knivar som är till för att på något sätt bearbeta trä, t ex täljknivar. Kika gärna på Mora Nusnäs och liknande. Poängen är att man slipper luta bladet och därmed vinkla händerna i obekväma (små vinklar). En skandinavisk slipfas "styr" dock inte bladet lika väl som en fullt flatslipat sådan.

3. Osvuret är bäst ;).

~Paul~
 
Jag börjar finna det smått besynnerligt att Mora Garberg kolstål i nuläget (ca 1 månad efter lanseringen) inte finns tillgänglig på fler än ett par tre ställen på nätet. Ingen stor aktör i Sverige har tagit in den, efter vad jag kan se. Kanske innebär det att den mest går på export?

För övrigt har jag nu slipat till knivryggen på min Esee 4, upp till funktionsduglighet.

Det är smått störande att man inte kan få saker tillverkade precis som de bör vara utformade - givet att man tänker efter en smula.
 
1. Kanske innebär det att den mest går på export?

2. För övrigt har jag nu slipat till knivryggen på min Esee 4, upp till funktionsduglighet.

3. Det är smått störande att man inte kan få saker tillverkade precis som de bör vara utformade - givet att man tänker efter en smula.
1. Så kan det vara. Ett företag brukar vilja ta hem den eventuella vinsten så fort som möjligt för att täcka alla slags utgifter.

2. Inga bilder?

3. Kan bero på att i princip alla knivanvändare har sina egna idéer om hur en perfekt kniv bör se ut och vilka material man finner mest lämpliga. Därtill kommer prisaspekten ;).

~Paul~
 
Här är några bilder på mitt senaste pyssel.
1. 90 graders knivrygg på Esee 4. Jag använde en mindre fil med kryssmönster (BAHCO) samt ett Fällkniven DC4-bryne, och kniven spände jag fast i hyvelbänken. På sätt och vis känns detta som ett väldigt drastiskt ingrepp, som jag drar mig för att göra. Ska jag även göra det på splitternya TOPS BOB? "Shango notchen" fungerar sisådär - kanske blir första alternativet att slipa till denna.

2. Men nu var det ju plötsligt värt att försöka få med ett eldstål till Esee 4. Min enkla innovation var att skruva fast en passande läderbit på kydexfodralet. Kanske borde jag haft längre Chicagoskruvar? Kanske borde jag ge mig in i kydex-hantverket?

3. Jag har svårt att se att en 90 graders knivrygg innebär eskalerande kostnader - särskilt som det nu är ett försäljningsargument. Jag vet inte hur många filmer jag sett på Youtube som retar sig på hur TOPS försökt lösa eldstålsfrågan på BOB Fieldcraft. Det finns även många filmer som visar hur personer försöker åstadkomma 90 grader på det ena eller andra sättet, på diverse olika knivar. Men sitter majoriteten knivanvändare verkligen och oroar sig för förekomsten av 90-graders knivryggar - att de skulle skada sig på dessa - och detta håller tillverkarna tillbaka? Fällkniven har lagt sig vinn om 90 grader på flera modeller, så även Morakniv.

4. Bifogas eldstål till en kniv så borde knivryggen hålla 90 grader. Allt annat är att skjuta sig i foten (precis som TOPS har gjort med BOB). Esse bifogar inget eldstål, och det gör inte Fällkniven heller, trots att man håller 90 graders knivrygg - och det finns inte heller ett eldstål till Mora Garberg (men däremot till Eldris). Total förvirring i branschen, med andra ord.
 

Bilagor

  • IMG_0521.jpg
    IMG_0521.jpg
    16.1 KB · Visningar: 457
  • IMG_0522.jpg
    IMG_0522.jpg
    26.9 KB · Visningar: 441
Senast ändrad:
Jag bör tillägga att knivryggsspetsen på TOPS BOB kan åstadkomma gnistor - så det är inte bara "notchen" som erbjuds. Det lustiga är dock att större delen av knivryggen inte håller 90 grader. Det borde vara ett ganska knepigt tillverkningsmoment, att få till 90 grader i spetsen men inte i övrigt.

Här finns en kort liten film som visar hur det ska gå till med "shango notch" på TOPS BOB: https://youtu.be/rpy7Aa0Iobk

Och här en jämförelse mellan "notchen" på TOPS BOB och Fällkniven S1: https://youtu.be/-4LhnO_GJn4
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...