Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kör själv med en Rambler. Identisk men utan penna. Pincett istället.
Manager har penna på ena sidan. I facket på andra sidan kan man välja att ha pincett eller tandpetare. Jag har valt pincett.

En röd Rambler har varit på min nyckelknippa i mer än 10 år. Nu kör jag med en blå Manager ett tag i stället.

Thure
 
Dagens tips.

Dagens tips (för de som inte redan gör detta):
Rundar man kanter och hörn på brynstenar t.ex. Fällkniven DC4:s keramiksida, kan man även bryna vågtandade och välvda eggar med brynet.
/Lux
 
En kniv som vi nog inte behandlat tidigare i den här tråden är KJ Eriksson 1705 jaktkniv.

Bladet är skandinaviskt slipat och i kolstål!?! Det är 125 mm långt. Skaftet är i betsad ask med mässingsdetaljer.

Den svarta läderslidan har plastinsats så att kniven av misstag inte skär igenom densamma. Den har en tryckknapp och den traditionella öglan för bältet.

Kniven är av sticktångetyp och känns mycket lätt i handen.

Det konstiga är att KJ beskrev på sin tid kniven som jaktkniv trots att bladet är i kolstål och utrustat med skandinavisk slipfas! Båda dessa attribut ser man i vanliga fall på utpräglade täljknivar/träbearbetningsknivar/bushcraftknivar.

Enligt min åsikt bör en bra jaktkniv äga ett blad i rostfritt stål och fullflatslipning.
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson 1705, 1.jpg
    Min KJ Eriksson 1705, 1.jpg
    42.8 KB · Visningar: 438
  • Min KJ Eriksson 1705, 2.jpg
    Min KJ Eriksson 1705, 2.jpg
    43.2 KB · Visningar: 438
  • Min KJ Eriksson 1705, fodral.jpg
    Min KJ Eriksson 1705, fodral.jpg
    40.4 KB · Visningar: 432
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 426
Fanns inte den med ett längre blad? Hade en som jag dumt nog gav bort efter nån kurs ute.
Jo, när du nu nämnder det så vill jag minnas en längre version med ett cirka 15 cm långt blad. Förstår att du ångrar dig.

Under tiden kan vi titta på något helt annat. En finsk skogskniv i miniatyr i kolstål. Namnet är WK35. Också den här och nästkommande kniv (i morgon ;)) är gåvor från en mycket generös och snäll vän.
 

Bilagor

  • Min WK 35, finska skogskniv, kolstål, 1.jpg
    Min WK 35, finska skogskniv, kolstål, 1.jpg
    53.8 KB · Visningar: 408
  • Min WK 35, finska skogskniv, kolstål, 2.jpg
    Min WK 35, finska skogskniv, kolstål, 2.jpg
    58.1 KB · Visningar: 411
  • Min WK 35, finska skogskniv, kolstål,  fodral.jpg
    Min WK 35, finska skogskniv, kolstål, fodral.jpg
    53.3 KB · Visningar: 399
  • Min WK 35, finska skogskniv, kolstål,  fodral, 2.jpg
    Min WK 35, finska skogskniv, kolstål, fodral, 2.jpg
    54.6 KB · Visningar: 414
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 402

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.