Hjälp mig att välja tält

Arctic Alpine Design Veloce

Köpte ett år 2017, hade det på min solovandring i Jämtlandsfjällen under drygt en vecka. Fungerade alldeles utmärkt i regn och vind. Är 178 cm lång och kunde sitta i innertältet utan att kroka ihop mig.
Tältet har en liten absid, så det går att brassa käk i ett gaskök där.

Jag rekommenderar tältet. Lätt, rymlig, bra funktion.
 
Haglöfs LIM +1 Down

Tackar, slår till på denna, då är det bara liggunderlag kvar, jag kan sova på rätt hårda underlag utan problem, tycker nästan det är skönast.

Då är det ett vanligt som gäller? Går väl alltid att byta upp sig om inte annat.

Funderar på denna isåfall, från samma sida.
https://uthuset.nu/sv/artiklar/ridgerest-solite.html

Haglöfs har en dunsäck, under 500 gram. LIM +1 Down. Jag har en sådan, rekommenderas. Lite speciell design :)
 
Japp. Jag menar allvar. Fyndiq gör det som sagt, men förutom att de inte har lika stort sortiment och att det är bångligt med bara en app och ingen sajt läggs eventuell frakt på varje försändelse.

Det finns en tjänst för amerikashopping, https://www.shopusa.com . Inte använt själv, men en kompis är mycket nöjd. Den funkar så att man får en adress hos dem. Sen shoppar man loss. Frakten är ju ofta fri inom USA från stora sajter. Sen väntar de tills alla paket kommit in, betalar in svensk moms och eventuell tull, gör ett paket av det hela och skickar iväg det till oss. En frakt från USA istället för flera alltså. Vet inte hur mycket de tar betalt för tjänsten, men antagligen är det billigt, annars skulle ju inte folk använda det.

Något sådant tror jag kommer att uppstå för kinapaket också. Skillnaden blir då förstås att man slipper moms och tull också. Om man beställer 5 saker från Kina blir det bara en frakt från annat EU-land att betala, plus avgift för tjänsten.

Posten har förresten meddelat att de skulle uppskatta något sådant. De tjänar nämligen mer på EU-paket än kinapaket. Men jag undrar om den som gjorde uttalandet tänkte på att de går miste om den lättförtjänta avgiften på 75/125 kr.

Förresten läste jag nåt väldigt irriterande. Det finns visst ett avtal inom EU att import med ett värde lägre än €70 (eller därikring, minns inte exakt) inte ska beskattas. Men - gissa vad - Sverige har som enda land fått ett undantag. Man kan ju undra varför. Hur som innebär ju det att vilket annat EU-land som helst duger som mellanstation.


Var tog etiken och vsolidariteten vägen? Köpa från en enpartidiktatur och sen sen smita från skatten.
 
Beror på hur man ser det

Var tog etiken och vsolidariteten vägen? Köpa från en enpartidiktatur och sen sen smita från skatten.

Man kan vända på det. Större inkomster i ett land brukar leda till högre krav från "arbetarna" på levnadsstandard och sakta förändras den till det bättre. Med ökad standard följer också oftast krav på demokratisering och medbestämmande.

Smiter från skatten gör man väl inte så länge man följer lagstiftningen. I alla fall anses ju inte storföretagen göra det.

Det är oftast inte så enkelt att det är svart eller vitt!
 
Fick hem sovsäcken, lampan och kudden idag, riktigt nöjd. :) Sover nog gott i den, enda problemet jag har, men som säkert är vane sak, är att dragkedjan tar i tyget hela tiden och svårt att hålla igen sovsäcken och dra igen dragkedjan samtidigt bara, haha :)

Nu väntar jag bara på tältet, skickades idag trots att jag beställde i Torsdags och de fanns på lager.. nåja.
 
Coliexpat fixar både USA och Fransk adress och väntar till alla paket kommit och skickar till Sverige.

Bra om man skall beställa mycket , man betalar för frakten från Frankrike till Sverige t.ex.
Frankrike har ju fortfarande typ 22 euro och inte som här att Posten skall ta typ 11 öre i moms och 75kr i avgift för nått värt för småpengar
 
Fick tältet idag, men har absolut ingen aning om hur man ska sätta upp det från början, hur man ska trä linorna och spännerna, ingen aning vart man ska börja. Fick ingen instruktion med så hur ska man göra?
 
Fick tältet idag, men har absolut ingen aning om hur man ska sätta upp det från början, hur man ska trä linorna och spännerna, ingen aning vart man ska börja. Fick ingen instruktion med så hur ska man göra?

Sådant skall ju vara förmonterat och klart när man köper ett tält, och inte ett DIY kit.
 
Provade packa min Ospray kestrel 68, men insåg att mitt liggunderlag är för stort för remmarna nertill på ryggan, förlängt dessa till max men når ändå inte runt.. är ett liggunderlag som viks ihop bättre tro? denna jag har rullas ihop..

denna har jag nu:
https://uthuset.nu/sv/artiklar/ridgerest-solite.html

Jag har precis samma liggunderlag som du, och har samma funderingar.
Jag tror att "Therm-a-Rest Z-Lite SOL" så går äggkartongsmönstret in i varandra så att det blir mindre nedpackat. Men är inte säker. Jag har beställt ett och kan återkomma när jag fått hem det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.