Stort knivintresse - välj din favoritkniv

2. Inte mycket att korrigera. Eventuellt är nr tre ingen kockkniv, utan snarare en allkniv/kort trancherkniv. En kockkniv brukar ha större utrymme under greppet så att fingrarna får plats för push-cut.

Du har rätt. Jag har en längre modell någonstans märkt jernmanufaktur Eskilstuna och den har en tranchergaffel till. Ska försöka sammanställa min samling av kn, frosts, bahco, jernbolaget och diverse Eskilstuna no-name
 
F1 är fin, det håller jag med om. En väldigt "lagom" kniv. Även plastfodralet utstrålar hur lagom den är.

Men det är ett lite klent parerskydd på F1. Här tycker jag Esee 4 är mycket bättre, som är en kniv som är ganska lik F1 - men med en helt annan idé om knivstål.
 
F1 är fin, det håller jag med om. En väldigt "lagom" kniv. Även plastfodralet utstrålar hur lagom den är.

Men det är ett lite klent parerskydd på F1. Här tycker jag Esee 4 är mycket bättre, som är en kniv som är ganska lik F1 - men med en helt annan idé om knivstål.

Har inget stort behov av parerskydd men det slits ju lite onödigt när det är i plast när man späntar upp ved. Knivstål är jag inte jätteinsatt i, den vanliga F1:an har laminerat VG10-stål och även fällisen har VG10-stål. Har inte haft några problem med dem, de är rosttröga, ganska enkla att bryna upp så jag förstår inte vad det är man ska klaga på.
 
Fällkniven F1 har laminerat VG10 eller 3G-stål, det anses väl vara bra stål. Esee har som regel (likt några andra amerikanska tillverkare) "simpelt" 1095 stål, d.v.s. kolstål.

Parerskyddet på Esee 4 kommer av delvis av knivbladets konstruktion, och delvis av handtagets utformning. Se https://eseeknives.com/knives/esee-knives/esee-4/
På Fällkniven F1 känns det tidvis lite oskyddat, tycker jag, men bra mycket bättre än Moras nya handtag, som på Garberg.
 
Den duger fint för mina behov på fjällvandringen. Skön att skära ölkorv med och lätt att få upp bladet med bara en hand. Bra kniv för små behov på en lättpackartur.
OK, Den har ett lite annorlunda utseende.

Det jag gillar är att ansatsen inhyser också tumknoppen så bladet inte kommer i kontakt med det skärande materialet.

Nackdelen är förstås att momentet förskjuts framåt spetsen så att man tappar en del kraft och precision. Arbetseggen förkortas dessutom avsevärt.

~Paul~
 
Lägger in en bild på en trevlig liten skalkniv från Karlsson & Nilsson. Lite tjockt blad, men i väldigt fint skick. Får nog lägga in bild på en/några knivar åt gången. De är lite utspridda.
 

Bilagor

  • _20180219_142813.jpg
    _20180219_142813.jpg
    11.5 KB · Visningar: 397
Du får ut och leta efter en ny. Hittade en bild i mobilen på två till skalkniven. Den nedre hittade jag böjd med avbruten spets så den är omslipad. Riktigt tungt blad har den. Kom på att jag ska ha en låda någonstans med diverse mindre Eskilstuna-knivar. Blir till att leta
 

Bilagor

  • _20180220_022420.jpg
    _20180220_022420.jpg
    13.6 KB · Visningar: 342

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.