Urbota dum konstruktion

carl_; sa:
Vad provade du för olika knopar?

Tja när en vanlig råband gled bytte jag till vattenknop. Det funkade uppenbarligen inte heller...

Visst hade jag säkert kunna experimentera fram en fungerande knop, men när ett band som är avsett att knytas fast kräver så speciella knopar så räknar jag det som "urbota dumt". Ett vanligt repsnöre hade ju fungerat utmärkt.
 
GustavOh; sa:
carl_; sa:
Vad provade du för olika knopar?

Tja när en vanlig råband gled bytte jag till vattenknop. Det funkade uppenbarligen inte heller...

Visst hade jag säkert kunna experimentera fram en fungerande knop, men när ett band som är avsett att knytas fast kräver så speciella knopar så räknar jag det som "urbota dumt". Ett vanligt repsnöre hade ju fungerat utmärkt.

Jag håller med. Korkat val av material. Det var mest av egen nyfikenhet som jag frågade då knopar är en av mina hobbyer (även om det inte är någon större aktivitet på den fronten sen några år tillbaka. Sträcker sig oftast inte mycket längre än att knyta skorna ;))

Om du mot förmodan skulle råka hitta den där kritpåsen kan du prova att knyta den med en "carrick bend" innan du byter snöre i den. Det är en av de bättre knopar som finns för att skarva två parter av samma tjocklek och material när repet är blött, så jag kan tänka mig att den fungerar bra även på glatta material.

http://www.layhands.com/Knots/CarrickBend3.jpg
 
Om jag mot förmodan hittar den igen så ryker bandet all världens väg och ersätts av ett snöre med snörlås.

När vi ändå är på ämnet: Jag har packremmar med sticklås, där det inte går att spänna remmen med låset ihopklickat. Visst, det är väl mycket mindre risk att de remmarna glider i låset, men det är enormt pyssligt att justera dom.
 
Att alla små pinaler som tillverkas för jakt är camouflagefärgade så att man inte ska kunna hitta dom.....totalt vansinningt.
 
Piffy; sa:
Att alla små pinaler som tillverkas för jakt är camouflagefärgade så att man inte ska kunna hitta dom.....totalt vansinningt. [/QUOTE

Samtliga pilleprylar bör vara i blazing orange så att man kan återfinna dem på marken och snön. HBs rödvita snöre är en utmärkt extrahjälp om småprylarna är i trist grönt/brunt/kamo.
 
Mjuka halkiga band till ryggor

Bra och rolig gnälltråd! :)

Har en 80 liters fjällräven rygga med sladdriga, silkiga, hala band för kompression, bälte, etc...

Hela prylen är ju autokorrigerande, funkar ungefär lika bra som om man tar autokorrigering i MS word...
 
johankse; sa:
Piffy; sa:
Att alla små pinaler som tillverkas för jakt är camouflagefärgade så att man inte ska kunna hitta dom.....totalt vansinningt. [/QUOTE

Samtliga pilleprylar bör vara i blazing orange så att man kan återfinna dem på marken och snön. HBs rödvita snöre är en utmärkt extrahjälp om småprylarna är i trist grönt/brunt/kamo.

På småsaker som har en färg som syns dålig i naturen brukar jag måla lite, eller sätta på skrikig spinnakertjep, eller reflextejp.

Några bilder på mina saker som jag länkat till i något annat sammanhang.

primus2059_omont_gif.gif


primus2059_mont_gif.gif

grillgaffel_6_crop_web30_7.jpg

Nästan genomsklinliga locket i överkant av bilden. Grillgaffeln har numera fått lite färg så att den syns bättre på berghällar.

lina4.jpg

Skridskoverktygen

Per
 
Lundhags Striim

Lundhags Striim är numera väl kvalificerad för ”utbota dum konstruktion”. Dessutom är det ingen lågprisprodukt, utan tvärt om nog marknadens dyraste ispik.

Jag har visserligen inte åkt en enda meter skridsko denna säsong (sjuk), men till min kännedom har det lossnat 6 st spetsar bara bland åkare i Västerås. Och då finns nog inte alla lossande spetsar nämnda i färdrapporterna.

Vissa spetsar har lossat redan när ägaren tagit av skyddet av gummi för första gången

Per
 
Inte är väl alla män nuförtiden stridisar?

Ljusa glada färger på friluftskläder är roligare, säkare och blir bättre på film och bilder.

Instämmer om termoslock/skruvkork men det finns fortfarande vissa valmöjligheter där.

Ser ännu allvarligare på att glastermosar är på väg ut. Kaffe oxiderar alldeles för fort i rostfria kärl.

Thure

köper mörka mest bara för smuts döljs bäst där
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.