Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Faktum är att jag har två. Observera den lilla skillnaden att den ena saknar ringen. Lite skönare att hålla den utan ring men å andra sidan är ett litet snöre i änden en fördel i fickan. Walk and talk Är helt utmärkt på båda knivarna, distinkt men inte alls tungt. Den röda har jag haft i fickan några gånger och jag har Act den kanske två tre år. Den gröna har inte tjänat något än eftersom den är helt ny.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_4024.jpg
    IMG_4024.jpg
    40.9 KB · Visningar: 672
Kul att någon hittat användning för den där kabelskalaren. Själv skulle jag aldrig använda bladet så nära spetsen för att skala kabel. En viktig del av bladet blir skäm. framför allt skulle jag inte dra i sidled med bladet ner i metallen. Jag skär kabel med bladet närmast skaftet och river av plasten med fingrarna. Tycker att den där kabelskalaren är ett lika fantastiskt verktyg som universalkroken. Var och en blir salig på sitt.

Bosse
 
Man kan tänka sig, även om det är riskabelt i dessa tider, att Eldris inriktar sig på kvinnliga konsumenter, som normalt har lite mindre händer. Som t.ex. Emily: https://youtu.be/vq7dINwKwCE

"Eldstålsskit": jag skulle tro att frustrationen kring eldstål kommer sig av bristande övning.

Det är nog inte riskabelt utan ett konstaterande att kvinnor nu är en viktigt målgrupp som också vill ha anpassade verktyg. Dom är nämligen smart och kräsna konsumenter som kan tänka sig att betala för det dom vill ha...

Det är inte "eldstålsskit" utan jag skrev eldstålskit. alltså ett kit med eldstål. Du kanske har lite skit på glasögonen så du missade ett "s" ;)! Jag får erkänna att jag var nöjd med den lilla tvetydigheten redan när jag skrev texten.

Jag har ett utmärkt tändstål med tillhörande plåtbit redan - den använder jag alltid för att tända gasköket och ibland för att tända eld. Jag gillar att kniven är en kniv och vill att den skall fungera bra till just det.


/Andreas
 
Kul att någon hittat användning för den där kabelskalaren. Själv skulle jag aldrig använda bladet så nära spetsen för att skala kabel. En viktig del av bladet blir skäm. framför allt skulle jag inte dra i sidled med bladet ner i metallen. Jag skär kabel med bladet närmast skaftet och river av plasten med fingrarna. Tycker att den där kabelskalaren är ett lika fantastiskt verktyg som universalkroken. Var och en blir salig på sitt.

Bosse
Den tekniken som används i videon går dessutom inte att använda med alla Vic-modeller beroende på att bladet inte befinner sig på lämpligt avstånd/position från kabelskalaren.

De flesta Vicar är trots allt utrustade med kabelskalare (och krok), vare sig vi vill det eller ej ;). Personligen kan jag se genom fingrarna på att man utrustar knivarna med kabelskalare.

Värre är det enligt min mening med kroken. Det enda man kan göra med den är att anpassa den till andra behov, oftast genom att antingen Dremla den till lämplig form eller att helt sonika ta bort den.

~Paul~
 
Man kan tänka sig, även om det är riskabelt i dessa tider, att Eldris inriktar sig på kvinnliga konsumenter, som normalt har lite mindre händer. Som t.ex. Emily: https://youtu.be/vq7dINwKwCE
Fast jag undrar om detta är orsaken till det diminutiva greppet. Det är ju lättare att små händer anpassar sitt grepp till ett större handtag än att stora händer försöker säkra ett grepp runt ett litet och-/eller kort handtag ;).

Jag tror att syftet helt enkelt varit att designa en i sin helhet "petit" modell vars främsta tillgång skulle vara just den ringa storleken (till bekostnad av praktikaliteten, tyvärr).

~Paul~
 
Fast jag undrar om detta är orsaken till det diminutiva greppet. Det är ju lättare att små händer anpassar sitt grepp till ett större handtag än att stora händer försöker säkra ett grepp runt ett litet och-/eller kort handtag ;).

Jag tror att syftet helt enkelt varit att designa en i sin helhet "petit" modell vars främsta tillgång skulle vara just den ringa storleken (till bekostnad av praktikaliteten, tyvärr).

~Paul~
Någon har kommit på vad kroken kan användas till https://www.youtube.com/watch?v=0g3-ZcggUzM
 
Någon har kommit på vad kroken kan användas till https://www.youtube.com/watch?v=0g3-ZcggUzM
Det där är ett mycket gammalt tips som undertecknad visade här för kanske 10-12 år sedan tillsammans med en del andra tips.

Faktum är att det trots allt inte är så speciellt bekvämt att skriva med pennan fastsatt på det här viset. Undrar således om det faktiskt inte är enklare och bekvämare att greppa själva pennan trots att den är så tunn.

De gamla bilderna igen:

Vicpennfattning.jpg


vicminiscrewdriver.jpg


~Paul~
 
Paket med snören som är vi ovana vid numera här men utomlands är det ännu postföreskrift att bruka dem. Då kommer universalkroken till sin rätt som bärhandtag till postpaket.

go tur
 
Var själv länge frågande inför kroken. Men numera uppskattar jag den, främst som hjälpmedel för att lösa upp knutar - barn och skor ni vet ...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...