Fråga ang. ryggsäcksval

Tackar

Den kommer att räcka. Du kommer att packa så att den räcker. Den tyngre av mina ryggsäckar, en TNT Prophet, anges till 65 liter och har härbärgerat mat för 10 dagar, med tält och madrass på utsidan (madrassen, en Ridgerest är extremt skrymmande; och tältet är den detalj man vill ha fram först och den enda som man inte kan packa när man när kvar i tältet - på morgonen är det dessutom i allmänhet blött). I den här kan du nog ha allt inuti utom kanske madrassen (om den inte är uppblåsbar).

Den där Kajkan väger nästan lika mycket som mina bo-bära-sova ihop. 1988 köpte jag en Karrimor Condor 60-80 -- den hade blixtlås för att komprimera eller dekomprimera säcken och extra lucka nedtill. Den vägde, OJMR, 2,2 kg och var i kraftig väv med väl stoppat bälte.Den hängde med i 12 år. Det är inte första gången jag noterar hur tungt allt verkar ha blivit med åren.

Kul, blir nog bra!
Upplever min kajka 85 större än de flesta andra 85 liters så jag tror sin 65 blir perfekt! Kommer väl kanske krävas lite ordning vid packning men det kommer garanterat gå fint!

Tackar för svaren. Jag är helt oerfaren men planerar att vandra till sommaren nu på gamla dar så jag håller så sakta på att köpa upp utrustning och kolla i fjällvandringsböcker, mat och annat. Samt Friskis o Svettis...
 
Kajkan är en grym säck, Bra köp! Har själv två!😅

// L

Det är också en grymt tung säck. Men planerar man att bära bortåt 30kg eller så kanske man får något som gör att det är värt det, även om man kan få tag på ryggsäckar på mindre än halva vikten som bär en sådan last väl.
 
Vill göra ytterligare reklam för lättviktspackning. En frihetskänsla när packningen knappt känns på ryggen. Här en dag i Sarek med 3000höjdmeter, jag har min inov8 race elit 24l som rymmer mat, tält, sovsäck förstärkningskläder, klätter-
Och glaciärprylar å det mesta en kan önska sig. Ryggsäcken väger 360g.

Använde samma ryggsäck för en solotur genom centrala Sarek i somras å startvikt på 7kg inkl mat.
 

Bilagor

  • received_1424728044262817.jpg
    received_1424728044262817.jpg
    39.5 KB · Visningar: 497
  • received_1424728030929485.jpg
    received_1424728030929485.jpg
    47.1 KB · Visningar: 480
  • received_1424728940929394.jpg
    received_1424728940929394.jpg
    31.3 KB · Visningar: 474
Måste kapa tråden lite då jag blev nyfiken..
Kjpil och övriga, tolka nu inte detta fel, jag frågar av ren nyfikenhet då jag själv gärna skulle komma ner i vikt. Men vad har du för utrusning och vad äter du som klarar en veckotur(?) i Sarek på 7 kilo ? :) :eek:

Själv bär jag i en kajka 85, valet föll på den då jag ibland släpar fiskegrejer, vadarbyxor, kamera..

Sovsäck: Marmot sawtooth
Underlag: Expeed Synmat 7
Kök: Primus spider inkl 1 L kastrull
Tält: Bergans compact light 2

Övrigt: Tunn dunjacka, ombyte(kalsonger, strumpor, underställströja\byxa), skaljacka/byxa av light modell, mössa, vantar, buff, pannlampa och spork och lätt läger sko.

Äter i princip bara frystorkat, både färdigt och egenkomponerat, dricker kaffe(2-300 g kok) och ibland slinker ett paket lingongrova+mjukost ned.

Landar allt som oftast på 17-18 kg lite beroende på årstid, godsaker som nötter, chips, choklad och en liten slurk whiskey(2-300 g)

Skulle om jag skippar whiskey och bröd kunna kapa 700 g, byter tält(vill sova i tält) till t.ex. Ett akto spara 7-800 g.

En lättare ex 55-65 L säck på 1,5 kg(sparar 1,5-2 kg)

Skulle en bra dag spara kanske 4 kg och då landa på 13-14kg.. vad i hela friden ska bort för att HALVERA det resterande haha ? 🙈😅
 
Måste kapa tråden lite då jag blev nyfiken..
Kjpil och övriga, tolka nu inte detta fel, jag frågar av ren nyfikenhet då jag själv gärna skulle komma ner i vikt. Men vad har du för utrusning och vad äter du som klarar en veckotur(?) i Sarek på 7 kilo ? :) :eek:

Själv bär jag i en kajka 85, valet föll på den då jag ibland släpar fiskegrejer, vadarbyxor, kamera..

Sovsäck: Marmot sawtooth
Underlag: Expeed Synmat 7
Kök: Primus spider inkl 1 L kastrull
Tält: Bergans compact light 2

Övrigt: Tunn dunjacka, ombyte(kalsonger, strumpor, underställströja\byxa), skaljacka/byxa av light modell, mössa, vantar, buff, pannlampa och spork och lätt läger sko.

Äter i princip bara frystorkat, både färdigt och egenkomponerat, dricker kaffe(2-300 g kok) och ibland slinker ett paket lingongrova+mjukost ned.

Landar allt som oftast på 17-18 kg lite beroende på årstid, godsaker som nötter, chips, choklad och en liten slurk whiskey(2-300 g)

Skulle om jag skippar whiskey och bröd kunna kapa 700 g, byter tält(vill sova i tält) till t.ex. Ett akto spara 7-800 g.

En lättare ex 55-65 L säck på 1,5 kg(sparar 1,5-2 kg)

Skulle en bra dag spara kanske 4 kg och då landa på 13-14kg.. vad i hela friden ska bort för att HALVERA det resterande haha ? 🙈😅

Veckotur klarar jag inte på 7kg, jag äter rätt mycket, 3-4000kcal/dag så det skulle landa på nästan 10kg för 7dagar. 7kg är med mat för 3 dagar. Har inte gjort längre turer än så i somras. Men det är ändå en stor skillnad. För några år sen vägde min ryggsäck kanske 14-15kg för en veckas vandring, och för ytterligare några år sen närmare 30.

Det är två stora skillnader mot hur jag packade tidigare jämfört med nu som gör att det skiljer så mycket för mig.
1. Är nog viktigaste punkten, jag vet vad jag behöver och rannsakar packningen. Inga extragrejer som jag inte behöver (utöver 1 par extra strumpor). Alltså inget ombyte, inga stora förpackningar av nåt, inga braatthagrejer utöver enklast möjliga lagningskit och första hjälpen. (min kniv t.ex. väger <50g).

2. Har köpt lätta prylar. Tält big sky international whisp, sovsäck haglöfs lim down +1, liggunderlag 130g, enkel brännare och liten kastrull med lock inga extragrejer där, regnställ 300g, trailskor, lätta förstärkningskläder, 120 dynemaslinga istället för sele, karbin istället för repbroms, mikrospikes istället för stegjärn osv. Nästan alla detaljer i packningen är skalade.

Detta funkar utmärkt för mig och jag kan genomföra ganska långa turer där jag får se mycket trots att jag har begränsad tid till sånt här. Sen så passar det säkert inte alla. Det kräver kanske ett visst mått av rutin för att komma ner i 7kg på ryggen inklusive 3 dagars mat och känna sig trygg i det. Men det är inte mycket vikt som behöver läggas till för att ha lite tjockare sovsäck, liggunderlag och tält eller vad en nu behöver för att känna sig trygg och bekväm.

Mitt tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, extra/förstärkningskläder och regnkläder tillsammans väger mindre än många av ryggsäckarna som diskuteras här i tråden. Det är rätt stor skillnad på tankesätt.
 
Riktigt imponerande i vilket fall och tackar så mycket för svaret! :)

Själv får jag nog svårt att kapa mer än att möjligtvis investera en lättare ~65L säck till turer utan fiske och där tält och kök delas med någon! I övrigt värderar jag komforten mitt expeed ger, samt rymligheten i tältet :)
Även ett ombyte som inte väger så mkt känns tryggt och skönt till kvällen!
Som du säger är ju det viktigaste i slutändan att vi alla känner oss trygga och kan njuta av våra turer :)

Nåväl, ska inte få tråden att glida iväg från ämnet mer!
 
Vill göra ytterligare reklam för lättviktspackning. En frihetskänsla när packningen knappt känns på ryggen. Här en dag i Sarek med 3000höjdmeter, jag har min inov8 race elit 24l som rymmer mat, tält, sovsäck förstärkningskläder, klätter-
Och glaciärprylar å det mesta en kan önska sig. Ryggsäcken väger 360g.

Använde samma ryggsäck för en solotur genom centrala Sarek i somras å startvikt på 7kg inkl mat.

Fantastiska bilder men kommer nog att skippa stortoppen... Ser lite för ruskigt ut för mina svindlande anlag :)

Det kanske blir Kebnekajse. Jag var uppe på Galdhöpiggen i September

http://naturfoton.se/jattarnas-hem/
 
Lätt och trygg packning kräver ett annat tänk, där ryms inte fiske och fotoutrustningen. Men väl lätta bra kameran.

Somliga kan lämna extra och bra att ha hemma och andra blir oroliga därav och får bära mera. Inget är fel men lättare ger en härligare tur.

go tur
 
Vad gäller komfort. Jag hade ett bergans kompakt 2 förr. Ett tält som jag tillbringat tid i riktigt hårda vindar, så imponerad av vädertåligheten. Men jag kan inte sitta i det tältet och det är rätt viktigt för komforten tycker jag. Mitt tält som väger cirka 20% av berganstältet kan jag sitta i och byta kläder, får plats med all packning i tältet, laga mat i absiden osv, betydligt bättre komfort. Har även ett nallo 2 som är trängre om en är 2pers jmf 1 i mitt lätta tält. Har även ett kaitum 3 och det erbjuder bäst komfort av dem 4 tälten, men det bär jag inte om jag tänkt göra fysiska strapatser. Det är för övrigt svårt att diskutera vädertålighet, går väl inte att veta genom att bara se i butik. Tycker själv inte att det behövs tält som klarar de hårdaste vindarna i svenska fjällen sommartid. Visst har jag upplevt hård vind på sommaren, men inte ofta trots många nätter, och skulle tältet blåsa sönder är det ingen direkt fara för min del iallafall.

Vad gäller kaika så tycker jag det är rätt otroligt att det går att spara 2.5kg genom att ta tex en hmg windrider 4400 istället. Tycker det är enkelt att organisera packningen i den ordningen den behövs i en toppmatad ryggsäck.

På turerna på bilden ovan lånade jag ut min 40l ryggsäck (röda) till en fjällovan person som hakade, den rymde allt för honom. Och för mig rymmer den allt för minst 7 dagar solovandring, utan att spänna grejer utanpå säcken. Den väger 500g och håller betydligt högre kvalitet än motsvarande storlek ryggsäckar hos kända märken som väger det trippla. Jag har kört slut på flera ryggsäckar av olika variant i den storleken. Det finns moderna tyger som har kvalitet utan att behöva väga bly.

Inte för å låta dum men helt ärligt skulle jag lika gärna kunna böra på 5kg sten som att bära kaika och kompakt, nu när jag har så många alternativ att välja på hemma. I början av mina fjällvistelse hade jag bara ett tält och en ryggsäck och då tog jag förstås det, trist med överdriven konsumtion med.
 
Träffade på två som gick från Nikkaluokta till kvikkjokk via Sarek och 4st 2k toppar. De hade 8-9kg på ryggen, inklusive mat och fiskeutrustning. 27 mil på 9 dagar. Tror de fyllde på mat nånstans. Men för sån typ av distanser är det rätt viktigt med packvikt. Vilket det kanske inte är om en mest tänkt ligga still och kolla på rovdjur och göra dagsutflykter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Ida-Erika Ang damasker Fjällvandring 25
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...