1-lagers boots något för mej?

Jag är så otroligt tråkig och går i tennisskor året runt.
På sommaren tunnare modell och höst/vinter/vår är det tjockare. Spelar ingen roll om det är till vardags på väg till jobbet eller på helgen i skogen.

Problemet med tennisarna är att jag sliter ner dom i hälen efter bara nån månad. Dom åldras inte med stil samt att dom stinker mest hela tiden.

Funderar således på att köpa ett par snygga skinnboots (typ dr martens) som skall kunna funka vår/sommar/höst och gärna även om det är fuktigt ute.
Vad bör man tänka på vid val av dessa, är det samma storlek som på tennisarna eller lite större för att ev få plats med tjocksocka?

Har ni tips på några lämpliga snygga?
 
Jag köpte ett par timberland för några år sen men de var inget för
mig. Väldigt dåligt rull i gången, ingen uppbyggnad i sulan, pronerar man trampas de sneda ganska fort samt märkbart tunga. Dock bra på att hålla väta ute.
Fast jag vetefan om de är ett lager. Misstänker de är fodrade med något.
 
Med Dr Martens eller liknande kängor skulle jag helt klart prova ordentligt i butik. De blir kalla snabbt, så helt klart nice med extra sockor på hösten.

Lite beroende på hur dina knän mår och hur mycket du knatar kan det även vara värt att tänka på lite dämpande inlägg. De brukar vara rätt hårda i sulan och inte alls lika sköna att gå runt i som dina vanliga skor.
 
Det där med skostorlekar skiftar ju också mellan tillverkningsland, fabrikat och t.o.m. inom samma märke. Så man kan rakt inte utgå från att storleken man har på favoritskorna ska gälla för andra skor. Och kängor och stövlar är ju som redan sagts också beroende av hur mycket man tänkt pälsa på sig med strumpor. Plus att en del storlekar är satta med tanken att man ska ha tjocka raggsockor, andra inte.
 
Om du ska köpa ett par DM:s så prova i butik.
Köp gärna de lite dyrare som är tillverkade i England pga bättre skinn och vad jag tycker kvalitet.
Om du gått runt i Stan Smiths så är det ingen större skillnad avseende platt sula.

Jag skulle föreslå ett par 8 håls kängor. De kan lika gärna användas till vardags som till kostym efter lite puts.

När du gått in dina DM:s har du ett par följeslagare för många år framöver som bara blir skönare och skönare.



Lycka till

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Tack för era tips och synpunkter. Verkar som att dom engelsktillverkade DM bara säljs på nätet (sett några på tradera) men då blir det ju lite svårare att prova.
Kör ni alltid med dubbla sockar i dessa skor?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag kör enkla på sommaren dubbla under vintern.

De engelsktillverkade finns bla i DM butiken på söder, Stockholm.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Jag är så otroligt tråkig och går i tennisskor året runt.
På sommaren tunnare modell och höst/vinter/vår är det tjockare. Spelar ingen roll om det är till vardags på väg till jobbet eller på helgen i skogen.

Problemet med tennisarna är att jag sliter ner dom i hälen efter bara nån månad. Dom åldras inte med stil samt att dom stinker mest hela tiden.

Funderar således på att köpa ett par snygga skinnboots (typ dr martens) som skall kunna funka vår/sommar/höst och gärna även om det är fuktigt ute.
Vad bör man tänka på vid val av dessa, är det samma storlek som på tennisarna eller lite större för att ev få plats med tjocksocka?

Har ni tips på några lämpliga snygga?

Jag tipsade tidigare i nån tråd om Trickers och Crockett & Jones. Båda märkena tillhör de bästa handgjorda från Northampton. Jag har själv ett par Trickers Malton med commandosula som jag använder året om och ett par Crockett & Jones Islay. Inte gratis, men skor som håller en livstid om man sköter dem.

Trickers säljs bl a av Tweed Country sports i Stockholm. Crockett & Jones säljs bl a av skomakaren Grafford i Sthlm, men finns på några andra ställen också. Båda ställena har fantastisk servicekänsla.

http://www.countrysports.se/store/products/trickers-malton-country-boots
http://www.grafford.se
 
Nej. Så här gör jag nån gång om året - ta bort skosnörena och borsta dem rena. Ta en mjuk duk eller borste och applicera skokräm - låt stå ett tag - borsta med skoborste - polera med fuktig putsduk. Jag använder skoblock i cederträ dagligen för att hålla formen och suga ut fukt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Ix 2 vs. 3 lagers gore-tex Kläder 3
gladegp Ta ur fodret i 2 lagers GTX Kläder 0
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4
MiBro Jörn boots, ok with strong legs/calf? Kläder 5
Fiskewigge Höga vildmarks/jakt boots för fiske och blöta turer i skogen? Kläder 15
omni96 Boots/shoes for Sarek in the summer Kläder 12
Pessinki Filtstövlar/felt boots/valenki? Kläder 2
Maua Bestard Mountain Boots? Kläder 9
blomh Moose-boots? Kläder 12
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
IntMurr Vet någon något om Crispi Nevada Leather? Kläder 10
Swebeam M's Aegis Jacket något att ha? :) Kläder 3
cwmint Vem vet något om Whistler? Kläder 2
Zapparog Belleville Shoe något att vandra långt i? Kläder 1
2004-06-16 Något för gör det självare Kläder 4
grodanbolle Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare. Kläder 24
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Gidenstam Någon som vet något om kvaliten på Taigas Kläder. Kläder 10
Sigfridsson Vasque Sojourn ? Något att ha ? Kläder 1
Vet någon något om Ulvang flecce eller märket KVITEBJÖRN Kläder 3
Helly Tech något att ha? Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...