Räcker det med tjärsmörjning?

Jag har en burk "Gammeldags lädersmorning" från Jörnkängan, av typen som luktar tjära. Räcker det som behandling av en skinnkänga eller måste jag lägga ett vaxlager utanpå också? Funkar "sportvax" i så fall eller vad använder ni?

Jag har ett par Lundhags Skywalk (enlagers skalkänga). Och hur ofta bör man behandla "gummidelen" nedtill och i så fall med vad?

Tidigare har jag först tvättat skinnkängor försiktigt med sadeltvål och vatten, och sedan använt läderfett. Rätt eller fel?
 
Det fungerar om det är att få kängan vattentåligare.
Men
Fett gör lädret mjukt.
Med vax så behåller lädret sin styvhet.

Jag använder vax till mina Lundhags Pro när det behövs och gammaldags lädersmorning nån gång per år.
Funkar för mig.
Innan smorning spolar jag av dem med ljummet vatten o borstar bort lera och smuts med en rot/ diskborste och smörjer medan de är lite fuktiga.
Torra och varma fötter oavsett nederbörd eller hur blöt terrängen är.

Du har vårdtips på lundhags.se och jag vill minnas att jag sett nåt på Youtube också.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Tackar! =) Då kanske jag vågar gå över dem med tjärsmörj nu, och sedan vax nästa gång. Ska kolla om jag hittar några bra filmer med tips.
 
"Gammeldags lädersmorning" som luktar tjära. Räcker det som behandling av en skinnkänga eller måste jag lägga ett vaxlager utanpå också? Rätt eller fel?

Här finns det nog inget facitsvar, det beror på vilka egenskaper man vill uppnå och vilken typ av känga man har.

Jeg och sambon smörjer endast med Lundhagssmorningen, den med fett och tjära, och har så gjort i många år, det funkar för vårt användningsområde och de har inte förvandlats till mockasiner eller blivit överdrivet mjuka. Alltid varit vattentäta. Rotborste eller liknande regelbundet, thats it. Keep it simpel (Professional x 2 och Contessa).
 
Jag har ett par Lundhags Skywalk (enlagers skalkänga). Och hur ofta bör man behandla "gummidelen" nedtill och i så fall med vad?

Sånt här kan man använda om man vill:http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Listskydd-2000019637/
Eller motsvarade produkt från andra tillverkare.
Jag har även provat paraffinolja utan ngn uppenbar katastrof. Men den ger en lite kladdig yta.
Hur mycket det hjälper i det långa perspektivet vet jag faktiskt inte.
Men det blir blankt och snyggt för en stund IAF.
 
Sånt här kan man använda om man vill:http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Listskydd-2000019637/
Eller motsvarade produkt från andra tillverkare.
Jag har även provat paraffinolja utan ngn uppenbar katastrof. Men den ger en lite kladdig yta.
Hur mycket det hjälper i det långa perspektivet vet jag faktiskt inte.
Men det blir blankt och snyggt för en stund IAF.

Tack för tips! :) Men hur ofta behandlar du gummidelen?

Vet ju att man kan smörja gummistövlar med tex Linoljesåpa från byggnadsvårdsbutiken, men har inte testat på vandringsskorna. Borde ju vara likvärdigt tänker jag.
Den här har jag hemma, Linoljesåpa från Gyllenhaaks.
http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=product_info&cPath=77&products_id=455
 
Tack för tips! :) Men hur ofta behandlar du gummidelen?

Vid speciella tillfällen och/eller när omständigheter gör det lätt(att komma ihåg).
1) om jag ska iväg på nåt som kräver noggrann packning. Om jag ändå tittar igenom tältets stormlinor, kollar plåsterpåsen, ryggsäckens remmar o spännen för slitage så kan jag lika gärna pyssla om kängorna också.
2) eller när jag kommer hem från nåt lerigt. Likartat resonemang. Om jag ändå håller på så kan jag hålla på lite till.
3) eller så står jag med tuben/flaskan i handen för att det var ngt annat som skulle ha en slurk. Då kan kängorna - om de är rena - också få en skvätt.
Vet ju att man kan smörja gummistövlar med tex Linoljesåpa från byggnadsvårdsbutiken, men har inte testat på vandringsskorna. Borde ju vara likvärdigt tänker jag.
Den här har jag hemma, Linoljesåpa från Gyllenhaaks.
http://www.gyllenhak.com/webbutik/index.php?main_page=product_info&cPath=77&products_id=455
Nu när du säger det så...
Höll på med modellflyg för en halv evighet sen. Det var rätt vanligt att man smorde gummisnoddarna till såna plan där man vevade upp propellern med såpa för att få dem att hålla bättre.
Så antingen stämmer det, eller så är det en väl spridd missuppfattning!
 
Då ska jag testa med såpan, nu när jag ändå ska rengöra kängorna och vårda dem en smula. Ska iväg med Friluftsfrämjandet på en tur imorgon, så måste ju se presentabel ut när vi börjar i alla fall tänkte jag. Såpan känns ju "ofarlig", och som att man kan bada bort den i en vattenpöl om det känns fel.

dabac, spännande med såpan till modellflyget, då kan det säkert funka på fler grejer tänker jag, som packningar i leksaker mm. Värt att prova tänker jag.

Nu har jag borstat Lundhagsen, och ska ta bort resterande lera/damm med en svamp. Sen blir det Jörn-smorningen, och lite sportvax på imorgon. :) Hoppas det funkar fint!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...