Montering av footprint, "avigsidan" upp?!

Den här killen monterar ett Helsport-footprint med beläggning och sömmar upp.

https://youtu.be/4gdecTPCO5s


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Underbar video!
Klar Bengt Alsterlind varning "Tjipp å hej, välkommen till Hajk...

Ju mer jag funderar kring det här så desto intressantare blir det. Mitt HB tält har ju en klar anvisning. Har inte tänkt så mycket på det. Men naturligast känns ju att den mest belagda sidan är nedåt ren generellt. Dvs den blanka sidan men den ska vara uppåt. Det måste ju vara en tanke med det. Den "fula" sömmen kan man ju sy så den är nedåt ändå.
 
Vet inte vad Helsport rekommenderar då jag inte har något av deras tält, men här är svar på motsvarande fråga från Hilleberg:
http://se.hilleberg.com/EN/faq/when-using-a-footprint-which-side-goes-up/
Alltså. Svårtolkat. Blank och matt: snackar vi i visuell eller taktil bemärkelse?

Den BLANKA ytan som de nämner, är det den yta som SER mer glansig ut med beläggning, men som KÄNNS klibbig och allt annat än blank?

Och den MATTA ytan som de nämner, är det den yta som KÄNNS glatt/blank, dvs den utan beläggning?

I så fall har jag och Bengt Alsterlind gjort rätt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Underbar video!
Klar Bengt Alsterlind varning "Tjipp å hej, välkommen till Hajk...

Ju mer jag funderar kring det här så desto intressantare blir det. Mitt HB tält har ju en klar anvisning. Har inte tänkt så mycket på det. Men naturligast känns ju att den mest belagda sidan är nedåt ren generellt. Dvs den blanka sidan men den ska vara uppåt. Det måste ju vara en tanke med det. Den "fula" sömmen kan man ju sy så den är nedåt ändå.
Ja precis! Jag hade inte börjat tvivla om det inte vore för sömmarna. Möjligt att beläggningen ska vara vänd in mot tältet men det verkar så fel att sömmarna skulle vara det.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
På Hillebergs footprints är den täta PU-beläggningen uppåt (precis som på innertältets botten), dvs markslitaget är mot väven och inte mot tätskiktet.

Den "fula" sidan med sömmen skall vara nedåt marken. Den "vackra" sidan mot dig.
Allt enligt både Hilleberg och Helsports egna instruktioner.

När jag kontaktade Hilleberg för ett par år sedan, så fick jag svaret att det spelade absolut ingen roll vilken sida man har upp eller ner.
 
Alltså. Svårtolkat. Blank och matt: snackar vi i visuell eller taktil bemärkelse?

Den BLANKA ytan som de nämner, är det den yta som SER mer glansig ut med beläggning, men som KÄNNS klibbig och allt annat än blank?

Och den MATTA ytan som de nämner, är det den yta som KÄNNS glatt/blank, dvs den utan beläggning?

I så fall har jag och Bengt Alsterlind gjort rätt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
På Hillebergs footprints är den blanka sidan den som är PU belagd, undersidan är bara textil (precis som golvet i innertältet).
 
När jag kontaktade Hilleberg för ett par år sedan, så fick jag svaret att det spelade absolut ingen roll vilken sida man har upp eller ner.

Mysteriet fortsätter...🤓
Enligt deras hemsida som Smux länkade till så var instruktionen klar. Samma sak i den bifogade monteringslappen. Kanske när allt kommer kring så är hemligheten att den påsydda loggan syns då?
 
Och det officiella svaret lyder:

Det er ikke første gangen vi får spørsmål om dette, det er riktig slik bildet viser, denne siden skal vende opp i teltet. Den belagte siden (den som er mest blank) skal vende opp og ikke ned mot bakken. Dette er bevisst gjort for at det belegget som holder bunnduken vanntett ikke skal bli skadet mot steiner eller spisse gjenstander som ligger på bakken.

Du kan sjekke bunnen i innerteltet, dette er sydd lik footprintet, den blanke siden vender opp i innerteltet og den matte siden av bunnen vender ned mot bakken.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Bra Hanna!

Nu kan vi all sova gott på våra footprint med den blanka sidan upp.😊
Anledningen var alltså att skydda beläggningen från nötning.

Hur funkar det här med din footprint och sömmarna nu? Om jag förstod det rätt så kommer du ha "avigsidan" uppåt. På HB är den den nedåt.
Kanske den är felsydd ändå?
 
Ja du, det fick jag ju inget riktigt svar på. Risken är ju att man nöter på tygskarvarna. Se den lilla rundeln vid vänstra hörnet, på bilden. Tygkanten är ju rå.

6c49855bc9082e5919c6071bc3f49ded.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
jag brukar ha regnponcho som footprint och tycker det känns naturligt att ha avigsidan bortåt från vätan, alltså uppåt. avigsidan kanske suger åt sig från marken annars?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.