Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor

Har sent omsider planerat en Sarekvandring nästa vecka och upplever mig tillfreds med packning/utrustning, men inte riktigt gällande färdväg. Vore mycket uppskattat att få lite hjälp med några frågor då avresedagen närmar sig.

Färdvägen är det enda jag efter att ha läst böcker och granskat bd10 inte känner mig helt hundra på ännu. Kanske finns det andra som gått en liknande rutt som har tips?

Som utgångspunkt kommer jag ta mig upp med bil och efter att ha funderat på startpunkt känns Sourva lämplig. Start och avslut är alltså Sourva. Under vandringen skulle jag gärna vilja se/bestiga 1) Skierfe 2) Rapadalen 3) Låddepakte 4) Svarta spetsen 5) Pielasslätten 6) Pastavagge

Min högsta önskan är att helt ta mig fram till fots, dvs inga båttransporter/skjutsar. Eftersom jag försöker att hålla mig till ca 7-10 dagar (ex reservdagar) är smidigaste vägen ganska viktigt. Har skissat in en tänkbar rutt (klicka här för att se den). Oerhört tacksam för input, om några av valen är helt tokiga, om det finns bättre vägar, och om det finns några pärlor/smultronställen som är värda att ta detours/rutta om för att passera. Min skiss är verkligen bara en skiss, så lyssnar mer än gärna till andra förslag!
 
Ingår skidåkning i begreppet "till fots"?

Skidåkning ingår inte, men varmt tacksam för påminnelsen om att det faktiskt är mycket snö kvar. Tänker du att det är lämpligare att gå längs Sitojaure till Njuntes/Svine och därifrån gå söderut längs med Kungsleden fram till Skierfe? Min enda tanke med höglands-rutten är egentligen att spara in några mil då jag försöker hålla mig till 7-10 dagar exklusive extradagar.
 
Mycket utmanande färdväg!

Hejsan,

Man har ju genom åren sett många olika förslag på färdväg genom Sarek, men jag tror att du kan ha slagit någon form av rekord, för det är onekligen en mycket utmanande färdväg som du skissat på.

De (kanske?) största utmaningarna enligt mig (i tidsordning....)

1: Vad över Sijddoädno. Detta har det skrivits om tidigare och de finns de som lyckats ta sig över. Men med mängden snö som finns kvar uppe på högfjället hade jag inte räknat med att det går att ta sig över.
2: Nästa utmaning blir väl vadet över Lulep Basstajåhkå, men det lär väl iofs vara klart lättare än 1:an...
3:Gå över Stour Skoarkki. Mycket cool färdväg som ser oerhört brant ut på kartan. Här hade jag varit väldigt orolig för snöns stabilitet, för det lär ju ligga massor med snö och brant är det, ofta en dålig kombination när snön smälter.
....och på vägen hem har du ju ett par svåra vad där Sijddoädno ska passeras ännu en gång.

/ Stefan
 
Kan bara hålla med undvall's kommentarer att det är en rejält utmanande tur du lagt upp.
Förutom kommentaren om vadet över Sijddoädno kan jag tillägga att området som avgränsas av Njirávjågåsj-fram till ca 800m kurvan väster om Vuovres och ner mot Sijddoädno/Guordesluoppal är rejält storblockig morän som inte syns på kartan. Mycket besvärligt och tidskrävande att ta sig genom, speciellt i regn. Vi gick genom det området från renvaktarsugan upp mot Vuovres i somras och passagen tog timmar trots liten distans på kartan. definitivt ett område jag kommer att undvika framöver.
Väster om renvaktarstugan är det en passage genom vide som kan vara krävande, speciellt om marken är vattensjuk och man tvingas gå omvägar.

Basstavagge kan bli en återvädsgränd vid hög vattenföring som gör jokkarna ovadbara pga snösmältning eller intensivt regn, så ett opålitligt vägval.

Min rekommendation för att du skall kunna genomföra vandringen på din planerade tid är att gå rakt fram till Biellevallda från Sourva ( dvsväster om vattensystemen och över Gukkesvaggebron). Därefter vika upp mot Snavvavagge och vidare österut enligt din karta. När du passerat Skirfe ansluter du till Kungsleden norrut.
Vill du inte gå fram till Saltoloukta /Kebnats och ta bussen tillbaka till bilen vid Sourva, finns det en alternativ väg som fungerar:
I höjd med renvaktarstugan (en bit norr om Sitojaurestugan) vadar du Avtsusjjåhkå och vandrar norr om Báktegiesjjåhkå, mellan Sjäksjo och Måskostjåkkhå, sväng väster och passera söder om Rásek. Håll höjd västerut och passera mellan Vuovres och Gähppo. Sedan tillbaka mot Sourva (tror det är enklare att passera blockhavet om du tar sikte mot sjön 802.
 
Hejsan,

Man har ju genom åren sett många olika förslag på färdväg genom Sarek, men jag tror att du kan ha slagit någon form av rekord, för det är onekligen en mycket utmanande färdväg som du skissat på.

De (kanske?) största utmaningarna enligt mig (i tidsordning....)

1: Vad över Sijddoädno. Detta har det skrivits om tidigare och de finns de som lyckats ta sig över. Men med mängden snö som finns kvar uppe på högfjället hade jag inte räknat med att det går att ta sig över.
2: Nästa utmaning blir väl vadet över Lulep Basstajåhkå, men det lär väl iofs vara klart lättare än 1:an...
3:Gå över Stour Skoarkki. Mycket cool färdväg som ser oerhört brant ut på kartan. Här hade jag varit väldigt orolig för snöns stabilitet, för det lär ju ligga massor med snö och brant är det, ofta en dålig kombination när snön smälter.
....och på vägen hem har du ju ett par svåra vad där Sijddoädno ska passeras ännu en gång.

/ Stefan

Kan bara hålla med undvall's kommentarer att det är en rejält utmanande tur du lagt upp.
Förutom kommentaren om vadet över Sijddoädno kan jag tillägga att området som avgränsas av Njirávjågåsj-fram till ca 800m kurvan väster om Vuovres och ner mot Sijddoädno/Guordesluoppal är rejält storblockig morän som inte syns på kartan. Mycket besvärligt och tidskrävande att ta sig genom, speciellt i regn. Vi gick genom det området från renvaktarsugan upp mot Vuovres i somras och passagen tog timmar trots liten distans på kartan. definitivt ett område jag kommer att undvika framöver.
Väster om renvaktarstugan är det en passage genom vide som kan vara krävande, speciellt om marken är vattensjuk och man tvingas gå omvägar.

Basstavagge kan bli en återvädsgränd vid hög vattenföring som gör jokkarna ovadbara pga snösmältning eller intensivt regn, så ett opålitligt vägval.

Min rekommendation för att du skall kunna genomföra vandringen på din planerade tid är att gå rakt fram till Biellevallda från Sourva ( dvsväster om vattensystemen och över Gukkesvaggebron). Därefter vika upp mot Snavvavagge och vidare österut enligt din karta. När du passerat Skirfe ansluter du till Kungsleden norrut.
Vill du inte gå fram till Saltoloukta /Kebnats och ta bussen tillbaka till bilen vid Sourva, finns det en alternativ väg som fungerar:
I höjd med renvaktarstugan (en bit norr om Sitojaurestugan) vadar du Avtsusjjåhkå och vandrar norr om Báktegiesjjåhkå, mellan Sjäksjo och Måskostjåkkhå, sväng väster och passera söder om Rásek. Håll höjd västerut och passera mellan Vuovres och Gähppo. Sedan tillbaka mot Sourva (tror det är enklare att passera blockhavet om du tar sikte mot sjön 802.

Jag är verkligen oerhört tacksam för era svar, kan inte nog beskriva hur högt jag värderar detta. Eftersom terrängen är ny för mig väljer jag att följa era råd om att undvika Sitoätno. Har även kollat upp de alternativa ruttförslagen och tycker de ser mycket bra ut.

Det jag främst kommer att tänka på är:

1) Helst skulle jag vilja undvika båtavgift. Tycker spontant att det kanske förtar lite av helhetsupplevelsen med. Är båt/båtavgift ett måste vid överfarten mellan Svine-Sitojaurestugorna? Går det att ta sig vidare norrut längs Kungsleden på annat sätt i annat fall?

2) Är en tänkt färdväg från Skierfe/Aktse rakt norrut eller via Njuntes och vidare upp mot Rinim och sedan med passage över dessa delar av Sitoätno helt att bortse från? Så pass svårt och oförutsägbart att det inte är ett reellt alternativ?

3) De som väljer att se Basstavagge och inte är smått tokiga tänker i princip att de sedan vänder tillbaka igen vid östra mynningen? Eller hur tänker man att man kan ta sig härifrån norr-/öster-/söderöver?

4) Är denna rutt överhuvudtaget så omständig att tio dagar med fördel kan vandras en helt annan väg med dessutom ännu mer spektakulära vyer? Anledningen till att jag velat ta mig söderut är framförallt att uppleva Rapadalen som ju på något vis känns som något man verkligen skulle vilja se på en tur i Sarek.
 
1. Mellan Svine och Sitojaurestugorna kan du ro helt gratis. Här ska finnas tre båtar, och minst en måste alltid finnas vid varje ändpunkt. Har du tur så ligger det två båtar när du kommer, annars måste du ro iväg och hämta en båt som du tar på släp. Det är rätt långt att ro och lite strömt tror jag också. Ett alternativ är förstås att tålmodigt vänta tills det kommer någon från andra hållet. De flesta här väljer dock att beställa skjuts med motorbåt.

2 och 3. Från Rinim tar man sig genom Basstavagge eller med båtskjuts till Sitojaurestugorna (alt. Ribaluokta). Man kan också be om skjuts över Sitoälven enbart. Jag tror man måste beställa båtskjuts i förväg för att vara säker (Kuhmunen eller snarlikt namn). Med hänsyn till snö- och vattenmängderna kommande vecka är en färd genom Basstavagge osäker.

4. Den rutt som föreslås av smux är fullt rimlig och kan rekommenderas. Glöm dock alternativet att klättra över Stuor Skoarkki, svårt och farligt med nu rådande snöförhållanden. Gå i stället ner till älven, vada Alep Vassijåhkå och gå sen upp på fjället - det som brukar kallas den övre vägen till Rapadalen. Lulep Vassijåhkå vadar du långt upp.

Lycka till önskar Pelle
 
Det är helt absurt vad mycket detaljerad Sarek kunskap det finns här på utsidan. Finns det Sarek-info paketerat i ett vettigt format någonstans eller måste man läsa de böcker som beskriver olika leder och söka runt på utsidan?

Jag skulle vilja ha en karta där man kan klicka runt på olika delar av området, se kommentarer om olika möjliga och omöjliga vad, beskrivningar och bilder på hur terrängen faktiskt ser ut. Se turförslag vår och sommar. Samla alla olika namn! (herregud idag måste jag ju söka på minst tre olika stavningsvarianter för att hitta rätt)

Här på utsidan finns all kunskap, är det inte någon som kan sy ihop något på datorn? Jag kan bidra med en liten hög hundralappar och vara ivrig användare. :)
 
Det är helt absurt vad mycket detaljerad Sarek kunskap det finns här på utsidan. Finns det Sarek-info paketerat i ett vettigt format någonstans eller måste man läsa de böcker som beskriver olika leder och söka runt på utsidan?

Jag skulle vilja ha en karta där man kan klicka runt på olika delar av området, se kommentarer om olika möjliga och omöjliga vad, beskrivningar och bilder på hur terrängen faktiskt ser ut. Se turförslag vår och sommar. Samla alla olika namn! (herregud idag måste jag ju söka på minst tre olika stavningsvarianter för att hitta rätt)

Här på utsidan finns all kunskap, är det inte någon som kan sy ihop något på datorn? Jag kan bidra med en liten hög hundralappar och vara ivrig användare. :)

Klicka runt? Det måste väl finnas något enklare, finns det inte på youtube?
 
Jag tycker det är även fint att låta "Europas sista vildmark" vara lite spännande och inte samla alla foton, videos och informationer som finns på ett portal.

De som känner önskemålet att vandra på 100% planlagt fartväg blir kanske gladare på en markerad vandringsled.
 
Hur man än ser på Sarek, så är området ofattbart stort. Då och då dör vandrare i Sarek. Det finns ingen eller mycket begränsad mobiltäckning och man måste alltid ha reservplaner och reservdagar. En sarekvandring är ingen spontangrej. En av tjusningarna är just att själva Sarek ligger mer än en dagsmarsch bort var man än startar.
Många bekräftelser på detta får man genom att läsa de vandringsberättelser som finns här på utsidan. De är innehållsrika och informativa.
Lycka till!
 
Om du har Facebook kan du gå in på Saltoluokta Fjällstations sida, de har lagt ut färska rapporter om snöläge i Sarek.

Bla a står det vilka leder vandrare har vänt på nyligen pga för mycket snö och att Skarja bron ska försökas att sättas på plats under denna vecka.

För övrigt finns ingen bättre sammanfattande information att hämta än Grundstens bok om Sarek. På tur i Sarek tror jag den heter.

Även om marken är gåbar så är en del av jokkarna nog inte vadningsbara. Men kolla på Saltos Facebooksida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
jeff Sarekvandring i sommar Fjällvandring 10
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
avslut1008 Sarekvandring över midsommarhelgen..... Fjällvandring 1
rangefinder Sarekvandring. Fjällvandring 9
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Totteman Ändring till nästa års vandring? Fjällvandring 14
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
linus.holmqvist 2 nätters vandring nästa söndag (19aug)... Tips? Fjällvandring 3
bernekorn Saltfjellet nästa vecka, för blött? Fjällvandring 2
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
diHib Dax att börja planera nästa års färd Fjällvandring 8
Napoleon Sarek nästa vecka? Väderprognosen ser inte bra ut... Fjällvandring 11
lannestedt86 Vandra nästa helg. Fjällvandring 11
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Ruskväder i fjällkedjan nästa vecka.. Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Jämtland nästa helg (21/9 - 24/9) ? Fjällvandring 6
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
lökarn Vandring nästa vecka Fjällvandring 5
niduri Fin (lång)helgvandring nästa helg (!) Fjällvandring 1
pedhan Abisko - Keb nästa vecka Fjällvandring 3
petsu97 Sarek nästa mål? Fjällvandring 7
MoFF Padjelanta nästa! Fjällvandring 6
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
werran Vandring vecka 20 - 2019 Fjällvandring 3
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Joakim Ambrosson Vandring v29-32, 1 vecka Fjällvandring 4
Mansson Grövelsjön vecka 38 Fjällvandring 0
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
bernekorn Dovre fjell - vandring om en vecka Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.