Nu bär det äntligen ut!! ...

Efter nåra dagars välbehövligt regn -men inte tillräckligt -kom ja så iväg på en dagtur i sol, lagom värme å vind.
Styrde kosan mot Eknön i Slätbakens mynning, men gjorde först ett stopp vid favoritön Vårholm, vars namn inte har med årstiden att göra utan är en förvanskning av ursprungsnamnet Vårdkaseholmen, och på dess högsta topp finns stenringen kvar som man hade som stöd för virket som till slut bildade en kon. Sista bränningen var 1719 då ryssarna var i antågande.

Där fick ja sällskap av en sädesärla som kom å satte nära å putsade sig i lugn å ro, och en ung rådjursbock som betade 10 meter ifrån båten.

Väl på Eknön hälsade ja först på kossera å sen plåtade ja den stora å gamla rekordgranen, cirka 5,20m i omkrets i brösthöjd och nästan jämntjock 6-7 meter upp! Den levde fram till 70-talet.
Tog även en bild på ett stort ekvrak, och spanade efter sommargyllingen, men då hade ja behövt sitta still nån timme å de hade ja inte tålamod till.
Vet inte om den varit synlig/ljudlig där de senaste åren?

Tog åxå en selfi på den gamla släpräffsan, kul då ja som grabb hjälpte till att sköta en sån på en grannö.

bilder:
1-Bautagranen.
2-Grantoppen.
3-Fina blomster i åkern, va de nu heter?
4-Frukostmacka på Eknön.
5-Rejält ekvrak och badhytt.
6-"Under lindars djupa grönska".
 

Bilagor

  • Rotation of 061.jpg
    Rotation of 061.jpg
    154.5 KB · Visningar: 549
  • Rotation of 058.jpg
    Rotation of 058.jpg
    147.9 KB · Visningar: 547
  • 026.jpg
    026.jpg
    102.1 KB · Visningar: 548
  • Rotation of 031.jpg
    Rotation of 031.jpg
    105.6 KB · Visningar: 545
  • 065.jpg
    065.jpg
    91.1 KB · Visningar: 548
  • 066.jpg
    066.jpg
    99.1 KB · Visningar: 542
Bilder:
1-Sommargylling; Kolthoff & Jägerskiöld 1898. (nederst Varfågel).
2-Troliga släktingar till kossera på Eknön. Seglet är barkat/impregnerat me rå linolja som kvigan tycks gilla :)
3-Sonson M vid Lönshuvuds vårdkase.
Väl värd ett besök, vidunderlig utsikt över skärgårn och intressanta gamla inskriptioner på insidan.

Likaså Ekenön som är helt unik med sina många bautaekar och andra träd som är nåra storlekar större än på andra öar. Naturreservat.
 

Bilagor

  • 006.jpg
    006.jpg
    28.9 KB · Visningar: 539
  • Kvigor invaderar Lill-Kajsa Bilder från mobilen ericson elm 703.jpg
    Kvigor invaderar Lill-Kajsa Bilder från mobilen ericson elm 703.jpg
    60.2 KB · Visningar: 558
  • Marley Lönshuvud vårdkase 536.jpg
    Marley Lönshuvud vårdkase 536.jpg
    59.9 KB · Visningar: 541
Kor kan va spännande , i sommras var jag absolut tvungen p.g.a extrem terräng dra igenom en hage - ryggan vägde 33kg o kossorna drog efter.
Jag är helt lugn med kor men dom hade kalvar och jag vet att man ser i deras ögon hotfull ut med en gigantisk ryggsäck...man fick bråttom.

Hörde nått om att det kanske vänder i år vintermässigt , kan eventuellt finnas potential för lite kallare vintrar - passa på och lägg upp bränslelager så du kan bli infryst där ute , man får la se efter sommaren vart det lutar!
 
De som inte känner till det rätta förhållandet tror nog att ja ä gjord av pengar som kan bo på ett så paradisiskt gammalt skärgårdsställe, men faktum är att det är ett arrende som bygger på ett 71-årigt handskakningskontrakt som är inne på sin tredje generation.
Det är nog rätt unikt idag.

Men även ett "paradis" har sin baksida. Det var inte alltid så roligt att som barn vara "deporterad" till ön varje sommar utan att kunna ta sig någon vart!
Men ja gjorde tidigt mina tappra försök att utvidga det sociala livet utanför familjen, bland annat genom att i 5-årsåldern rymma till andra sidan ön där min idol Farbror-Otto bodde.
Där vankades det apelsiner, röda vinbär, gamla gulblekta veckotidningar å en slurk pilsner :)
Ja hade som liten palt lärt mig kostigen dit där vi hämtade mjölk var tredje dag från korna som gick på lösbete å som öns ägare å brukare kom med båt för att handmjölka varje dag.
Och att bistå vid mjölkningen var kul, som att hålla i svansen så den inte daskade i ansiktet på den som mjölkade, plocka fästingar!! och som lön fick ja en slurk mjölk direkt ur spenen, där strålen kittlade så roligt i gommen!

Med dagens perspektiv låter de som ja va född på 1800-talet :)
 

Bilagor

  • egna bilder 094.jpg
    egna bilder 094.jpg
    30 KB · Visningar: 472
  • egna bilder 097.jpg
    egna bilder 097.jpg
    41.6 KB · Visningar: 467
Kor kan va spännande , i sommras var jag absolut tvungen p.g.a extrem terräng dra igenom en hage - ryggan vägde 33kg o kossorna drog efter.
Jag är helt lugn med kor men dom hade kalvar och jag vet att man ser i deras ögon hotfull ut med en gigantisk ryggsäck...man fick bråttom.

Hörde nått om att det kanske vänder i år vintermässigt , kan eventuellt finnas potential för lite kallare vintrar - passa på och lägg upp bränslelager så du kan bli infryst där ute , man får la se efter sommaren vart det lutar!

Hej!
Nja, kor me kalvar behöver man nog inte va rädd för om man inte kommer emellan dom, däremot kan de finnas en tjur i skocken å då blir det genast besvärligare, även en mindre sådan kan ge en en ordentlig "kyss"!

Ja gärna strängare vintrar med bra snödjup å stadiga isar att gå på!
När de gäller ved har ja haft flax å kunnat ta vara på mindre björk från en avverkning som ja tidigt randbarkade på plats och som halvtorra kapat å kluvit i 1-meters längder å förvarar luftigt i vebon. De blir lyxig eldning i höst/vinter.
Har åxå lövfällt 25 långa smala alslanor där bladen nu drar ur runt 50% av fukten och som ja om nåra veckor kapar, klyver å staplar luftigt, så har ja torr sprättfri kaffeved för öppna härden redan i år.

Ja "infrysning" är en vurm ja har haft länge, rekordet -på 70-talet -var när ja satt på ön i 20 dagar innan isen bar att gå på ;-)

Bild;
Tjurgos kan dock förekomma men rekommenderas inte!! Men här står ja tryggt i båten å Gräddnos utanför.

Go riktig midsommar till alla! som ju infaller redan imorron den 21:a :)

DS Harvar i stan med nåra måsten och kollar på live-TV; Americas-Cup seglingarna som går av stapeln på Bermuda. Lite extra kul då ja diskade mig dit 1975 ombord på Svenska Amerikalinjens flaggskepp KUNGSHOLM.
Ett egentligen idiotiskt å oförsvarligt miljardslöseri!!!
Men som "född" å uppväxt i båt kan ja inte hålla mig :) Det är världens äldsta idrottstävling som startade redan 1851 DS
 

Bilagor

  • Gräddnos 010.jpg
    Gräddnos 010.jpg
    39.6 KB · Visningar: 451
Naturupplevelse i stan på väg till matbutiken:
En steglits, en trädkrypare å vid glassmojen en gråsparvsunge som pickade myntaglass från fingret, så nu får man väl salmonella ;-)
 

Bilagor

  • 002.jpg
    002.jpg
    31.6 KB · Visningar: 442
Ett + med att häcka i en lägenhet en midsommarafton är att huset i det närmaste ä tömt på boende å man kan kräma på med AC/DC å Ministry så rutorna skallrar :)
En berättigad fråga är varför nu ett naturfreak stänger in sig i stan denna fagra årstid?!
Ett fullständigt svar kan jag inte ge för det finns flera paradoxer, men huvudorsaken är att ja tittar på Ameicas Cup Live från Bermuda.
Världens äldsta, dyraste å tokigaste idrottstävling som startade redan 1851.
Som ja tycker är helt oförsvarlig att lägga miljarder på när det finns ett så stort mänskligt behov av kapital, resurser å vetenskap.
Men ä man "född" i en segelbåt å fostrad av en befaren far så får det lätt konsekvenser man inte alltid kan styra över själv.
Och jag är den minst tävlingsinriktade person ja nånsin träffat eller har hört talas om!! men det är själva seglandet som intresserar mig å som sitter i ryggmärgen, hur de olika båtarnas besättning manövrerar i förhållande till vind, strömmar, den andra båtens manövrer, fart etz.

Så nu stundar 4 dagars torrsegling,
The grande final!
USA mot Nya Zeeland, där nu NZ leder efter 4 utklassande seglingar, men allt kan hända å vända!

Men de tullar inte så mycke på de tilltänkta skärgårdsexpeditionerna, för skärgårn är ju inte helt fri förrän efter den 15 augusti då de sista fågelskydden upphör.
 
Lilla Nya Zeeland (3 milj.innevånare) utklassade jätten USA (300 milj.innevånare) med 7-1 !!!
Fler såna näsknäppar kan de sturska jenkarna behöva :)

Hur tokig Cupen än är så har det varit jäkligt roligt å intressant att speciellt studera NZ-ländarnas enorma skicklighet att manövrera de har flygande monstren som toppat 44 knop!! och deras skicklighet som konstruktörer av båten och dess detaljer som gav ett vinnande resultat.

Men nu längtar ja efter IRL-segling i det blöta!
Drar ut i början av nästa vecka.

Den här veckan har ja haft trevligt å skojfriskt umgänge med sondotter S här i stan, inklusive natur. Igår grillade vi starka körvar i min skog här intill.

Har lagt upp grovplaner för mini å-medel långa expeditioner framöver, med 3 av båtarna, anpassat till mitt fysiska tillstånd; plywoodkajaken, rodd/segelsnipan Lill-Kajsa å stora snurrbåten Rödluvan.

God natursommar!!
 

Bilagor

  • 033.jpg
    033.jpg
    87 KB · Visningar: 371
  • 015.jpg
    015.jpg
    35.4 KB · Visningar: 367
  • Pfabkajaken Bilder från mobilen ericson elm 494.jpg
    Pfabkajaken Bilder från mobilen ericson elm 494.jpg
    68.3 KB · Visningar: 372
  • suvin lw honör hela båten dec.-16.jpg
    suvin lw honör hela båten dec.-16.jpg
    38.4 KB · Visningar: 370
  • rödluvan å tjur_resize.jpg
    rödluvan å tjur_resize.jpg
    81.5 KB · Visningar: 375
Tyvärr kunde vi inte dra till ön denna gång men hoppas de hinns med innan gymnasiet stundar.

Drar ut själv i möra, har klarat mig förvånansvärt bra i stan så här länge, men nu rycker de i naturnerven.
Ska bland annat spana in avverkningar på öarna efter småbjörk som blivit över, de är halvtorra å kan bli eldbara till i vinter.

God juli!

Bilder:
-S har gjort mig sommarfin.
-S i yngre år.
-Favoritlagun.
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    37 KB · Visningar: 337
  • Resize of Resize of 2008-10-06 013.jpg
    Resize of Resize of 2008-10-06 013.jpg
    77.3 KB · Visningar: 341
  • Resize of Resize of 2008-10-06 012.jpg
    Resize of Resize of 2008-10-06 012.jpg
    78.9 KB · Visningar: 340
  • Bilder från mobilen ericson elm 441.jpg
    Bilder från mobilen ericson elm 441.jpg
    33.7 KB · Visningar: 339
Bild 1: Teamworkstyrning av Rödluvan:
Majken 8, Alfred 5, LW pensionist.

2: Rödluvan. Kungsfiskarspaning Arkökanalen.
 

Bilagor

  • 020.jpg
    020.jpg
    40.8 KB · Visningar: 292
  • med rödluvan i lilla arkökanalen.jpg
    med rödluvan i lilla arkökanalen.jpg
    90.5 KB · Visningar: 297
Ja lär mig aldrig att högsommaren för mig till stora delar är en förberedelse inför kommande höst/vinter, i huvudsak då jobb med att fixa ved å samtidigt träffa folk som är lediga å själv viljan att luffa bland skären!
men luffningen -utan det sociala -får ju sin höjdpunkt efter den 15:de augusti då de sista fågelskydden öppnar å det är fritt fram!!
de ser ja fram emot!

Trotts att ja bara småhattat i skogen har det blivit en hel del fin halvtorr björk från avverkningen,
de blir lyxvärme i höst/vinter :)

Bild
1/ På väg till vinden för sluttorkning.
2/ Fin syn!
(Tavelmotiv MOSHULU
4-mastad bark med brokig historia byggd 1904, fungerar idag som restaurang i Philadelphias hamn USA. Teckning LW).
 

Bilagor

  • Rotation of 009.jpg
    Rotation of 009.jpg
    103.3 KB · Visningar: 284
  • Rotation of 023.jpg
    Rotation of 023.jpg
    73.5 KB · Visningar: 286

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.