Hållbaraste byxan för vardagen

Haglöfs rugged Mountain pants,,,, är en snygg slitstark bekväm byxa,, absolut en byxa värd att prova
 
Här är jag intresserad av att veta hur revolution race står sig? Är det någon som kan uttala sig om deras hållbarhet?

Själv har jag kört 2 olika par av Fjällräven under några år. Mina vidda pro har jag använt längst och är fortfarande i bra kvalité efter en del slitande, tvättande och vaxande.
 
Använder också ett par KM Gere 2.0 flitigt. Dock aldrig i urbana miljöer. Där är istället Fjällräven High Coast Trousers favoriten. Jeans mm nöter jag snabbt hål på i grenen men inte dessa i relativt tunn G-1000 lite. Och jag kommer lätt undan med att ha byxorna till skjorta och kavaj. Men kanske inte fickor och tjockt tyg nog för TS.
https://www.fjallraven.se/high-coast-trousers
Drygt fem år sen. Har inte hittat nåt bättre än dessa: Tunna, tåliga, ser ut som chinos, torkar snabbt.
Nu har dom dock krympt en aning i midjan :giggle: så jag hoppas att FR fyller på med nya storlekar snart.

Eller är det nån som har ett annat tips? Alltså en frilufsbyxa som mer ser ut som en chino utan massa utanpåliggande fickor mm.
 
Finns ju hur mycket som helst. KM, Fjällräven, Haglöfs m.m.
Underbart Datpsu! Trodde jag hade kollat igenom det mesta.
Specificera gärna vilken modell du tänker på då jag inte hittar nån annan än just den FR High coast trosers som jag nämnde för redan fem år sen. Tyvärr har även den byxan en del frilufsiga detaljer men de är så väldigt diskreta att jag kan leva med dem även om jag helst hade sluppit sommar vid knän och dragkedja på bakfickan.

Söker som sagt en chinos-lik byxa utan "frilufsspecifika" detaljer som sömmar för tex förböjda knän, utanpåliggande fickor, dragsko i benslut osv. Nån polycotton-mix borde funka bra.
Målbild: gå från vandring direkt till 50-års skiva. Endast byta skor. Typ.
 
Något tips på en tråd-byxa som pallar med lite sadelgnugg vid cykelpendling?
Hade bästa kontorsbyxan Lundhags Traverse pant men tyget i grenen blev slitet.
Nå, de höll väl helt bra ändå, 6 år innan de föll sönder🤪
 
Kanske det. Men nu var det ju inte det jag frågade efter.

Du sa: Finns ju hur mycket som helst.
Ge mig gärna ett konkret exempel i så fall.
Det verkar skilja rätt mycket på utbudet olika år och säsonger? Just nu när jag kollar hittar jag inte många "mer civila" friluftsbrallor i de vanliga svenska/norska märkena.

Jag har tidigare modeller från t ex Lundhags, chinos (dock med dold benficka och dold snörning i benslut) i någon väldigt lätt och luftig bomulls-polyester-mix samt en femficksmodell från Bergans (dolda vädrings-blixtlås i sidorna och dold snörning i benslut) i nån typ av syntet. Har en tunn luftig femficksbyxa från Berghaus också, men det är kanske mer det plastiga tyget än skärningen som gör att det nog syns att det är en friluftsbyxa.

Har du kollat in Houdini? Jag har ett par Dock Pants (dam visserligen) som jag tycker funkar till vardags.
https://houdinisportswear.com/sv-se/men/pants/everyday-pants
 
Det finns produktsegmentet "tactical" som väl är skapat för folk som ska gör lite aktiva saker, men inte synas så uppenbart.
Genomgående är att det brukar vara med stretch och smutsavisande tyg och att eventuella extra features som fickor och kanske någon extra d-ring inte ska synas så tydligt. Finns både jeans och chinos och är väl generellt billigare än typ fjällräven och KM. Kan inte tipsa om så många olika märken, men jag har jeans från 5.11 som jag är mycket nöjd med. Funktionella och hållbara.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.