Snöläge Laponia.

Jag kom igår hem från Kvikkjokk efter en vandring till Pårek i sydöstra Sarek veckan före midsommar (19-23/6). Jag var beredd på att det skulle kunna vara rätt mycket snö på Pårekslätten och att det inte skulle kunna gå att ta sig över vid vadet vid Pårekjaure. Till min förvåning var stigen nästan helt torr och stigen vara bara täckt av snö på några få ställen. Isarna på sjöarna hade gått. Vattendjupet vid vadet vid Pårekjaure var 3-4 dm högre än vad som är normalt vid sommarens sluti. Större snöfält fanns först när jag kom upp på nivåer runt 900m på stigen upp mot Sähkok. Dess nordsida mot Sähkokjåhkå var nästan helt snötäckt så att ta sig över till Njoatsosvágge skulle ha varit besvärligt. Jag kunde också se att det fanns snöfria områden från observatoriet och långt ner SSO därom. Upp till passet väster om Stuor Jierttá fanns snöfria områden på båda sidor om Didnokjågåsj, men själva passet verkade vara snöfyllt. Snön var fast att gå i och mina spår i snön försvann nästan helt på 24 timmar. År 2015 var det betydligt mer snö vid Pårek även en vecka senare vilket jag berättat om i min blogg här på Utsidan. Då kom vi inte närmare vadet än 50m pga all is/snösörja som då låg där.
 
Det är viktigt att komma ihåg att de stora snömängderna i år fanns i de västra delarna av fjällen längs norska gränsen till. Saltoluokta och kungsleden hade inte mer än några decimeter snö, medan Akkastugan hade 100-150cm, och ännu mer norrut.

Våren är som tillägg på detta sen i år. Det är med andra ord stor skillnad att gå in i Sarek från Kvikkjokk och Ritsem.
 
Jag är i Ritsem och vill verkligen avråda från att försöka vandra i Sarek, på Padjelantaleden (förutom Tarradalen), Nordkalottleden eller Gränsleden nu.

Det är kanske svårt att tänka sig hur kallt, blöt och farligt det kan vara uppe i fjällen medan det är sommar i andra delar av Sverige.

Snön är inte största problemet, det är vårfloden. Det är is kvar på många sjöar men den bär oftast inte. På många ställen är det slaskigt, översvämmat. Sommarbroarna är inte än på plats.

Man skulle fundera om det är viktigare att sätta foten i Sarek än ens egen hälsa. Även en bokad tågbiljett är kanske ingen bra anledning för att ge sig ut nu.
Det är lätt att vara lite envis men det är inte något kult att sitta en hel vecka i sitt tält bredvid en jokk som man vågar inte korsa eller att behöva ringa fjällräddningen.

Jag är beredd att hålla med. Jag gick Suorva- Guhkesvagge- Suorva för en dryg vecka sedan. Otroligt blött, kallt, regnigt och mycket snö kvar. Det gick men inget jag rekommenderar ens om man är två. Jag gick solo....

/D
 

Tänkte göra ett försök med SWEA. Jag har nu skapat ett konto och laddat ner bilder med info. Vet inte riktigt vilken av filerna man ska öppna med vilket program, men huvudinfo verkar ligga i en tiff-fil som är mycket större än övriga filer. Men när jag startar den med bildvisaren i windows blir det bara en helsvart bild. Vad gör jag för fel / hur ska man göra?
 
jag rekommenderar att du använder QGIS. då får du bilderna lokaliserade också. kommer inte ihåg filändelsen, men det är den mest "naturligt" färglagda bilden som är bäst att ta, tror inte den har något nummer (bandangivelse) på slutet. bilderna är för stora för vanliga program.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Hej!

Har precis kommit hem från att ha gått kungsleden Abisko - Nikkaloukta.

Det är en del snö kvar och ganska blött på sina ställen, framförallt ligger det en del snö över Tjäktapasset (etappen Tjäkta till Sälka, motsatt håll är etappen förmodligen betydligt hårdare eftersom snön hinner smälta en del under dagen) och mellan Abiskojaure och Alesjaure är det en hel del jokkar som svämmat över, bland annat är en del av stigarna översvämmade.

Ett antal av de jag gick med trampade igenom snön på flera ställen och vrickade fötterna och gjorde illa knäna. Inget allvarligare dock. Själv trampade jag igenom tre gånger på hela vägen men klarade mig med ett enstaka blåmärke.

Med ett visst mått av fjäll- eller bergsvana så ska det inte vara några problem att gå den sträckan, bara man ser till att ta det försiktigt vid snöbryggor.
 
Tänkte göra ett försök med SWEA. Jag har nu skapat ett konto och laddat ner bilder med info. Vet inte riktigt vilken av filerna man ska öppna med vilket program, men huvudinfo verkar ligga i en tiff-fil som är mycket större än övriga filer. Men när jag startar den med bildvisaren i windows blir det bara en helsvart bild. Vad gör jag för fel / hur ska man göra?
qgis är ett öppet källkodsprogram som man kan ladda ner gratis på : QGIS.org

Skapa ett projekt och lägg till bilden som ett raster-lager.

Det finns säkert andra tiff-visar program som kan användas, men jag kan inget på rak arm.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Snöläget 27/6

Lägesrapport från delar av Laponiafjällen 20170627
Sammanställd information från Länsstyrelsens, Laponiaförvaltningens och STFs personal, Fiskflyg

KUNGSLEDEN SALTOLUOKTA-KVIKKJOKK
Inga problem längs sträckan. Vandringsbart.

KUNGSLEDEN VAKKOTAVARE-TEUSAJAURE
Fortfarande en hel del snö längs Kungsleden norr om Vakkotavare. Vandrare har gått sträckan och snön är trampad. På höjd var ca 50% av leden snötäckt under helgen.

SALTOLUOKTA
Snöfritt i Saltoluoktas närområde. Den lokala snömängden har varit mindre än normalt under vinter/vår 2017. Sommarled mot Petsjaure och andra lokala leder/stigar är vandringsbara.

PADJELANTALEDEN:
Tarradalen längs nedre Padjelantaleden är snöfri hela vägen upp till Darreluoppal.
Ovanför Darreluoppal och runt Duottar är det fortfarande snö. Flöden i vattendrag är höga. Padjelantaleden norr om Staloluokta ser från luften ut att vara vandringsbar. Gisuris ner till Akkastugan är snöfri, däremot lite blötare än normalt. Västliga leden mellan Kutjaure och Vaisaluokta/Akkajaure går på högre höjd och är fortfarande snötäckt. Kutjaure nås lämpligast genom att vandra från Änonjalme/Ahkka via Gisuris. Högre vattenstånd än normalt längs leden.
MS Storlule går enligt tidtabell från onsdag 28:e juni.

LED MOT VAIMOK OCH PIESKEHAURE
Börjar vara snöfritt i dalgångarna. På höjd fortfarande en hel del snö.

SAREK:
Rapadalen snöfri, i helgen var vattenståndet i Rapadalen betydligt lägre än veckan innan.
I Basstavagge och Guohpervagge ligger fortfarande snö.
Runt Mikka inte speciellt mycket snö och vidare upp mot Ruohtesvagge ser det också vandringsbart ut. Vid vattendelaren och längre upp mer snö. Från Gisuris mot Ruohtesvagge/Guhkesvagge fortfarande snö. Vandrare från Gisurishållet vände under helgen pga snö och osäkerhet om bärighet och vattenflöde vid jokkar.
Inga rapporter från södra delarna av Sarek.
Laponiaförvaltningen kommer under veckan flyga och arbeta i parken. Försök att lägga ut pålyftsbro vid Skarja kommer göras under den här veckan. Information kommer när den är på plats.
Inga rapporter från vandringar eller överflygningar i södra delen av Sarek.

NORR OM RITSEM:
Vandringsbart till Sitasjaure då vägen nu är plogad. Vid Sitasjaure ökar snömängden och vidare norrut mot Hukejaure är det fortfarande en hel del snö.
 
Samtliga bilder från 29/6.

Gajlavagge.
Alggavagge/guopervagge.
Routosvagge.
Skarja bron.

Lajrrojåkka bron SÖNDER.
 

Bilagor

  • FB_IMG_1498894940556.jpg
    FB_IMG_1498894940556.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,061
  • FB_IMG_1498895139236.jpg
    FB_IMG_1498895139236.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,062
  • FB_IMG_1498895152222.jpg
    FB_IMG_1498895152222.jpg
    51.8 KB · Visningar: 1,044
  • FB_IMG_1498895159593.jpg
    FB_IMG_1498895159593.jpg
    41.4 KB · Visningar: 1,043
  • FB_IMG_1498895166467.jpg
    FB_IMG_1498895166467.jpg
    37.6 KB · Visningar: 1,065
Snöläge 2 juli.

Uppdatering Laponiaområdet 20170702

KUNGSLEDEN:
Inga problem att vandra. För säsongen ganska många vandrare ute längs leden. Fortfarande en del snöfält mellan Vakkotavare och Teusajaure, framkomligt. Fina förhållanden längs Kungsleden Salto-Kvikkjokk.

SAREK:
Bron vid Skarja är på plats sedan i torsdags.
Alggavagge och Sarvesvagge delvis snötäckta. I fredags från luften runt 50% snötäckt.
I Ruohtesvagge snöfritt till väster om Skarja. Mer snö längre upp i dalgången. 75% snötäckt. Snabb snösmältning för tillfället. Risk för höga vattenstånd under perioder är förmodligen större än normalt under närmsta tiden i västra delarna.
I östra delarna inga rapporter om problem med snö. Rapadalen snöfritt.
Flygbilder finns på Laponiaförvaltningens sida: https://www.facebook.com/laponiaworldheritage/

PADJELANTALEDEN:
Snabb snösmältning längs leden Kutjaure-Vaisaluokta. Vandrare rapporterar att det är kvar en del snöfält. Vi väntar på bättre rapport från sträckan.. Ingen snö om man vandrar till Kutjaure via Gisuris.
Mycket vatten i Vuojatätno. Inga problem med broar.
Inga nya rapporter från leden nedanför Staloluokta. Inga problem med snö längs sträckan Ritsem-Staloluokta, Blötare än normalt för tillfället.

SULITELMA:
Leden mellan Staddajåkka och Pieskehaure i Gáilavagge fortfarande snötäckt. Leden Pieskehaure – Muorkihytta i Norge är ej framkomlig för tillfället. En av broarna vid Lajrrojåkka, väster om Pieskehaure är förstörd av vårfloden.Ej vadbart. Bron planeras att repareras.

NORR OM RITSEM:
Fortfarande snötäckt mellan Sitasjaure och Hukejaure.

NORDKALOTTLEDEN:
Väster om Akkajaure rapporterar vandrare om en hel del snö och höga vattenflöden.

GENERELLT:
Bra förhållanden i östra delarna av Laponiafjällen.

Information från personal på Laponiaförvaltningen. Länsstyrelsen och STF
 
Tack o tack!

Såå viktig info.
Får kolla om bron är lagad innan jag ger mig iväg.
Låmihytta-Pieskehaure eller Muorkihytta-Pieskehaure går
troligen på ett ut.
Kollar med länsstyrelsen senare, har man tur är den lagad till
22-23 aug.
Annars blir det att tänka om.........
Tack snälla Du.
Yvonne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
Stanca Snöläge Sarek Fjällvandring 3
Jokkvander Is-och Snöläge Höglekardalen/Oviksfjällen Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Crimper Snöläge Tänndalen Fjällvandring 3
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
KrilleE Snöläge i Sarek Kvikkjokk - Älgajavre - Sourva Fjällvandring 9
estetdrägg Snöläge Vassijaure/Abisko/Hoiganvaggi?? Fjällvandring 0
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
janus82 Jotunheimen Snöläge Fjällvandring 2
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
MalinHF Snöläge Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
AnnaPyttiPanna Snöläge m.m Kebnekaise... Fjällvandring 1
Roger 1 Snöläge Fjällvandring 0
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
grodanbolle Snöläge/is i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
arlemo Snöläge/vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
lignell01 snöläge i Stekenjokk Fjällvandring 1
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
chinerunner Dansk till rätta i Laponia Fjällvandring 0
Buteo Intresserad av att arbeta med FJÄLLVRÅK i Laponia? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.