Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden

Hej! Jag tänkte gå en sträcka på Kungsleden i augusti/september, 7-10 dagar. Ny på vandring. Kängor och ryggsäck har jag skaffat från Lundhags. Kläder och en del prylar har jag sedan innan.
Var inne på Trollhetta 2 tält men ska beställa Arctic Alpine Design VELOCE istället, bra pris och lagom för mig.

Nu till frågorna. Jag är tämligen varmblodig, och tänker att jag inte behöver den varmaste säcken. Komforttemp runt nollan(?). 188 lång och väger 96 kg, så ett par gram hit eller dit spelar inte så stor roll.
Liggunderlag vet jag inte alls hur man skall tänka. Vill ha ner allt i säcken, och ligga bekvämt såklart. Tips och råd mottages tacksamt.

Jag betalar hellre för mycket och är nöjd än för lite och är missnöjd. Samtidigt behöver jag inte det värsta för en liten vandring som det här, valt att köpa riktigt bra kängor och säck. När jag ändå skriver, förslag på bra primuskök?
 
Jag föredrar lite tjockare och uppblåsbara liggunderlag som gör valet av tältplats mindre kritiskt och nattsömnen lite bättre. Sover man bra på ett tunt oavsett så är det dock ganska onödigt. Här finns två skolor beroende på vem man är. Tunnare underlag är slittåliga och kan användas som sittunderlägg vid fikapauser etc.

Mitt råd är att titta på ett Exped synmat eller motsvarande. Jag sover väldigt bra på Expeds underlag. Billigare varianter finns men har enligt de flesta recensioner tydliga nackdelar såsom halkigt eller svårt att blåsa upp/tömma. Thermarest ska också vara bra men ingen egen erfarenhet där.

Vad gäller sovsäck låter comfort kring nollan helt klart rimligt om säcken inte ska användas vid mer än enstaka minus och i tält och inte under tarp. Ditt första vägval är dun vs syntet. Dun är dyrare men isolerar bättre/kg och vad jag förstått är det tåligare. Dvs håller sin isolering bättre över lång tids användning varför en 20år gammal dunsäck fortfarande kan användas om den sköts rätt medans en 20 år gammal syntet är relativt uttjänt trots att den tas om hand på rätt sätt.

Syntet är dock billigare och kan kännas bättre ur ett etisk perspektiv, här kan bara du välja.

När du väl gjort dessa val kan du nog få bättre tips. En dunsäck för comfort kring 0 kan kosta allt mellan 1300-4000kr men kring 2000kr är nog att anse som "billigt". Många på utsidan väljer att beställa via roberts.pl och verkar nöjda med de säckarna.

/G
 
... När jag ändå skriver, förslag på bra primuskök?
Måste det vara Primus? Jag skulle rekommendera ett Optimus Polaris

- som du sedan antingen har (fast eller löst) i ett Trangiakök eller fristående under de lösa
kastruller/kärl som du finner tilltalande.

Med ett Polaris så blir bränslevalet mindre begränsat än med de flesta andra alternativ...
/Odd
 
Tack för era svar :)

Exped verkar ju riktigt bra, och ska söka igenom roberts.pl efter en säck. Var först inne på Haglöfs eller Marmot för att de märkena har jag erfarenhet av.

Jobbar som sjöman så på Nordsjön för närvarande, så kan inte gå i butik och känna på grejerna, då är forum som detta guld värt.

Tittade på Primus multifuel, men förstod det som att ett vanligt gaskök passade mig bättre. Ska genast läsa på om Optimus Polaris :)
 
Dunsäckar har dessutom fördelen att vara mkt mer komprimerbara i ryggsäcken. Ev så kan syntetsäckar ha miljönackdelar med tanke på om fibrer kommer ut i naturen vid tillverkning.

Lättaste alternativet beträffande Kungsleden är att sova i stugorna utmed vägen. Varför vill du sova i tält?

Thure
 
Lättaste alternativet beträffande Kungsleden är att sova i stugorna utmed vägen. Varför vill du sova i tält?
Thure

Först var tanken stugboende, men efterhand så har jag tänkt att jag vill ha friheten att bestämma själv hur långt eller kort jag går på en dag, ej vara beroende av stugor. Sen har det ju sin charm att dricka kaffe utanför sitt tält en tidig morgon. Det är ju inget som säger att jag inte sover i stuga någon natt bara för att tältet är med :)
 
Att minska vikten på ryggen ökar njutningen. Ett annat sätt att minska vikten är att köpa en del av provianten i någon av stugorna på vägen.

En fördel med att tälta är att du kan välja andra vägar än strikt utmed Kungsleden.

Thure
 
En dunsäck har många fördelar och egentligen bara en praktisk nackdel jämfört med en syntetisk; den tål inte väta och tappar en stor del av sin isoleringsförmåga när den blir blöt. Dagens dunsäckar har dock ett yttertyg som stoppar ganska bra och så länge man ser till att packa den i en vattentät påse är den risken väldigt liten. Cumulus är en annan bra polsk leverantör.

Är du en sidosovare skulle jag absout rekommendera ett uppblåsbart liggunderlag t.ex. Exped SynMat UL 7. Sover du däremot på rygg eller magen kan du kanske klara dig med ett mer klassiskt tunt liggunderlag.
Själv har jag båda delar med mig, där den senare fungerar som markskydd, backup ifall det blir punka och något att sitta på vid rast. Jysk har flera varianter till ett billigt pris, även Biltema.

Något annat som Biltema också har är friluftskök. Har sett andra tipsa om att de haft liknande eller samma modeller som FireMaple under annat namn. Sök på forumet så hittar du garanterat information. Här är en bra tråd: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84409. Köp inte ett onödigt dyrt eller tungt kök är mitt tips. Multifuel är bra att ha på vintern, men för sommarhalvåret blir det just onödigt dyrt och tungt.
 
Hej! Jag tänkte gå en sträcka på Kungsleden i augusti/september, 7-10 dagar. Ny på vandring. Kängor och ryggsäck har jag skaffat från Lundhags. Kläder och en del prylar har jag sedan innan.
Var inne på Trollhetta 2 tält men ska beställa Arctic Alpine Design VELOCE istället, bra pris och lagom för mig.

Nu till frågorna. Jag är tämligen varmblodig, och tänker att jag inte behöver den varmaste säcken. Komforttemp runt nollan(?). 188 lång och väger 96 kg, så ett par gram hit eller dit spelar inte så stor roll.
Liggunderlag vet jag inte alls hur man skall tänka. Vill ha ner allt i säcken, och ligga bekvämt såklart. Tips och råd mottages tacksamt.

Jag betalar hellre för mycket och är nöjd än för lite och är missnöjd. Samtidigt behöver jag inte det värsta för en liten vandring som det här, valt att köpa riktigt bra kängor och säck. När jag ändå skriver, förslag på bra primuskök?

Jag har ett Arctic Alpine veloce, och under detta lägger jag en Exped Doublemat Evazote som skydd och extra komfort. (Denna används även dagtid som sittunderlag vid rast då den är okänslig för punktering).
Jag tycker det är en bra kombo om man ska använda ett uppblåsbart liggunderlag att sova på, men vissa tycker kanske annorlunda.

(Jag ligger på en Exped SynMat Lite 5 LW i en Cumulus PANYAM 450 om det spelar roll).
 
Cumulus ska jag kolla in, tittat på Roberts lite. Men fastnade lite för en Marmot https://www.outdoorexperten.se/p-30187-marmot-sawtooth-long-x-wide.aspx, bred och stor lät skönt men ändå till en vettig vikt och -2,7 i comfort. Några erfarenheter, pros and cons på den säcken?
Exped SynMat UL 7 har jag redan fastnat för, verkar riktigt bra. Tack för tipset. Sover på mage/sidan.

Tänker som du Snurte att gaskök passar bra för min behov. Däremot är jag lite allergiskt mot Biltema, kanske lite väl hård mot dem, men vägrat dem så länge nu så jag knappast kan bryta den principen längre, då får jag höra det av kollegorna... ;)
Primus är väl fortfarande svenskägt, känns lite roligt. Men sjukt svårt att få en uppfattning om storlek på nätet, får gå och tiita i butik väl hemma.
För närvarande håller vi till i Skottland, kanske värt att ta en tur i deras outdoorbutiker vid tillfälle.

Tack för de tips jag fått så länge!
 
Jag har haft en Marmot Sawtooth long/x-wide.

Fördelarna med den är att den är rymlig (Mina 190cm/110kg hade ok med plats). Den har bara dun med 650 i fillpower vilket medför att den tar rätt mycket plats i komprimerat läge (hela bottenfacket i min Kajka 100). Själv upplevde jag den som rätt varm och de gångerna jag använde den så fick jag alltid ha säcken öppen eller enbart använda som täcke. Men då har det alltid varit enstaka plusgrader då jag varit ut med säcken. Jag uppskattar att min komforttemp i säcken är närmare -5 men då är jag rätt varmblodig av mig.

Jag fick lämna in min säck 2 gånger på garanti. Första gången var det en söm i botten av säcken som var slarvigt sydd. Andra gången tog jag själv sönder en söm som blixtlåset fastnade i ungefär mitt på säcken vilket tillslut gjorde att det gick hål i sömmen. Den skadan kunde de inte reparera och jag fick välja en ny säck.

Mattias
 
Lite tips

Liggunderlag: kolla även seatosummit. De har lätta och inuativa liggunderlag .
Jag gick Jämtlandstriangeln förra året med ett gäng ungdomar. Vi hyrde från rentaplagg.se. De har väldigt mycket att välja mellan. Bra service och snabb leverans. Kan vara ett bra alternativ om man inte vill köpa alla grejor till första resan.
Kök: Firebox eller liknande. Du kan elda, använda trangiabrännare (gas och vanlig t-röd) Tar liten plats. Du kan köpa en stekpanna och ett kokkärl från trangia eller primus. därmed får du mer plats i ryggan till annan lyx.

Med vänlig hälsning,
niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.