Vålådalsfyrkanten kristi himmelsfärd, möjligt?

Delrapport 3

Vandringen från Nulltjärnsparkeringen till Kyrkstenen gick bra igår fast den sista biten var lite trickig.
Det var varmt och fint igår på samma sätt som i skrivande stund, denna värme gör givetvis att snöfälten på höjd börjar smälta. Effekten av detta är lätt att räkna ut...snön blir mjuk och man trampar genom dvs man finner sig pulsa i 50cm snö helt plötsligt...detta vore väl iofs hanterbart, men !!

Underlaget under snön är lite förrädiskt, det är mycket mjukt och påminner bitvis lite om kvicksand. Jag hade bara en lätt tursäck (och en brun labrador) under gårdagens tramp så det fungerade. Att gå längre stäckor på dessa snöfält med kvicksand som potentiellt underlag känns verkligen inte OK, så jag kommer att skippa fyrkanten i nuläget. man kan säkert ta sig fram någotsånär men omvägarna kommer att bli många och bitvis långa.

Jag kommer att satsa på dagsturer under kristiflygarhelgen...vädret ser enl. yr.no ut att bli lite sisådär även om solen lyser fint just nu över Ottsjö !!

Detta var min sista delrapport...hoppas att den vartg till nyta för någon.

Jag kommr att vara kvar här till Tisdag-onsdag-torsdag nästa vecka ifall någon vill ha input om något.
En av mina dagsturer kommer att bli Vallbo upp mot Vargtjärnflätet för att se hur blött det är..."går det att komma till Grönvallen månntro ?"
Jag klurar också på att ta bilen till Gräftåvallen för att se om det går att ta sig upp till Dörrsjöarna (tar nog med tältet då :) )

Mvh // Pzon ...
 
delrapport 4

Det kan bli Dörrsjöarna på Lördag...håller det lite öppet...

Kollade Vargtjärnsfältet idag, jag tog mig inte till Grönvallen då det var rätt "fuktigt"...men faktum är att det börjar torka upp lite. Vartjärnsflätet är ju normalt sett en tämligen fuktig miljö....så, en vecka till med rätt väder...så är myggen framme :)

Pzon...
 
delrapport 5 uteblir

Jag avstår från Dörrsjöarna denna gång, vädret känns aningen ovisst att lägga 10*2 mil på resan...den trippen sparas till senare och jag kommer att trampa upp på Ottfjället mm...det är ju lixom inte många veckor tils jag kommer till Ottsjö igen.

Hemresa planerad til Tisdag kväll...tiden går fort...

Ha're !!

// Pzon ..
 
Det blev 3 nätter i Muddus för oss trots allt, till fallet var allt lätt men sista biten mot fågeltornet så var spångarna en halvmeter under vatten. Sen föll det snö natten mot söndag.

Var fint och såg "bara" 4 människor på hela turen.

Tack ändå för rapporterna från Vålådalen, det är dessa bidrag som gör forumet till en så bra resurs!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.