Osprey Exos 58 VS Bergans Helium 55 L

några här som har erfarenheter av dessa 2 ryggsäckarna?

skriv lite ris och ros om dom;) jag velar om vilken jag ska köpa;)
 
Har en Bergans Helium 55 L

+ sitter bra på ryggen
+ gilla den stora öppningen

- knakar i axelbanden vid vandring med ca 15kg, knakningarna försvinner när banden blir våta. (ljudet kan upplevas mycket störande vid långvandring)
- saknar fickor på höftbältet
 
Har också Bergans Helium 55L en äldre modell med lite ömtåligt tyg.

Tycker säcken är utmärkt för skidstugturer på vintern.

Osprey gör fina säckar i massor av storlekar min fru och dotter har varsin lite mindre. Jag har dock ingen egen erfarenhet av Ospreys säckar.

Thure
 
Helium 55 har kommit som ny version med lite bättre bäregenskaper och något lättare, vill jag minnas. Är den du menar? Jag har versionen före den senaste och tycker den är praktisk, lätt och skön.
 
Då kan jag fylla på med att jag använt Exos-säcken i två olika storlekar (58 och 38) och varit väldigt nöjd. Den s-formade ramen ger fin balans på min svankiga rygg, men passar kanske inte alla. Säcken har många fickor att organisera packningen i, och jag uppskattar särskilt de små genomtänkta detaljer, som underlättar livet för en ensamvandrare, eftersom de gör att man slipper stanna och ta av sig säcken för att få ut/in småsaker. Exempel: fickor på höftbältet, snabbfäste för stavar, samt inte minst den fiffiga sidoöppning i sidfickorna, som gör att man kan ta ut/in t ex en vattenflaska "on the go".

Den mer grundläggande skillnaden mellan säckarna är väl annars främst att Helium saknar Exos "halvexterna" ram som ger ventilerad rygg, och även den elastiska kängurufickan baktill, som jag själv tycker är väldigt praktisk.

Sen är jag i princip tveksam till snören (Helios) i stället för platta remmar (Exos) som kompression, och än mer till blixtlås för kritiska öppningar, dvs på ställen där ett blixtlåshaveri gör säcken oanvändbar. Känns därmed inte helt optimalt med det långa mitt-blixtlåset på Helios.

Mycket av det jag rabblat upp är dock främst en personlig preferensfråga. Vissa föredrar en mer avskalad säck, och den halvexterna ramen är ju inte så smidig i alla lägen. Till mer klätterbetonade turer brukar jag ta den ram- och ficklösa MH Scrambler.

Vad jag har emot Exos är att den inte fullt ut drar nytta av ramen för att föra över last till höftbältet - vid packvikter över ca 15 kg börjar detta märkas (själv bär jag dock aldrig så tungt).
En annan liten förtretlighet är att höfbältet nog är tänkt för lite rundare amerikansk kroppsform - vid säckstorlek medium sitter höftbältet i lösaste laget med max åtdragning på mig, som ändå är 170 lång, tjej och inte direkt tanig av mig.

Men allt detta väger lätt i jämförelse med hur väl säcken sitter på just din rygg, så ta hem på öppet köp, långtidsprova (med full vikt) och avgör därefter.
 
Jag har en Exos 58 och den har jag bara gott att säga om. Topplockfickan rymmer massor och den stora meshfickan på fronten är helt suverän, regnkläder, regnskydd, dunjackan och mina foppatofflor får lätt plats.
Men mer än 15 - 16 kilo skall den nog inte lastas med, skulle jag råka ha mer och något tyngre packning så tar jag en annan grymt bra säck, min Osprey Kestrel 68. Den är något tyngre men med samma finesser och jag gillar verkligen Ospreys frontfickor.
 
Jeg har brugt Exos siden 2011.

2012 vandrede vi 10 dage ved Sulitelma med ca. 12 kg.
2014 Sarek fra Kvikkjokk - Kvikkjokk med ca. 15,5 kg.
2016 Sarek fra Ritsem til Tarralouppal med ca. 12 kg.
Derudover har den været brugt 3 påsketure på hele Bohusleden, og sidst i år 4 dage på Bergslagsleden.

Jeg kan især godt lide bagsidan. Med airmesh, giver det mindre sved på ryggen.
 
Jag tillhör också skaran som gillar Exos, främst för den ramkonstruktion som ger en luftspalt mellan rygg och ryggsäck. I ärlighetens namn tycker jag "den gamla" modellen var bättre i axelrem och avbärarbälte, men det handlar nog om personliga preferenser.
Det bästa och viktigaste rådet har du dock redan fått:

Men allt detta väger lätt i jämförelse med hur väl säcken sitter på just din rygg, så ta hem på öppet köp, långtidsprova (med full vikt) och avgör därefter.
 
Har en Bergans Helium 55 L

+ sitter bra på ryggen
+ gilla den stora öppningen

- knakar i axelbanden vid vandring med ca 15kg, knakningarna försvinner när banden blir våta. (ljudet kan upplevas mycket störande vid långvandring)
- saknar fickor på höftbältet

Är den nya modellen har haft den ett år.
 
Ännu en Exos

Vad jag har emot Exos är att den inte fullt ut drar nytta av ramen för att föra över last till höftbältet - vid packvikter över ca 15 kg börjar detta märkas
...
Men allt detta väger lätt i jämförelse med hur väl säcken sitter på just din rygg, så ta hem på öppet köp, långtidsprova (med full vikt) och avgör därefter.

Håller med Joanna, särskilt i sista meningen, det är viktigast att den passar dig.
Vill dock tillägga att man börjar märka det vid vikter över 15 kg men jag tyckte inte detta blev ett stort bekymmer förrän det närmar sig 18 kg. Jab bär inte heller så mycket men testade vikterna när jag hemtestade min Exos säck.
Jag ratade Helium säcken redan i affären så testade aldrig den i hemmiljö, men det var jag det.
 
Jag är också användare av den senaste modellen av Exos 58 och jag trivs med den, men är personligen mycket tveksam till att bära 15 kg eller mer. Jag tycker att bärkomforten redan börjar dala vid vikter på 12 kg. Du måste prova och hur respektive säck sitter på dig när du närmar dig lite högre vikter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebastian Åtgärda skav (slitage) på ryggsäck - Osprey Exos 34 Utrustning allmänt 7
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
erik_odal Köpt en Osprey aether 70, saknar daypack? Utrustning allmänt 12
s.duck Ryggasäck Osprey Crescent 90? Utrustning allmänt 5
Jojosurf Osprey Xenith 88 årsmodell 2013 och 2016 Utrustning allmänt 0
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
Kongidz Osprey Xenith Utrustning allmänt 11
dadoni Osprey Atmos 65 L Utrustning allmänt 0
Sailorboy81 passform kajka vs osprey Utrustning allmänt 4
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
eldaniel Sidfickor till Osprey Crescent Utrustning allmänt 7
idanil Bergans Helium/ Osprey Utrustning allmänt 1
akerdahl Osprey Ryggsäck? Utrustning allmänt 0
wayhide Bergans PowerFrame BigPack 130L+ Grey Utrustning allmänt 4
Argusgranskare Bergans fram /bröstficka Utrustning allmänt 0
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
Cuba Cola Mariposa 60 vs Granite Gear vs Bergans Helium V55 Utrustning allmänt 8
simonh Bergans Romsdal vs. Trollhetta Utrustning allmänt 31
Göran_ Bergans Trysil 65L Utrustning allmänt 4
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
kigulu Bergans sække i skåne Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.