Bästa ryggsäcken

Bäst!

Haglöfs Alaska, utan minsta tvekan.

Och då "Hattlogo"-versionen från mitten av 90-talet (jag har många olika Alaska att välja mellan men den
versionen anser jag vara bäst för mina preferenser). Med en Mantorsele - och det modernaste höftbältet.

Lååångt ifrån lättast, men bäst. Alaskans modulära uppbyggnad gör att packvolymen går att anpassa till
vitt skilda behov / tillfällen. Och om volymen så kräver, som på bilden - med monterad ramförlängare och
upp till 110-115+ liter packvolym - så får man helt enkelt promenera långsammare:

(Apropå lastvikttålighet: Mina knän viker sig långt innan ryggsäcken / ramen / bärsystemet klappar ihop...)

Bra bilder. Det räcket med kunskaper i gymnasiemekanik för att inse att denna säck är vida överlägsen allt som görs idag om man skall vandra med packning!
 
Bra höftbälte

Jag tänker att ett bra och skönt höftbälte är en viktig aspekt, liksom att ryggsäcken har en bra ram. Vikten ska vara på höfterna och lite på axlarna.
(Törs man säga Haglöfs...?)

Nåja, jag ska till Sarek i sommar...kanske blir två veckor. Jag har en Osprey Zenith 88 liter. Inköpt för detta syfte, och kommande äventyr i fjällen.

Så...bäst...jag vet inte...troligen den som är skön och uppfyller lite andra kriterier som passar en själv.
 
Seek Outside

En "riktig ramryggsäck" behöver inte väga 4-5 kg (som Norröna och Bergans). Kolla in Seek Outside Unaweep som ligger på 1,5 kg. En ram, allt är utbytbart. Säckar och avbärarbälte finns i olika storlekar. Selen passar inte de smalaste men de verkar göra specialversioner vid behov.

https://seekoutside.com/lightweight-backpacking-packs/

Annars är Exos en prisvärd och lätt säck som passar många och är lätt att få tag på. 58:an lär klara två veckors mat om man har hyfsat kompakt (barmarks)packning. Jag får ner en veckopackning utan problem i 48:an och då har jag relativt hög komfort med skandinaviskt tält, varmaste liggunderlaget + cellplast, dunsäck på knappt ett kg, dunkudde, varma kläder. Förutsätter kompakt mat dock. Har man bara färdigmat typ Real behöver man massa volym (eller packar om det).
 
När det gäller vikter upp till max runt 20 kilo eller lite mer finns otroligt mycket att välja på numera. När jag var ung handlade det mest om Fjällrävens eller Haglöfs ramsäckar. Dessa var och är fortfarande mycket bra grundkonstruktioner och om man plockar på bättre avbärarbälte och axelsele så får man en mycket bra rygga till oftast bra pris som klarar hög vikt. Själva säcken kanske inte har samma finesser som dagens men om den är i övrigt i bra skick så fungerar det fint.

Efter ramåldern kom den anatomiska åldern och även där finns numera mycket kraftfulla säckar som klarar höga vikter numera, dock inte de extrema vikterna till det behövs ramsäckar. Fördelen med den anatomiska är den relativa följsamheten som upplevs bättre ibland.

Det finns nog inte något rätt eller direkt fel, ingen ultimat vinnare utan alla dagens och även gårdagens säckar har sina speciella fördelar och nackdelar. Jag vill påstå att om man bara tittar på själva vikten på ryggsäcken och tror att ju lägre egenvikt utan att ta hänsyn till själva bärsystemet och tror att det är det bästa så kan det bli fel. Dagens mest avancerade bärsystem gör att du kan bära mycket mer än den skillnad som blir i vikt mellan den och ett sämre bärsystem.
Jag själv har testat mina originalsäckar (utan moderna förbättringar) från 70/80/90 talet till dagen anatomiska och ramsäckar och märker klar skillnad. Å andra sidan så klarade tidigare generationer sig utan dagens komfortabla grejor så lite borde väl vi tåla också även om inte allt är optimalt bäst. 😊
 
Som mest har jag packat för 12 dagar i min Exped Lightning 60 och det klarade den galant. Mat för två dagar till skulle jag nog kunna klämma ner på ett eller annat sätt.
Bärsystemet är verkligen dess styrka och en av anledningarna till att jag fastnade för just den. Ställbar rygglängd, formbar aluminiumram och rejält höftbälte bidrar alla till skön passform och komfort trots tung packning. Enligt tillverkaren själv klarar bärsystemet upp till 24kg; och det på en säck som bara väger dryga kilot.

Jag kan dock förstå varför många tycker som mycket om den klassiska Alaskan. :)
 
Jag använder en Arcteryx Bora 80 på de längre turerna där startvikten gärna ligger kring 20kg eller drygt det. Säcken är ganska tung i sig (3,5kg tom) men bärsystemet är underbart och fungerar bra på min rygg.
Jag har även en Fjällräven Raven Gyro som jag använt under många år, men Bora'n sär helt enkelt skönare att bära tungt med (behöver göra något åt axelremmarna på fjällrävensäcken som är allt för dåligt vadderade för tyngre laster i original...men det är ett senare projekt).
 
Jag köpte Seek outside unaweep 6300 (103l) för att komma ut med familjen på fjället. Grymt nöjd.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Exped Thunder 70

Jag har just skaffat en Exped Thunder för liknande ändamål. Jag har inte provat den i fält ännu, men än så länge är viktfördelningen mycket bättre än med min tidigare säck, Haglöfs OXO. Alltså, den mesta vikten hamnar på höfterna istället för axlar och rumpa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
SvanSylt Djupa skavsår på höften från ryggsäcken Utrustning allmänt 9
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
NiklasBr Kapa remmar på ryggsäcken Utrustning allmänt 5
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
seobserver När börjad ryggsäcken bli en väska? Utrustning allmänt 64
såg regnskydd till ryggsäcken. Utrustning allmänt 16
dave1 Ryggsäcken som mobilladdare Utrustning allmänt 4
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
Avslmedl Kåda på ryggsäcken Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...